@kryddelydd intressant frågeställning du för fram och nej ingen halshuggning nödvändig

det är så ociviliserat och icke-svenskt. Tyvärr dyker det som alltid upp en del välkända medlemmar och diskussionen spårar ut... igen. Mina tankar är att vi bär alla på fördomar, vissa medvetna, andra omedvetna. Vi är alla etnocentriska i större eller mindre utsträckning och anser att just
vårt tankesätt är det bästa på gott och ont.
Jag förstår din frustration med (patienten?) och känslan av förminskande pga ditt kön. Iofs möter jag hellre en man som inte tar i hand än en man som greppar handen, hårt och för länge, ofta för att visa sin fysiska överlägsenhet och som står alldeles för nära med en sådär lite sliskig framtoning. Handslaget är enligt 'svenska' seder men jag känner ändå ett större obehag erkänner jag gärna.
Under min tid på MIG och andra liknande jobb så gjorde jag helt enkelt så att jag gick fram, sa goddag och sedan fick personen ifråga räcka fram handen eller inte och jag anpassade mig. Liksom att jag inte hade för kortkort eller urringat på mig eller lager med smink. Några afghaner hälsade jag genom att lägga handen på hjärtat med höger arm och bugade lite lätt. De sken upp och hälsade tillbaka på samma sätt
Det är, tycker jag, även stor skillnad på privata och arbetsrelaterade situationer. Arbetar du så måste det finnas en helt annan acceptans för personer som bemöter dig illa eftersom du träffar dem inte som du individ utan som representant för ditt yrke. Vilket absolut inte betyder att man måste acceptera hot och dåligt uppträdande men att just saker som handslag inte kan få samma vikt som om du möter en person i privata sammanhang.
Sedan tycker väl jag inte att just ett handslag är viktigt i kontexten av vad jag tror alla kvinnor i Sverige har upplevt, osynligheten i mötet med 'svenska' liksom 'utländska' män som vänder sig enbart till den andra mannen. Den ständiga 'mansplaining' och förminskande av en individ pga kön. Det beteendet är inte kulturellt betingat utan finns överallt även i det sk jämställda svenska samhället.
Det är intressant att #metoo i Sverige har fokuserat inte på 'invandrare' eller 'muslimer' utan myspys 'ursvenska' män som Martin Timell. De kvinnor som utsatts och nu äntligen vågar och kan berätta sanningen visar att kulturen av övergrepp och trakasserier har pågått länge och finns överallt, politiken, journalistiken, sport, kultur, näringslivet... det enda de har gemensamt är att de är män och de är svenska.
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. Matt 7:1-5