O'learys veganmat (oumph)

Hej alla,

Jag undrar om någon testat någon av de veganska rätterna med oumph som man kan få på O'learys? Är de goda? Prisvärda?

Eller nån som testat oumph över huvud taget? Jag har inte testat ännu...

:)

//r

Jag har bara ätit på O'Learys i Falun och där var det riktigt gott! Är med i en vegangrupp på Facebook och där verkar det dock som det varierar beroende på vart en är, vissa ställen är det superbra och andra mindre bra. Sen som någon sa så dubbelkolla att det faktiskt är veganskt, de kan tydligen vara lite luriga med såsen! Tycker för övrigt det är sjukt fint att det börjar dyka upp fler såna här alternativ för utemat, även om det är halvfabrikat. Tycker inte det gör så mycket så länge det är vältillagat och gott om ordentliga tillbehör :)
 
Tack för era svar!

Jättebra att veta att det kan vara bra att se upp så det verkligen är veganskt! Det ska jag göra om det nu blir så att jag hänger på ikväll...
Det här med att det liknar kött väldigt mycket vet jag inte hur jag känner för faktiskt, jag åt ju kött fram tills inte så länge sen, men slutade ju av en anledning... kan bli jobbigt, men borde inte bli det =)

@hollypolly Oumph är en ny vegansk produkt gjord av sojaprotein =). Finns flera olika sorter, både smaksatta och naturella, finns i frydisken i mataffärn =)

//r
 
På Way Out West serverades Oumph-rätter, testade en pulled Oumph-burgare och det var kanongott.
Jag hade inte tvekat att testa O'Learys veganrätter om jag hamnade på middag där.
 
Okej!

Nu låter jag jättesnål, men det är lite så jag känner att på O'learys har de väl typ mest hamburgare och tacos, och det kan man ju få till lunch också för typ halva priset? Känns lite ovärt?


//r
 
Just där vet jag inte om de har det? Men menade på andra ställen, men äsch jag får tänka att det är umgänget jag betalar för och dra bort lite av matpriset typ, jag känner ju själv att jag blir lätt löjligt snål^^... men man vill ju ha god/prisvärd mat som sagt =)

//r
 
Tack för era svar!

Jättebra att veta att det kan vara bra att se upp så det verkligen är veganskt! Det ska jag göra om det nu blir så att jag hänger på ikväll...
Det här med att det liknar kött väldigt mycket vet jag inte hur jag känner för faktiskt, jag åt ju kött fram tills inte så länge sen, men slutade ju av en anledning... kan bli jobbigt, men borde inte bli det =)

@hollypolly Oumph är en ny vegansk produkt gjord av sojaprotein =). Finns flera olika sorter, både smaksatta och naturella, finns i frydisken i mataffärn =)

//r

Jag är inte vegetarian, men gillar inte kött så mycket och lagar nästan bara vegetarisk mat. Jag tycker att Oumph och även andra fabrikat ofta liknar kött eller kyckling utseendemässigt, men när jag tuggar och sväljer så känns det inte som det ändå. Nu äter man ju inte kött/är vegetarian av olika anledningar, men prova om du är nyfiken. En förpackning i butik har jag för mig kostar ca 45 kr.
 
Tack för ditt svar! Ja, det är ju jättebra att det finns köttliknande substitut för dem som är veg för miljöns skull o så t ex men som ändå fortfarande gillar kött och att det finns annan mat som inte är så lik också =)

Jag har till 99 % bestämt mig för att hänga med ikväll, så senare ikväll vet jag förmodligen vad jag tycker om oumph!

//r
 
Ingen som har en förklaring till varför Oumph är halvfabrikat till skillnad mot en bit kycklingfile? Jag hänger inte med.
 
Ingen som har en förklaring till varför Oumph är halvfabrikat till skillnad mot en bit kycklingfile? Jag hänger inte med.
Oumph är en produkt som är förädlad ganska mycket. Det ser inte ut som sojabönor precis, och det smakar också något helt annat. Oumph är inte längre sojabönor. En kycklingfilé har du bara skurit av från kycklingen. Den ser ut som kycklingkött, den smakar som kycklingkött och det är kycklingkött.
 
Oumph är en produkt som är förädlad ganska mycket. Det ser inte ut som sojabönor precis, och det smakar också något helt annat. Oumph är inte längre sojabönor. En kycklingfilé har du bara skurit av från kycklingen. Den ser ut som kycklingkött, den smakar som kycklingkött och det är kycklingkött.

Tack, då förstår jag utan att hålla med om att det är något problem eller att likställa med det jag normalt kallar halvfabrikat. (Nu finns Oumph i det jag kallar mer halvfabrikat också med färdigkryddade bitar)
 
Nu så! Hemkommen och nu har jag provat både oumph och O'learys i Mora för första gången.

Som helhetsintryck med sällskapet, maten och att komma ut lite så var kvällen helt klart värd pengarna. =) Jag gillade oumphen, det såg ut som typ en blandning mellan kyckling och tonfisk, men luktade och smakade något helt annat, det luktade och smakade veganskt =) Goda tillbehör till rätten också. Och precis lagom stor portion faktiskt, jag tycker att antingen brukar de va löjligt små portioner eller för stora så man vill be om doggybag, men det känns pinsamt... men denna var precis lagom =)


//r
 
Nu så! Hemkommen och nu har jag provat både oumph och O'learys i Mora för första gången.

Som helhetsintryck med sällskapet, maten och att komma ut lite så var kvällen helt klart värd pengarna. =) Jag gillade oumphen, det såg ut som typ en blandning mellan kyckling och tonfisk, men luktade och smakade något helt annat, det luktade och smakade veganskt =) Goda tillbehör till rätten också. Och precis lagom stor portion faktiskt, jag tycker att antingen brukar de va löjligt små portioner eller för stora så man vill be om doggybag, men det känns pinsamt... men denna var precis lagom =)


//r

Jag har också tyckt att det är pinsamt att ta doggybag, men gör det oftast numera :) bättre att få med sig mat som kan räcka till en lunchlåda dagen efter än att slänga :)

Här uppe får man ofta portioner för två personer....
 
Oumph är en produkt som är förädlad ganska mycket. Det ser inte ut som sojabönor precis, och det smakar också något helt annat. Oumph är inte längre sojabönor. En kycklingfilé har du bara skurit av från kycklingen. Den ser ut som kycklingkött, den smakar som kycklingkött och det är kycklingkött.

Fast oumph och kycklingfilé är ändå lika mycket halvfabrikat (eller helfabrikat? De är ju färdiga att äta efter uppvärmning). Sen fattar jag inte hetsen mot hel- och halvfabrikat, det finns både bättre och sämre sådana. Och när jag gör bönbiffar ser det inte heller så mycket ut som bönor. Har jag lite mixade rödbetor i kan det se lite väl likt kött ut faktiskt.
 
Fast oumph och kycklingfilé är ändå lika mycket halvfabrikat (eller helfabrikat? De är ju färdiga att äta efter uppvärmning).

Utan att lägga någon värdering i användning av hel/halvfabrikat: en kycklingfilé kan väl aldrig vara halvfabrikat? Det är en speciell bit kycklingkött och måste tillagas. Uppvärmning räcker inte. Jämför en rå fläskkotlett. Om en kycklingfilé är halvfabrikat måste ju allt styckat kött vara det.
 
Vad är oump? !

En soja-produkt, en baljväxt som är förädlad i alla dess former. I dagsläget finns det i åtta olika smaker och har självklart en egen hemsida. Googla så finns det massor info. Ett pekfinger har redan höjts angående soja-produktionen som tydligen görs genom att man skövlar regnskog, där jorden sen eroderar och försvinner.
 
Utan att lägga någon värdering i användning av hel/halvfabrikat: en kycklingfilé kan väl aldrig vara halvfabrikat? Det är en speciell bit kycklingkött och måste tillagas. Uppvärmning räcker inte. Jämför en rå fläskkotlett. Om en kycklingfilé är halvfabrikat måste ju allt styckat kött vara det.

Jag har ingen aning om hur man tillagar kött, men t.ex. mjöl är ju ett halvfabrikat trots att ingen äter det direkt som det är (jämför: yoghurt =helfabrikat). Kycklingfilén ser ju inte ut som en kyckling gör när den lever, den har bearbetats industriellt (slaktats, styckats osv). Frysta grönsaker är ju också halvfabrikat, trots att typ morot ser ut som morot men den är delad osv.

Vad måste man göra mer med kycklingfilé innan man äter mer är värma ordentligt, typ i ugn en viss tid? Alltså om vi bortser från hur den skulle smaka.
 
Ett pekfinger har redan höjts angående soja-produktionen som tydligen görs genom att man skövlar regnskog, där jorden sen eroderar och försvinner.

Troligtvis använder inte oumph soja som odlats på sådan mark. Alla soja-veganprodukter jag känner till som säljs i Sverige görs på soja som är odlad på andra platser. Har för mig att största delen av sojan som odlas där regnskog skövlats går till djurfoder.
 
Nu så! Hemkommen och nu har jag provat både oumph och O'learys i Mora för första gången.

Som helhetsintryck med sällskapet, maten och att komma ut lite så var kvällen helt klart värd pengarna. =) Jag gillade oumphen, det såg ut som typ en blandning mellan kyckling och tonfisk, men luktade och smakade något helt annat, det luktade och smakade veganskt =) Goda tillbehör till rätten också. Och precis lagom stor portion faktiskt, jag tycker att antingen brukar de va löjligt små portioner eller för stora så man vill be om doggybag, men det känns pinsamt... men denna var precis lagom =)


//r

Kul att du hade en trevlig kväll och att det var gott. Jag ska också kolla in oumph.

Angående doggybag är det inte alls pinsamt. Det är smart och miljömedvetet. Vi slänger alldeles för mycket mat. Du har betalat för din portion och orkar du inte äta upp allt slängs det. Be dem lägga maten i en låda att ta med, som den naturligaste saken i världen. Be inte om ursäkt. Själv gör jag så efter en resa i Kalifornien för några år sedan där de alltid frågade om man ville ta med hem om det låg mycket kvar på tallriken. Är det mindre en än en halvportion som kanske inte ens är en liten lunch brukar jag strunta i det, men så fort det handlar om något som liknar storleken på en mindre lunch tar jag med hem. Är det en aldrig så liten bit kött som är kvar tar jag med den till hunden.
 
Tillägg till @Myrten ja, jag trodde allt kött var hel- eller halvfabrikat om man inte slaktar djuret själv? Eller i alla fall styckar det själv. Helfabrikat i de fall det är färdigt att ätas direkt ur förpackningen (finns väl sådana pålägg?).

Jag bryr mig alltså inte om något är hel- eller halvfabrikat, jag köper massor av halvfabrikat och några helfabrikat som jag anser bör räknas som bra och nyttig mat. Blir dock smått road av folk som talar om att de inte äter hel- och halvfabrikat samtidigt som de brer smör på mackan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 945
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp