PMDS, Premalex och självbehandling

Seaside

Trådstartare
Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på mensens första och andra dag gå över till att jag blir fullständigt hudlös och klarar inte av motgångar över huvud taget (är ledsen, känner mig värdelös och allt känns meningslöst). Jag har nu fått Premalex (10 mg) utskrivet med ordination att börja ta det vid ägglossning och fram till mens. Hur lång tid tar det för den att börja verka? Jag tycker biverkningslistan är rätt obehaglig och har läst att även om preparatet verkar funka väldigt bra mot PMDS så slutar de flesta ta det efter en relativt kort tid pga biverkningarna. Vill inte ta fler dagar än nödvändigt. Egentligen hade jag velat ha p-piller men det är jag tydligen för gammal för (fyller 40 nästa år) 👵

Sen undrar jag vad ni andra med PMDS har för tips kring självbehandling? Nattljusolja har jag läst om i tidigare trådar, det ska jag testa. Vill helst inte ta medicinska preparat, men behöver göra något! Jag har varit på vc och tagit prover nyligen pga upplevd trötthet under hösten. Jag hade ingen brist på något, men sköldkörtelvärdet var lite för högt så det ska utredas vidare.
 
Om du är för p piller kan du inte gå på något annat preventivmedel då?

Alla preventivmedel jag haft har tagit bort alla känningar av pms och mens :)
 
Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på mensens första och andra dag gå över till att jag blir fullständigt hudlös och klarar inte av motgångar över huvud taget (är ledsen, känner mig värdelös och allt känns meningslöst). Jag har nu fått Premalex (10 mg) utskrivet med ordination att börja ta det vid ägglossning och fram till mens. Hur lång tid tar det för den att börja verka? Jag tycker biverkningslistan är rätt obehaglig och har läst att även om preparatet verkar funka väldigt bra mot PMDS så slutar de flesta ta det efter en relativt kort tid pga biverkningarna. Vill inte ta fler dagar än nödvändigt. Egentligen hade jag velat ha p-piller men det är jag tydligen för gammal för (fyller 40 nästa år) 👵

Sen undrar jag vad ni andra med PMDS har för tips kring självbehandling? Nattljusolja har jag läst om i tidigare trådar, det ska jag testa. Vill helst inte ta medicinska preparat, men behöver göra något! Jag har varit på vc och tagit prover nyligen pga upplevd trötthet under hösten. Jag hade ingen brist på något, men sköldkörtelvärdet var lite för högt så det ska utredas vidare.
Detta har hjälpt mig:
1. Acceptans och minimerande av måsten vid aktuella dagar
2. Undvika alkohol och koffein överhuvudtaget. Ibland "syndar" jag och tar en moccha latte. Men jag mår bäst helt utan koffein och alkohol i livet
3. Hyfsat näringsrik kost
4. Vitamintabletter när jag kommer ihåg
5. Lagom träningsnivå. Inte helt stillasittande men inga hårda löp-pass eller liknande stress.
6. Försöka sova lagom mycket

Annars kanske hormonspiral kan hjälpa, många tycker det funkar. Alla hormonella p-medel stänger av menscykeln och vissa mår toppen av det. Andra not so much men man kan ju prova om man vill.
 
Jag har diagnostiserad PMDS. Fick i samband med diagnosen escitalopram utskrivet som jag skulle mikrodosera mellan ägglossning och mens. Fick sådana sjuhelvetes sömnrubbningar att jag fick välja mellan att vara deprimerad några dagar varje månad och att inte sova en vecka i månaden, så valde att sluta medicinera.

Min PMDS blir värre av stress och allmänt pissigt mående så jag brukar försöka tänka på sådant som i allmänhet förbättrar måendet (kost, sömn och träning som passar mig, och hälsosamma relationer).

Hormonella preventivmedel fungerar mot de depressiva "skoven" men fungerar dåligt för mig på andra sätt. Nu kör jag hormonspiral som ändå fungerar ok för mig (har testat typ 8 olika sorters p-piller genom åren).
 
Om du är för p piller kan du inte gå på något annat preventivmedel då?

Alla preventivmedel jag haft har tagit bort alla känningar av pms och mens :)
Jag har fått p-spiral också pga rikliga blödningar, satte in den igår. Låter bra att den kan ta bort pms! Innan jag fick barn åt jag p-piller i många år och det funkade otroligt bra, men det har gått ett gäng år sedan dess.
 
Jag har diagnostiserad PMDS. Fick i samband med diagnosen escitalopram utskrivet som jag skulle mikrodosera mellan ägglossning och mens. Fick sådana sjuhelvetes sömnrubbningar att jag fick välja mellan att vara deprimerad några dagar varje månad och att inte sova en vecka i månaden, så valde att sluta medicinera.

Min PMDS blir värre av stress och allmänt pissigt mående så jag brukar försöka tänka på sådant som i allmänhet förbättrar måendet (kost, sömn och träning som passar mig, och hälsosamma relationer).

Hormonella preventivmedel fungerar mot de depressiva "skoven" men fungerar dåligt för mig på andra sätt. Nu kör jag hormonspiral som ändå fungerar ok för mig (har testat typ 8 olika sorters p-piller genom åren).
Usch vad jobbigt! Jag blir ännu mer stärkt nu i känslan att jag inte vill ta den där medicinen. Sömnstörningar klarar jag inte, då går jag under. Tyvärr är jag i ett läge i livet där jag balanserar på gränsen till en utmattning så stressen tänker jag på konstant, men har ännu inte hittat något sätt att hålla den på en rimlig nivå.
 
Detta har hjälpt mig:
1. Acceptans och minimerande av måsten vid aktuella dagar
2. Undvika alkohol och koffein överhuvudtaget. Ibland "syndar" jag och tar en moccha latte. Men jag mår bäst helt utan koffein och alkohol i livet
3. Hyfsat näringsrik kost
4. Vitamintabletter när jag kommer ihåg
5. Lagom träningsnivå. Inte helt stillasittande men inga hårda löp-pass eller liknande stress.
6. Försöka sova lagom mycket

Annars kanske hormonspiral kan hjälpa, många tycker det funkar. Alla hormonella p-medel stänger av menscykeln och vissa mår toppen av det. Andra not so much men man kan ju prova om man vill.
Tack snälla för utförlig lista! Hur tycker du att det funkar med punkt 1 och jobb? Jag har tänkt tanken att jag kanske ska sjuka mig på mensens första dag, för jag kommer alltid på mig själv för sent - när jag redan blivit ledsen och undrar vad det är som händer. Men det känns inte riktigt reko att göra så...
 
Tack snälla för utförlig lista! Hur tycker du att det funkar med punkt 1 och jobb? Jag har tänkt tanken att jag kanske ska sjuka mig på mensens första dag, för jag kommer alltid på mig själv för sent - när jag redan blivit ledsen och undrar vad det är som händer. Men det känns inte riktigt reko att göra så...
Jag har möjlighet att jobba hemifrån, så tar laptopen och lägger mig på soffan om det behövs. Försker undvika möten eller krävande uppgifter de dagarna om det går. Har också sjukskrivit mig ibland om det känns FÖR jobbigt, men det brukar räcka att ta det lugnt. Även på hemmafronten - det får vara ok med varmkorv till middag och skärmtid för barnet.
 
Man kan köpa både progesteron och östrogen i krämform från svenska sidor. M**dmama är en av dom. Dom har också skrivit en del om det hela.

Kan tipsa om Vulverine också, hon har skrivit mycket om kvinnlig hormonbalans.
 
Man kan köpa både progesteron och östrogen i krämform från svenska sidor. M**dmama är en av dom. Dom har också skrivit en del om det hela.

Kan tipsa om Vulverine också, hon har skrivit mycket om kvinnlig hormonbalans.
Förlåt men är inte Vulverine extremt full av pseudovetenskap och hokus pokus? :crazy:




KL:
Har en vän som prisar premalex och jag tror hon började på den 2014 så det behöver inte vara jobbiga biverkningar.
 
Förlåt men är inte Vulverine extremt full av pseudovetenskap och hokus pokus? :crazy:




KL:
Har en vän som prisar premalex och jag tror hon började på den 2014 så det behöver inte vara jobbiga biverkningar.

Forskning på kvinnliga hormoner och hormoncykeln är fortfarande sorgligt eftersatt. Vi är på nivån att vi förstår ungefär/översiktligt vad som händer, men inte där än att vi har vetenskapligt belagda metoder för att boosta måendet på andra sätt än syntetiska hormonderivat (eftersom det är vad man kan tjäna pengar för, så forskning på det ämnet har lättare att få bidrag). Och hormoner är ett enormt komplext ämne, eftersom det berör hela kroppens system.

Men givetvis ska man alltid läsa allt med det kritiska tänkandet påslaget. Vulverine pratar mest om kostrutiner, som jag sett, och jag ser ingen risk för folk att prova det. Det är bra att äta bra mat :). Hon brukar provocera veganer dock, för hon rekommenderar att man äter kött 😅.

Angående hormonfria preventivmedel (för jag antar att det ämnet lär dyka upp i tråden) så använder jag själv både pessar och kalenderapp. Vetenskapligt belagd metod :). Natural Cycles (svensk app) har en del att läsa om det om man vill.
 
Forskning på kvinnliga hormoner och hormoncykeln är fortfarande sorgligt eftersatt. Vi är på nivån att vi förstår ungefär/översiktligt vad som händer, men inte där än att vi har vetenskapligt belagda metoder för att boosta måendet på andra sätt än syntetiska hormonderivat (eftersom det är vad man kan tjäna pengar för, så forskning på det ämnet har lättare att få bidrag). Och hormoner är ett enormt komplext ämne, eftersom det berör hela kroppens system.

Men givetvis ska man alltid läsa allt med det kritiska tänkandet påslaget. Vulverine pratar mest om kostrutiner, som jag sett, och jag ser ingen risk för folk att prova det. Det är bra att äta bra mat :). Hon brukar provocera veganer dock, för hon rekommenderar att man äter kött 😅.

Angående hormonfria preventivmedel (för jag antar att det ämnet lär dyka upp i tråden) så använder jag själv både pessar och kalenderapp. Vetenskapligt belagd metod :). Natural Cycles (svensk app) har en del att läsa om det om man vill.
Vill inte deraila tråden så detta blir mitt sista inlägg om det inte bryts ut, men min kompis som är (kvinnlig) sexolog har kritiserat Vulverine mycket för att hon skuldbelägger kvinnor som inte kan få barn/gör IVF, har dålig sexlust och så vidare. Att allt är deras fel för att de inte äter rätt eller har dålig hormonbalans och så. Att det kan bli extremt skadligt att ta in det hon skriver istället för att söka adekvat hjälp på medicinska problem.

Med det sagt håller jag med om att forskningen är eftersatt, men det är inte en anledning att gå på vad som helst (även om jag kan förstå desperationen).

Så, ville problematisera lite. Men jag hoppas såklart att TS blir hjälpt (utan att stressa över pseudovetenskap) och att forskningen kommer ikapp.
 
Vill inte deraila tråden så detta blir mitt sista inlägg om det inte bryts ut, men min kompis som är (kvinnlig) sexolog har kritiserat Vulverine mycket för att hon skuldbelägger kvinnor som inte kan få barn/gör IVF, har dålig sexlust och så vidare. Att allt är deras fel för att de inte äter rätt eller har dålig hormonbalans och så. Att det kan bli extremt skadligt att ta in det hon skriver istället för att söka adekvat hjälp på medicinska problem.

Med det sagt håller jag med om att forskningen är eftersatt, men det är inte en anledning att gå på vad som helst (även om jag kan förstå desperationen).

Så, ville problematisera lite. Men jag hoppas såklart att TS blir hjälpt (utan att stressa över pseudovetenskap) och att forskningen kommer ikapp.
Jag förstår, och det är viktig kritik!

Har för mig att jag såg något inlägg fladdra förbi där hon bemötte den kritiken specifikt, men jag är inte nog engagerad i debatten för att minnas vad hon skrev 😅.

Jag tänker att det är som med mycket annat när vi ska diskutera kroppslig hälsa och hur vi kan påverka den med livsstil. För en del är det nyckeln och de får fantastiska resultat, andra har underliggande skador/sjukdomar som gör att problemet inte löses med bara livsstil, och ytterligare andra har psykologiska besvär som gör att det blir för stressigt att hålla en fast diet, det kan trigga ätstörningar, osv.

Men vi måste ju ändå kunna prata om att hormoner påverkas av våra matvanor och livsstil - det är klart dom gör, hormonerna byggs ju av mat (grovt förenklat). Jag kan ha svårt att hålla regelbundna matvanor (äter lätt för lite, speciellt för lite protein), och märker skillnad i måendet veckan före mens när jag försökt kämpa för att äta bra veckan innan ägglossning. En vecka i månaden kan jag klara att hålla lite fokus på det, speciellt när det ger såpass bra feedback.

Man får känna sig själv, tänker jag. Vet man att man blir mentalt stressad av att ändra på kosten, så är det ju dumt att lägga fokus där. Eventuella vinster av dieten blir ju sabbade av stressen (kortisolet) 😅.
 
Jag har ett par närstående för vilka premalex har varit en fullkomlig livräddare. Alltså bokstavligen. Sen avtar väl tyvärr effekten över tid för många, men då pratar vi oftast om år.

Själv har jag lidit av PMDS i ungefär tio år, även om det tog ett par år, en påbörjad utredning för bipolär sjukdom mm innan poletten trillade ner (obs hos mig själv, inte hos vården då..). Innan dess hade jag väl mer "vanliga" PMS-besvär. Jag har inte hittat något enskilt mirakelmedel men en kombination av medicin och andra åtgärder håller det på en (för det mesta) uthärdlig nivå.

- En låg dos citalopram från ägglossning till mens, minskar ångesten och oron
- Spiranolakton (vätskedrivande) på kvällen under samma period hjälper rätt bra mot ilsketopparna och utbrotten
- B-vitaminer i ganska hög dos
- Undviker alkohol och koffein åtminstone under pms-halvan av månaden
- Sömn!

Jag fick utskrivet p-piller för något år sedan trots att jag är 47, det beror väl lite på andra hälsofaktorer (och läkare). Men det funkade inte alls bra för mig, jag grät konstant och mådde illa konstant i några veckor innan jag gav upp. Men jag var också skeptisk från början pga att jag alltid tyckte att jag mått dåligt av hormonella p-medel så det kan ju möjligen varit lite av nocebo-effekt...
 
Vill inte deraila tråden så detta blir mitt sista inlägg om det inte bryts ut, men min kompis som är (kvinnlig) sexolog har kritiserat Vulverine mycket för att hon skuldbelägger kvinnor som inte kan få barn/gör IVF, har dålig sexlust och så vidare. Att allt är deras fel för att de inte äter rätt eller har dålig hormonbalans och så. Att det kan bli extremt skadligt att ta in det hon skriver istället för att söka adekvat hjälp på medicinska problem.

Med det sagt håller jag med om att forskningen är eftersatt, men det är inte en anledning att gå på vad som helst (även om jag kan förstå desperationen).

Så, ville problematisera lite. Men jag hoppas såklart att TS blir hjälpt (utan att stressa över pseudovetenskap) och att forskningen kommer ikapp.
Ja tyvärr verkar forskningen vara eftersatt. När jag googlade på pms och kost hittade jag bara en massa artiklar ur kvinnomagasin med "experter" utan vetenskaplig titel som slängde ur sig påståenden utan källhänvisning. Jag gillar Gudiol som källa till kunskapsinhämtning när det gäller forskning kring kost och hälsa men kvinnohälsa är ju inte riktigt hans grej, och när han varit in på det och nosat har jag tyckt att han haft rätt trist ton tyvärr.
 
Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på mensens första och andra dag gå över till att jag blir fullständigt hudlös och klarar inte av motgångar över huvud taget (är ledsen, känner mig värdelös och allt känns meningslöst). Jag har nu fått Premalex (10 mg) utskrivet med ordination att börja ta det vid ägglossning och fram till mens. Hur lång tid tar det för den att börja verka? Jag tycker biverkningslistan är rätt obehaglig och har läst att även om preparatet verkar funka väldigt bra mot PMDS så slutar de flesta ta det efter en relativt kort tid pga biverkningarna. Vill inte ta fler dagar än nödvändigt. Egentligen hade jag velat ha p-piller men det är jag tydligen för gammal för (fyller 40 nästa år) 👵

Sen undrar jag vad ni andra med PMDS har för tips kring självbehandling? Nattljusolja har jag läst om i tidigare trådar, det ska jag testa. Vill helst inte ta medicinska preparat, men behöver göra något! Jag har varit på vc och tagit prover nyligen pga upplevd trötthet under hösten. Jag hade ingen brist på något, men sköldkörtelvärdet var lite för högt så det ska utredas vidare.
Jag har PMDS och har medicinerat med premalex. Fick dock byta till Sertralin då min mage inte gillade premalex. Fungerade dock fantastiskt mot pms, började medicinera vid ägglossning och slutade dag 2 av mens. Mina symtom var dels humörsvängningar, läs gå igenom hela känsloregistret på 5 min, oro, ångest och nedstämdhet. De värsta månaderna hade jag suicidtankar. Nästan symtomfri med hjälp av premalex, lite sämre effekt av sertralin men tillräckligt bra för att ge mig lite helikopterperspektiv och därmed hantera symtomen lättare.

Som jag minns det är ingen av biverkningarna kroniska, så kan vara värt att testa. Många behöver dessutom testa olika preparat och dosering innan de hittar rätt. Sen kan det vara värt att tänka på att även Alvedon har en diger lista av biverkningar. Jag har biverkningar vid insättning, alltså de första två-tre dagarna och sen släppte det när kroppen vant sig. Premalex och sertralin gav mig på många sätt livet tillbaka, en vecka av pms varje månad blir till slut en rätt stor del av en liv
 
Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på mensens första och andra dag gå över till att jag blir fullständigt hudlös och klarar inte av motgångar över huvud taget (är ledsen, känner mig värdelös och allt känns meningslöst). Jag har nu fått Premalex (10 mg) utskrivet med ordination att börja ta det vid ägglossning och fram till mens. Hur lång tid tar det för den att börja verka? Jag tycker biverkningslistan är rätt obehaglig och har läst att även om preparatet verkar funka väldigt bra mot PMDS så slutar de flesta ta det efter en relativt kort tid pga biverkningarna. Vill inte ta fler dagar än nödvändigt. Egentligen hade jag velat ha p-piller men det är jag tydligen för gammal för (fyller 40 nästa år) 👵

Sen undrar jag vad ni andra med PMDS har för tips kring självbehandling? Nattljusolja har jag läst om i tidigare trådar, det ska jag testa. Vill helst inte ta medicinska preparat, men behöver göra något! Jag har varit på vc och tagit prover nyligen pga upplevd trötthet under hösten. Jag hade ingen brist på något, men sköldkörtelvärdet var lite för högt så det ska utredas vidare.
Jag har tagit escitalopram regelbundet sedan september och har inga biverkningar förutom lite ökad svettning (svettades typ aldrig förut så jag svettas nog fortfarande väldigt lite jämfört med andra) vilket inte är något problem för mig. Muntorrhet i början men avtog efter några veckor 😊
 
Jo man ska ta allt hon skriver med en stor nypa salt 😶
Ja, men det går ju inte att dra alla över en kam. Det finns människor som vården inte kan hjälpa så olika medicinska system behövs ju parallellt. Har man kört hela läkemedelsspåret så långt in i återvändsgränden som det bara går så är det viktigt att det finns andra lösningar att testa, och då är livsstilsmedicinen en variant som har hjälpt rätt många. Det finns en stor vinst i att så många människor som möjligt är friska, och om man hittar sin egen hälsomässiga lösning på nåt annat sätt än inom den konventionella vården så borde det ju bara vara att gratulera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar med en disclaimer, den rationella sidan av mig vet bättre. Jag har läst på fass, jag har talat med läkare och jag vet att risken...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 019
Kropp & Själ God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf: 10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt...
2
Svar
32
· Visningar
9 205
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 632
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp