O'learys veganmat (oumph)

Tillägg till @Myrten ja, jag trodde allt kött var hel- eller halvfabrikat om man inte slaktar djuret själv? Eller i alla fall styckar det själv. Helfabrikat i de fall det är färdigt att ätas direkt ur förpackningen (finns väl sådana pålägg?).

Jag bryr mig alltså inte om något är hel- eller halvfabrikat, jag köper massor av halvfabrikat och några helfabrikat som jag anser bör räknas som bra och nyttig mat. Blir dock smått road av folk som talar om att de inte äter hel- och halvfabrikat samtidigt som de brer smör på mackan.
Japp, pålägg (typ skinka, korv, leverpastej), är ofta klara att ätas direkt från förpackningen/charkdisken. ¨För de är tillagade på något sätt redan. En vanlig köttbit, oavsett djurslag måste tillagas innan den kan ätas då köttet är rått. Jag tycker därför att det borde vara en skillnad mellan en bit skinkstek och ett antal skivor rökt skinka, även om jag köper dem i samma scharkdisk. Men i ärlighetens namn är jag oklar över var gränserna går mellan de olika "fabrikaten".

Jag har inte heller några direkta synpunkter på hel- eller halvfabrikat. Undviker dock färdigmat (Främst p g a pris samt att den ganska ofta har högt fett- och sockerinnehåll. Jag bör dra ner på både fett och socker, så jag föredrar att i möjligaste mån lägga det jag ändå äter på något jag valt själv, inte något jag fått på köpet), men ibland slinker sådant med också.
 
Japp, pålägg (typ skinka, korv, leverpastej), är ofta klara att ätas direkt från förpackningen/charkdisken. ¨För de är tillagade på något sätt redan. En vanlig köttbit, oavsett djurslag måste tillagas innan den kan ätas då köttet är rått. Jag tycker därför att det borde vara en skillnad mellan en bit skinkstek och ett antal skivor rökt skinka, även om jag köper dem i samma scharkdisk. Men i ärlighetens namn är jag oklar över var gränserna går mellan de olika "fabrikaten".

Sånt som är bearbetat och klart att ätas = helfabrikat (som påläggen). Sånt som bearbetats på något sätt men inte är klart att ätas = halvfabrikat (mjöl och jag gissar kött som inte är färdigt att ätas men där man inte styckat och fixat själv).

Var färdigrätter passar in vet jag inte, det är ju som en annan kategori.
 
Sånt som är bearbetat och klart att ätas = helfabrikat (som påläggen). Sånt som bearbetats på något sätt men inte är klart att ätas = halvfabrikat (mjöl och jag gissar kött som inte är färdigt att ätas men där man inte styckat och fixat själv).

Var färdigrätter passar in vet jag inte, det är ju som en annan kategori.
Kött, frukt, grönsaker är råvaror. Pulver till pulvermos, quornbitar är halvfabrikat. Färdigrätter är helfabrikat
 
Kött, frukt, grönsaker är råvaror. Pulver till pulvermos, quornbitar är halvfabrikat. Färdigrätter är helfabrikat

Det låter ju märkligt att frysta grönsaker räknas som halvfabrikat men inte kött? Och själva ordet innebär ju att det är bearbetat på något sätt och inte är som typ en hel banan. Märkligt om inte styckning räknas liksom. (Jag har dock noll koll på kött men rent logiskt så låter det konstigt.)
 
@pepp och @Sissa vad roligt att höra att ni brukar be om doggybag :) jag gör ju alltid det, hatar när mat slängs, men ibland har det känts lite olustigt men ibland helt ok beror väl på personalen kanske, men ska börja känna mig grym som ber om det :)

Ang hel- och halvfabrikat så har jag känt lite att det är bra att det kommer så mkt nya veganprodukter, men mkt känns "för färdigt" men samtidigt så länge näringsvärdet och åtgång av resurser är bra, så varför inte? :)

Jag räknar inte kött till halvfabrikat.

//r
 
Jag tillagade oumph idag med rostade rotsaker osv. Jag vart positivt överaskad, sambon märkte ingen skillnad, han trodde det var kyckling.. :D:D
88c7245d651b8cd58a10a265318b086c_zpsl2uct3rp.jpg
 
Jag tillagade oumph idag med rostade rotsaker osv. Jag vart positivt överaskad, sambon märkte ingen skillnad, han trodde det var kyckling.. :D:D
Jag har en kött-och-potatis-människa på jobbet, som anser att ett salladsblad är ett steg närmare att komposteras. Denne måste jag bara lura i oumph!
 
@Toxid Vad kul! Det är så bra att även köttätare lätt kan äta mer miljövänligt nu så lätt!

Undrar också vilken sorts oumph du använde och/eller vilka kryddor? =)

//r
 
Okej! Ska också prova köpa hem!

Har iaf en ny (för mig) sorts sojakorv i frysen nu och igår testade jag Plants (heter de va? För lat för o kolla i kylen^^) havregrädde för första gången! Känner jag är på gång nu efter att ha levt på soygurt och havregrynsgröt ett tag... *skäms*....

//r
 
Ok, så the pure chunk är alltså som kycklingbitar? Då var det nog det jag hade i woken. Vad finns det mer och vad använder man det till?
@Toxid Jag vill gärna använda Oump men blir så trött av hemsidan..
 
Ok, så the pure chunk är alltså som kycklingbitar? Då var det nog det jag hade i woken. Vad finns det mer och vad använder man det till?
@Toxid Jag vill gärna använda Oump men blir så trött av hemsidan..
Ja, om jag inte har fel!
Håller med, det är en himla rörig hemsida..
 
Ja, om jag inte har fel!
Håller med, det är en himla rörig hemsida..
Jag gick motvilligt in på deras sida igen och kikade lite. Det verkar som om det finns flera "kycklingbitar" och det som skiljer är kryddningen, dessutom har de större filéer. Ska nog köpa en påse av något av dem idag tror jag. :)
 
Underbart att läsa definitionerna av hel/halvfabrikat!!

För mig är helfabrikat något som är färdigt att äta - findus färdigrätter tex. Men även sådant som fiskpinnar, marinerat kött osv. Dvs laga till/värm och det är färdigt, ev tillbehör är något enkelt.

Halvfabrikat är däremot något som man har som en ingrediens - tex oumph, marinerat kött som man ska ha i en gryta/fajitas -men som är behandlat på något vis. Dvs rent kött är inget halvfabrikat men marinerat och skuret i bitar är. Frysta grönsaker är det inte, wokmix med kryddor är.

Sedan kommer vi till ost, yoghurt, tomatpuré osv... Men jaja! :-)

Ang oumph så har jag inte provat pga att jag inte vet hur processen att tillverka det är. Ev kemikalier för att få det att bli som slutprodukten är tex en av orsakerna. Jag är väldigt tveeggad... Det låter så bra!
 
Även Max har nu en Oumph-produkt, så det blir nog smakpremiär för mig snart.

Enligt deras hemsida är icke GMO-bönorna från Nordamerika, blir till mjöl i Holland och sen händer det här i Sverige:

"Sojaproteinkoncentratet blandas med vatten till en deg som sedan går igenom en maskin som med hjälp av tryck och värme skapar strukturen. Det är samma sorts teknik som används när man gör produkter så som ostbågar. Uppfinnarna hade bara målet att skapa en annan konsistens.
...
The Pure Oumph! innehåller inget annat än sojaproteinkoncentrat, vatten och salt. Till de smaksatta produkterna, The Spicy Oumph! har vi valt ekologiska kryddor. Där vi haft behov av deras funktion har vi med ekologiskt godkända tillsatser. Citronsyra, dextros, stärkelsen xantangummi och jästextrakt. "

Låter rimligt! Kul med svenskproducerat. Önskar bara att även sojabönorna var eko eller iaf från EU.
 
Nu har jag provat "ren" Oumph! och jag det här var mer vad jag tänkt mig :). Smakar... ingenting. Men det gör ju inte soyamjöl heller. Åt det i en curry, bra konsistens och känns inte som att den försöker härma kött (och det gillar jag, att den har sin egen konsistens).

Tänker att det blir nog väldigt fint att marinera. Ska prova göra en "oumph-stroganoff" imorrn.
 
Nu har jag provat "ren" Oumph! och jag det här var mer vad jag tänkt mig :). Smakar... ingenting. Men det gör ju inte soyamjöl heller. Åt det i en curry, bra konsistens och känns inte som att den försöker härma kött (och det gillar jag, att den har sin egen konsistens).

Tänker att det blir nog väldigt fint att marinera. Ska prova göra en "oumph-stroganoff" imorrn.
Vilken bra ide', återkom gärna med utlåtande! :up:
 
Jag ÄLSKAR Oumph! Särskilt Pulled Oumph :d Brukar ha det i tortillabröd (senast med gurksalsa, jalapenos, lime, koriander och guacamole), i hamburgare eller som nedan med ugnsrostad potatis/sötpotatis, sallad och fetaostkräm. Det är också gott att marinera den okryddade oumphen.

12106057_527948077356637_415905659_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 945
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp