Okej eller inte?

Merwen

Trådstartare
Tycker ni att det är okej att använda andras hagar utan att fråga?
Vi brukade ibland förr låna en hage av våra grannar att rida i, men självklart frågade vi om lov först.

Nu är det så att dessa grannar verkar tro att det är ok att låna våran sommarhage (beteshage) hur som helst.. De longerar sina hästar där inne, ibland händer det även att dom inte stänger efter sig.

För oss är det helt okej att dom lånar den nu på vintern , men på våren så är ju marken för det mesta blöt och då kan ju marken bli förstörd.
Såklart kan dom låna den igentligen vilken årstid som helst bara inte marken riskerar att ta skada, och att dom frågar först..
Jag tycker det känns ganska respektlöst att inte fråga.

Överreagerar jag eller är det respektlöst att bete sig såhär?

Sv: Okej eller inte?

Varför inte vänta tills det finns något att "klaga" på?
Du skriver att nu gör det inget att de lånar den. Och vet du med säkerhet att de kommer vara där när det är mjukti marken och den riskerar att bli förstörd.? Om inte låt det bero.;)

Jo, det är inte så att jag tänkte gå och klaga på dom heller så länge dom inte förstör marken, jag undrar bara vad andra tycker.
Om det är respektlöst eller om det bara är jag som tycker det.;)

På första frågan ang om det är ok att låna andras hagar utan att fråga säger jag klart NEJ!!! Även om det är för ridning, så finns parasit risken tex. Däremot om vi kom överrens och de frågade (och jag svarade ja givetvis) så vore det ok. Och skulle de sedan använda den en årstid då det finns risk att marken faktiskt tar skada, så skulle jag prata med dem om de specifikt då.

Jag hade inte tyckt det var ok om de inte hade frågat. Är deras hästar tex avmaskade regelbundet? Om inte så smittar de ju ner er sommarhage genom att vara där tex.

Nej , jag hade som sagt inte tyckt att det var ok.

Allemansrätten motsätter sig inte att man rider på betesmark såvida man inte störe betesgående djur eller förstör marken osv. Så jag skulle nog inte kalal det respektlöst.

MEN om det visar sig att det åsamkas skada skulle jag tagit ett snack med dem.

Så du tycker inte att det är respektlöst att låna andras "saker" utan att fråga?
Menar inget illa ska jag kanske förtydliga så ingen missuppfattar, är bara nyfiken :)

Ta ett snack med grannarna när tillfälle ges - t ex när du ser dem rida där. Jag hade pratat med dem och sagt att det är ok att rida i hagen nu när det är vinter eftersom du verkar tycka det. Bestäm dig för ett datum när det inte längre är ok - då har ni något att förhålla er till. Du kan ju alltid ange som anledning att sommarhagen måste få tid på sig att växa till inför bete eller liknande. Om grannarna är hästmänniskor måste de ju förstå detta.

Tycker helt klart att du ska prata med dem - så länge du inte säger något kan det bli problematiskt att klaga i efterhand sedan. Förklara vad du tycker ska gälla och kom gärna överens om "regler" som båda parter kan gå med på.

I och med att det verkar vara regelbundet, av din text att döma, skulle jag frågat först. Hade det bara handlat om att rida igenom någon enstaka gång om året så hade jag kanske inte frågat, men givetvis stängt hagen efter mig om jag öppnat.
Fortsätter de sedan när det börjar bli blött i markerna så får man ju ta upp saken med dem. Men du skrev själv att du tillåter det, trots att de inte frågat, så låt saken bero är mitt tips också, och ta upp frågan med dem ifall det behövs.

Jag tycker det är respektlöst. Du måste prata med dem, risken är att de fortsätter hela våren annars och fördärvar ditt bete. Longering kan ju ge rätt fula spår på gräs.

Allemansrätten motsätter sig inte att man rider på betesmark såvida man inte störe betesgående djur eller förstör marken osv.

Om hagen är stängd, får man rida där då? Enligt allemansrätten alltså..??

Respektlöst, ja, det tycker jag det är! Har de egna hästar så tycker man ju att de borde förstå att man bör fråga först...

Om du känner att det är respektlöst så är det det mot just dig, vad någon annan anser respektlöst är ointressant!

Sen kan man ju ta upp saken på olika sätt; respektfullt eller respektlöst...

Hoppas att det löser sig!

Ja, det får man, men betesgående djur får inte störas och marken inte skadas.
Organiserad ridning är undantaget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 508
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 681
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 047
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka