Okej detta har bara hänt 1 gång..

Japp, tyvärr så hade jag itne tid eller lust att stå där flera timmar, tror jag ingen har lust med
 
men genom att låta hästen "vinna" kanske inte en gång, men nästa och nästa, så kommer hästen snart att veta att det är han som går vinnande ur "striden".
Det var jag som "vann", han gick ju in i stallet tillslut, jag lämnade itne tillbax honom i hagen!
 
Jag vill inte betala skatt, läsa matte eller dras med mensvärk heller - men vissa saker får man helt enkelt göra. Att ha ansvar för en häst handlar inte om vad man har lust att göra, utan vad man måste göra för att utveckla en så bra relation med hästen som möjligt - och tyvärr kan det ibland innebära att stå och tjura ut varann i två timmar.

Ingen häst respekterar och litar på någon som ideligen ger sig, mutar och helt enkelt är lättmanipulerad. Hoppas bara ägaren till hästen har vett att ställa högre krav på dig.
 
Han fick dig att ta till mutor, det ser jag som att han vann - varesig han tog mutan eller ej. Poängen är att du gav upp första, andra och kanske tredje gången han sa "Nej, jag går inte in". Han gick in när det passade honom, inte dig.
 
Exakt! Ge det tid så tar det mindre tid, samt att om du avsätter 2 minuter för att lösa ett problem som kräver 2 timmar så kommer det ta 2 veckor (ung. översatta citat av Pat Parelli).
 
Det var absolut inte en vinst! Du bad honom, eller sa till honom snarare kom nu går vi in i stallt & han " NEJ " det tänker jag inte... du, snälla, kom igen ? " NEJ " nähä.. men om jag ger dig saker för att du gör det då? "OKEJ om jag får nått för det gör jag det denna gång" inte för att du vill, det var han som hade kontrollen & hans som bestämde.. du vann inget annat än en häst som tog ett steg mot att kontrollera DIG ( i mina ögon )

Nu vet han jue hur han ska få mat, vägra gå in i stallet så ger matte upp å ger mig mat :smirk:
 
Jag skulle ha backat tillbaka honom till hagen. Det gör jag med min pålle när han får för sig sånt där. Det brukar fungera.
 
Cazmir gjorde samma sak med mig igår.
Pappa tyckte att han skulle hämta hans täcke, så klädde vi på honom ute, men jag tvärvägrade. då hade ju caz vunnit.
Pappa tyckte jag skulle hämta havre och muta honom med. jag vägrade.

Jag stod i en halvtimme vid dörröppningen innan han gav upp och gick in.
:smirk:
 
Samma sak här.

Min "ljuvliga" kuse accepterar fortfarande inte ett konstant tryck över nacken om han är på "tjurhumör".

Provade denna metod jag också i början, vilket slutade med ett tiotal sönderslitna grimmor (han kunde inte sitta fast heller när det inte passade), en häst som lös sprang och lallade vid järnvägen, en häst som stegrade och nära nog träffade mig i huvudet med sina framhovar i sin ilska över mattes tilltag osv... :crazy:

Än idag går det inte alltid att bara mjukt stå och hålla ett konstant tryck. Han backar tills trycket blir hårt - och då blir han tvärarg och reser sig och kastar sig iväg. Vissa dagar vill säga. Andra dagar är det inga som helst problem - men det är en del i hans "maktkamp" uppfattar jag det som. De dagar han strular och tjurar och utmanar mig accepterar han inte att jag bara håller emot - då höjer han bara huvudet och vägrar titta på mig.

Kan se ganska otäckt ut när vi har våra sådana duster, eftersom jag vägrar ge mig, och inget jag vill rekommendera att ge sig på för någon som inte känner sin häst ganska väl ännu. Jag har fått MASSOR av hjälp för att lära mig hur jag skall bemästra situationerna... :o
 
Har haft mina hästar på två olika ställen där ägaren av stallet var jägare. Det kunde räcka att det hängde en skjuten räv eller hare någonstans på gården för att den gamle inte skulle gå att ha med att göra. Han kände förmodligen lukten även om han inte kunde se någonting och tyckte att det var hemskt. Naturligtvis flyttade jag hästarna eftersom jag inte kunde ändra på ägarens nöje i att jaga. Min häst ska inte behöva tycka att stallet är samma som obehag. Jag anser inte att hästar är dumma och gör sina ägare motviljes utan anledning. Se över vad i stallet din häst kan tycka är obehagligt (t.ex ljus, lukt, trång stallgång) eller hur du beter dig mot hästen när du hämtar den ute. Var bestämd och konsekvent (det vet du naturligtvis) och muta den inte för mycket med godis, det kan göra att den inte alls vill gå in utan godis senare. Du måste få din häst att få 100% förtroende för dig men se först till att gå igenom yttre faktorer som hindrar hästen att ge dig sin fulla uppmärksamhet.
 
Nästa gång han gör så - prova att backa in honom! Funkar på mina kusar och den ena är envisare än synden!! =) Den ena vill inte gå in för att det ofta är dämpad belysning i stallet, tur som är så är lampknappen precis vid dörren. Den andra får idéer och då funkar inget förutom att backa in honom!
 
idag hände samma sak.
jag var dock förutseende och hängde grimman på stalldörren.
snå när han började tjura, satte jag på grimman över tränset, knäppte loss tyglarna och fäste ena tygeländen i grimman, sen gick jag resolut in i stallet och förväntade mgi at than skulle följa med.
Han stretade imot, och jag hängde kvar i tygeln. efter ett tag tog han ett steg frammåt, varpå jag omedelbart gav efter. så där höll vi på tills han knatade in i stallet.
idag tog det 5 minuter bara! :D
 
Säger bara "I'm spinnin' around, move out of my way..."... Ifall du nån gång skulle gå bet på bushästen, så kan det vara ett tips ;)
 
Jag tycker det inte är sån stor grej egentligen att jag
inte ville stå där i flera TIMMAR, det måste du väl förstå?!

Jag GAV honom ingen havre iaf och det hade jag inte tänkt att göra, det skulle jag sett som att han vann.
Men jag har inte hela dagarna på mig att stå vid en dörringång, jag har ett jobb. Och han gick in utan att få mutan!
 
Backa honom till hagen? Okej... hmm men det blir en lång dit hehe.
 
Skall JAG spinna runt?

Jag brukar annars få honom att spinna runt mig... :D ;)

Ger mig inte in på att dra ner honom när han reser sig, är istället snabb som ögat (svårt att tro - jag vet ;) :o) och ställer mig så jag kan driva honom framåt runt mig. Alternativt så får han ett rep över näsan. :o :eek: Men den möjligheten missar jag oftast, och det blir försent för att göra det. En gång lyckades jag dock i PRECIS rätt ögonblick få till en snärt med repet över näsan när han var på väg upp - och han blev så spak att han bara ställde sig och tuggade och halvsov... :angel:

Driva honom framåt fungerar rätt bra - oftast. De flesta gånger kan jag exempelvis lasta honom genom att stå utanför och skicka på honom - men vissa dagar passar det bara inte herren min... *morrar*
 
Nej, det förstår jag inte. Och nästa gång han bossar runt med dig så kommer DU förstå varför jag tycker som jag gör - för tro mig, du vann inte den striden.

Men... Alla har vi olika krav på vår relation med hästen, eller rättare sagt på oss själva, och vad det låter så har jag högre krav än vad du har - betydligt högre. Får väl bara hoppas att hästen är snäll nog att acceptera din nivå.
 
men backa hästen ända till hagen? :crazy: att backa hästen är ju ändå en ganska underkastande övning, hästen måste ju veta att ett tryck i grimman betyder att man ska gå framåt, inte lär den sig att en ska gå in om man backar den en mass :confused:
 
Pucko... ;) Jag menade förstås att hästen skulle snurra, men försök hitta en låt där nån sjunger om att nån annan ska snurra :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp