Olika hagar??

Sv: Olika hagar??

Nej inte nu. Har aldrig påstått detta heller...utan man måste väl blicka lite framåt och inte bara kolla för stunden hur det är.
 
Sv: Olika hagar??

Mynta2 skrev:
Nej inte nu. Har aldrig påstått detta heller...utan man måste väl blicka lite framåt och inte bara kolla för stunden hur det är.

Fast... varifrån skall de bli smittade om de ger ut 0 EPG?

Ok, vi spånar vidare. Ny häst kommer till stallet som börjar lägga ut maskägg i hagen eller befintliga hästar har maskar i dvala som vaknar till och de börjar lägga ut ägg så att hästarna blir infekterade. Detta händer under sommaren. På 4 ha. Följande vår görs träckprov som då visar på att aha, nu är de smittade. Men när detta märks lär inte parasittrycket ha hunnit bli speciellt märkbart :) 4 ha är stooooort så de behöver inte direkt beta ratorna. Så den risken ser inte jag som så överhängande och orsak till varför man inte skall slå ihop hagarna :) Hästarna lär ju inte gå från 0 EPG till 1000 bara så där.
 
Sv: Olika hagar??

Mynta2Hästar har ALLTID en mängd parasiter...det spelar faktiskt ingen som helst roll hur duktigt du maskar osv...en liten mängd finns alltid som du aldrig får bort. Har du inte hängt med i debatterna som funnits här ang parasiter och har du inte läst på div sidor om hur det fungerar. Tro inte jag hittar på för det brukar jag inte göra. [/QUOTE skrev:
Min häst är faktiskt helt parasitfri för tredje året i rad... Det är möjligt förstås att han har inkapslade parasiter i dvala som kommer att vakna till någon gång eller att han blir smittad av någon annan häst, men just nu, förra året och året innan dess iallafall så smittar INTE min häst betet eftersom han inte skiter ut några maskägg. Och med inga parasiter menar jag 0 EPG.

Hur menar du då att han har en liten mängd parasiter när han har 0 EPG år efter år??? *nyfiken och lärovillig*
 
Sv: Olika hagar??

Det här kan man resonera mycket omkring.
Jag skulle nog göra så att jag skulle ha en öppning mellan hagarna så att jag lätt kunde stänga av "betesdelen" under de lerigaste månaderna/veckorna höst och vår.
Eftersom du har andra hagar att växla med så kan du ju låta stora hagen vila efter några års användning och bara slå gräset.
Jag ser i våra hagar att de som aldrig putsas/växelbrukas blir ganska enahanda och betesytan minskar successivt så har man möjlighet att göra det är det bra och då minskar ju även ev parasittryck.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 561
Senast: Miamamman
·
Hästvård Har precis fått svar på träckprov på mina hästar och två stycken hade väldigt hög förekomst av blodmask. Den ena så mycket att jag blir...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp