Olika längd på Micklem bettremmar

ufot

Trådstartare
Smorde tränset idag och upptäckte att bettremmarna till mitt Micklemträns måste ha ändrat form. Den ena är 1 cm längre än den andra. Remmarna är använda ca 6 månader.

Nya kommer självklart att köpas, de är inte speciellt dyra, men varför har dem ändrat form? Någon annan som varit med om något liknande? Hur påverkar detta egentligen hästen?
 
Nej. Jag har använt båda uppsättningarna, ca 6 månader vardera och båda uppsättningarna är av olika längd. Skiljer ungefär 1 cm i båda uppsättningarna.
 
Nej. Jag har använt båda uppsättningarna, ca 6 månader vardera och båda uppsättningarna är av olika längd. Skiljer ungefär 1 cm i båda uppsättningarna.
Så ingen av remmarna är lika lång som någon annan?

Läder är töjbart men just bettremmen på Micklem dras dubbelt och bör inte påfrestas om tränset är rätt anpassat så jag har svårt att tro att de har töjt sig.
 
Så ingen av remmarna är lika lång som någon annan?

Läder är töjbart men just bettremmen på Micklem dras dubbelt och bör inte påfrestas om tränset är rätt anpassat så jag har svårt att tro att de har töjt sig.
Helt riktigt. Blev väldigt förvånad när jag såg det. Blir till att åka förbi Hööks och köpa nya.

Tycker det konstigaste är hur de har töjt sig. Se bilder nedan. De har liksom töjt sig vid spännet. Likadant med det andra paret.
Så ingen av remmarna är lika lång som någon annan?

Läder är töjbart men just bettremmen på Micklem dras dubbelt och bör inte påfrestas om tränset är rätt anpassat så jag har svårt att tro att de har töjt sig.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    268,6 KB · Visningar: 71
Helt riktigt. Blev väldigt förvånad när jag såg det. Blir till att åka förbi Hööks och köpa nya.

Tycker det konstigaste är hur de har töjt sig. Se bilder nedan. Lädret har töjt sig vid spännet. Likadant på båda exemplaren. Ser väldigt konstigt ut.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    248,5 KB · Visningar: 72
Jag har jobbat i hästbutik som säljer den produkten, och om jag inte minns helt galet så hade vi en kund med samma problem. Hennes remmar var olika långa alla fyra (det vill säga, ingen passade ihop) och hon hade inte ens provat det på hästen än. Hon fick ett nytt av oss, leverantören tog tillbaka det som fabriksfel. Men i och med att du haft ditt ett tag är det ju knivigare. Hur säker är du på att de var jämnlånga från början?
 
Jag har jobbat i hästbutik som säljer den produkten, och om jag inte minns helt galet så hade vi en kund med samma problem. Hennes remmar var olika långa alla fyra (det vill säga, ingen passade ihop) och hon hade inte ens provat det på hästen än. Hon fick ett nytt av oss, leverantören tog tillbaka det som fabriksfel. Men i och med att du haft ditt ett tag är det ju knivigare. Hur säker är du på att de var jämnlånga från början?
Nu när du säger det så nej. Jag har aldrig varken sett eller reflekterat över det tidigare, trotts att tränset är ytterst välskött och smort otaliga gånger. Mycket möjligt att alla fyra remmar redan från början var olika långa.
 
Nu när du säger det så nej. Jag har aldrig varken sett eller reflekterat över det tidigare, trotts att tränset är ytterst välskött och smort otaliga gånger. Mycket möjligt att alla fyra remmar redan från början var olika långa.

Jag tror det är det mest sannolika. Känns konstigt att lädret skulle töja sig sådär över sömmarna?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 579
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 295
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp