Okej, halshugg mig!

Jag har inte sagt att hans ”studie” är bs, jag har inte läst den eftersom jag inte litar ett dugg på att en random högerextrem person tar fram en välgjord studie om invandrare och brott.

Det jag sagt är att han har all anledning att peka åt annat håll när det gäller sexbrott. Och, vad gäller de krypterade filerna, är man misstänkt för nätrelaterat brott och inte släpper in polisen i datorn så har man förmodligen använt den till annat än candy crush saga.
Han har vad jag har läst bara sammanställt statistisk över domar av sexualbrott så det blir nog ganska svårt att fuska med det, speciellt om han ger tillgång till det materialet som använts.

Om han är högerextrem eller vad han använt kryptering till vet jag inte.

Lite nyfiken bara. Varför måste personen komma på en lösning som är jämställd? Om personen av en eller annan (religion, förakt, nonchalans, etc) vill ha ett ojämlikt hälsningsbeteende - varför är det så upprörande rent personligt?

Frågan är ärligt menad. Jag skulle själv tusen gånger hellre föredra ärlighet i meningen stå för att man inte anser män och kvinnor är jämställda, än att dölja den åsikten genom att maskera den via en neutral hälsningsfras.

Personen blir ju varken mer eller mindre skev i sina värderingar för att hen nickar som hälsning åt båda könen liksom? Värderingen ändras inte av att den maskeras.
Det där tycker jag är en himla bra reflektion.

Jag skulle reagera på om det görs skillnad mellan kön.
Säkerligen med en bister min.
Och efter att ha läst denna tråd känt att det är viktigt att markera genom att säga något.
Något klokt men jag vet inte vad.
För övrigt tycker jag det här jäkla kramandet har gått till överdrift.

@kryddelydd intressant frågeställning du för fram och nej ingen halshuggning nödvändig ;) det är så ociviliserat och icke-svenskt. Tyvärr dyker det som alltid upp en del välkända medlemmar och diskussionen spårar ut... igen. Mina tankar är att vi bär alla på fördomar, vissa medvetna, andra omedvetna. Vi är alla etnocentriska i större eller mindre utsträckning och anser att just vårt tankesätt är det bästa på gott och ont.

Jag förstår din frustration med (patienten?) och känslan av förminskande pga ditt kön. Iofs möter jag hellre en man som inte tar i hand än en man som greppar handen, hårt och för länge, ofta för att visa sin fysiska överlägsenhet och som står alldeles för nära med en sådär lite sliskig framtoning. Handslaget är enligt 'svenska' seder men jag känner ändå ett större obehag erkänner jag gärna.

Under min tid på MIG och andra liknande jobb så gjorde jag helt enkelt så att jag gick fram, sa goddag och sedan fick personen ifråga räcka fram handen eller inte och jag anpassade mig. Liksom att jag inte hade för kortkort eller urringat på mig eller lager med smink. Några afghaner hälsade jag genom att lägga handen på hjärtat med höger arm och bugade lite lätt. De sken upp och hälsade tillbaka på samma sätt :)

Det är, tycker jag, även stor skillnad på privata och arbetsrelaterade situationer. Arbetar du så måste det finnas en helt annan acceptans för personer som bemöter dig illa eftersom du träffar dem inte som du individ utan som representant för ditt yrke. Vilket absolut inte betyder att man måste acceptera hot och dåligt uppträdande men att just saker som handslag inte kan få samma vikt som om du möter en person i privata sammanhang.

Sedan tycker väl jag inte att just ett handslag är viktigt i kontexten av vad jag tror alla kvinnor i Sverige har upplevt, osynligheten i mötet med 'svenska' liksom 'utländska' män som vänder sig enbart till den andra mannen. Den ständiga 'mansplaining' och förminskande av en individ pga kön. Det beteendet är inte kulturellt betingat utan finns överallt även i det sk jämställda svenska samhället.

Det är intressant att #metoo i Sverige har fokuserat inte på 'invandrare' eller 'muslimer' utan myspys 'ursvenska' män som Martin Timell. De kvinnor som utsatts och nu äntligen vågar och kan berätta sanningen visar att kulturen av övergrepp och trakasserier har pågått länge och finns överallt, politiken, journalistiken, sport, kultur, näringslivet... det enda de har gemensamt är att de är män och de är svenska.

Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. Matt 7:1-5

Jag är halviranier och i Iran är de flesta muslimer. Det intressanta när jag är där är att männen kindpussas (3st pussar dessutom). Förövrigt blir jag kindpussad av män där trots att jag är kvinna.
Jag tycker det ser lite gulligt ut när mina (elever) unga eritreanska killar går hand i hand. De är kompisar och därför håller de hand. De håller hand med sina tjejkompisar också.
Det här är som jag har förstått det kutym i många arabiska länder?

Oavsett hade jag inte direkt relaterat till, och definitivt inte svartmålat en hel religion för en utebliven hälsning.

Men titta! Nåt jag inte upprörs av!
Jag har ibland träffat folk som inte vill hälsa eller annat. En judisk familj jag känner tejpar igen skåpsluckorna vid besök av icke-judar.
Jag tänker att man kan inte vänta sig att någon som ett helt liv lärt sig en sak ändrar sig på en kvart. Man får ge det lite tid. Att som @Vogue säga att man skulle skälla ut nån ser jag som betydligt mer problematiskt, och ett uttryck för problem med aggressioner och impulsiva överslagshandlingar.

Varför tejpar de igen skåpluckorna?

Jag förstår inte vad det har att göra med skåpluckorna? Jag kan verkligen inte mycket om koscher och judiska traditioner så jag är helt ärligt väldigt nyfiken! Jag trodde att koscher var en massa regler för maten.
Jag kan inte heller så mycket.
Men maten, och de redskap som används för att hantera maten... Till exempel får man inte använda samma skärbrädor för all mat.

Du kan ju läsa det som står i den länk jag la in samt domarna som det finns en länk till där. Det är öppna källor.

Du kan svara på min fråga vad du anser BRÅ mörker etc och varför deras statistik är missvisande och inte går att hänvisa till?

Din länk är inte en källa värd namnet i min värld. Men jag undrar fortfarande vad du anser BRÅ mörkar som din statistik och domar visar?

Kosher-porslin. De har annat porslin när jag kommer, och vill inte att någon tar fel.

Nu ställer jag tusen frågor här: Varför har de annat porslin när du kommer? Räcker det inte att maten som serveras på porslinet är koscher? Eller räcker det att du inte är koscher?

Han har vad jag har läst bara sammanställt statistisk över domar av sexualbrott så det blir nog ganska svårt att fuska med det, speciellt om han ger tillgång till det materialet som använts.

Haken med hans sammanställning är att han inte redovisar huruvida materialet är komplett.

Jag studerade hur en viss paragraf i LVU (fel)användes. På ett år i en specifik domstol fanns ca 350 mål. 50 st valde slumpmässigt ut. Ungefär 20 st behandlade paragrafen. 15 av dessa 20 använde den fel.

Det innebär dock ingenting mer än att av 50 slumpmässigt utvalda handlade 20 om paragrafen och majoriteten av dessa innebar felaktigt användande. Men eftersom ALLA de andra 300 målen kan innehålla paragrafen (inte troligt men inte omöjligt), och samtliga kan vara rätt dömda (inte troligt men inte omöjligt) så kan jag inte säga ett dugg utan att ha kontrollerat alla 350. Och inte ens då kan jag säga mer än vad den domstolen det året sysslade med.

Finns det fler områden där du tycker att amatörer forskar lika bara som proffs?

Nya Tider är den sajt på högerextrema nätet som åtminstone bemödat sig att ringa Jerzy Sarnecki som säger att undersökningen är amatörmässigt gjord och vinklad.

https://nyheteridag.se/professor-i-...udie-han-har-gjort-den-valdigt-amatormassigt/

Jonasson skriver själv att han är sverigedemokrat och han började publicera sina slutsatser på avpixlat.

Nu ställer jag tusen frågor här: Varför har de annat porslin när du kommer? Räcker det inte att maten som serveras på porslinet är koscher? Eller räcker det att du inte är koscher?

Kött och mjölkprodukter får inte kokas eller serveras i samma kärl, även om det inte är vid samma tid. Detta innebär att man använder olika köksredskap, hushållskärl, matserviser och bestick för kött och mjölkprodukter. Glas är däremot ett material som anses icke-absorberande och kan därför användas till både kött och mjölkprodukter. Vissa använder två olika diskmaskiner, kylskåp, spisar eller till och med två helt olika kök om man har möjlighet.

https://www.sensus.se/Verktygslador/SMG/Kunskapsbanken/Teman/Mat/Mat-inom-judendom/

Sedan är det väl också så att en menstruerande kvinna får inte röra vid matlagningsredskap, porslin osv eftersom hon är oren. Och det finns viss social problematik att fråga kvinnliga gäster om de har, eller har haft mens inom, jag tror det är en vecka.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 808
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 992
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka