Bukefalos 28 år!

Olika synpunkter på NH?

Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag förstår hur du menar. Det är nog olika vad som funkar för folk, personligen har jag svårt med människoliknelsen, kanske för att jag inte upplevt de människokaraktärerna så tydligt?
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Halvt kl

Oasett om det är inom ridning eller hantering så tror jag att det är BRA att folk försöker utbilda sig i hur hästar tänker, känner, instinktivt reagerar, har för reflexer etc.
Om det sen kallas NH, PNH, horsemanship, sunt vett, etologi eller vad som skiter jag i. Bara det funkar!

Jag är ju en sån som inte kan placeras i något fack. Jag är själlvärd, lärd inom olika skolor och lärd av andra som inte kan placeras i fack. Jag har plockat till en egen liten hybrid. Vad det heter struntar hästarna i!
Men för en del människor kan det vara bra att ha system. Och ett dåligt system är faktiskt ofta bättre än inget alls. Och många har inget som helst system i sin hantering med hästarna. Det bara blir som det blir. Och då ofta VÄLDIGT okonsekvent! Hästar är själva EXTREMT konsekventa då de uppfostrar varann. Därför gör de det bättre än människor. Inte bara för att de är artfränder och har samma språk etc. De gör det bäst för att de är totalt konsekventa. De är inte överdrivet våldsamma. Men de säger ifrån på skarpen om det behövs. Och de gör det VARJE gång och ser de små, små signaler som de flesta människor är för otränade för att se. Så att man avuttet med hjälp av tränare lär sig läsa häst är väl bara skiiiitbra!
Mååånga jag stöter på förmänskligar sina hästar enormt och feltolkar de signaler de klarar av att se.
Men hantering tränar man inte för "gud vad konstigt och hästen behöver inte sånt!".
Nej, men människorna behöver! För människorna kan inte kontrollera sina signaler de hela tiden sänder ut med sina kroppar, de ljud de hela tiden sänder ut oh kan inte vara konsekventa eller läsa hästen.

Att alltid ha en häst bakom sig tex är inget som behövs när man vet var man har varann. Men ska man hantera nya hästar som potentiellt också har problembeteenden(vilka många av de hästar man möter då man jobbar som hanteringstränare/problemlösare etc har.. just därför kontaktas man.. annars inte) tjänar man mycket på att ha hästen bakom sig. Man har längre tid på sig att fånga upp ev skutt. Dessutom får man inte hästen över sig vid läskigheter om man ska leda den en hel del och den flyr sidledes. man kan då också lättare flytta sig själv om man ser någonting som potentiellt blir farligt och hålla sig mellan hästen och det farliga. Leder man hästen bredvid måste man stanna och går runt/flytta runt hästen. Har man den snett bakom sig och den förstår handsignaler tex så pekar man bara och den går på andra sidan. Man kan också lära den att om man pekar på bogen ska den vändas ngt bort. så att om hästen flyr går den dit bogen pekar. Hästar söker sig ofta till människorna om saker är farliga kring dem. Det gör att en hel del människor blir påsprungana eller iaf touchade av hästar som skvätter till. Det kan man helt slippa så här.
Leder man hästen mer än de som bara ska till och från hage och till och från ridhus/ridbana kan det vara väldigt bra!

Tyvärr är det väl lite med NH som med allt annat, att många kan bara lite.
Jag är ingen NH:are själv. Men jag gör en hel del som säkert förekommer inom NH. Och jag fördömmer inte de som sysslar med det. Bara att människor vill lära sig mer och faktiskt tränar aktivt på att förstå sina hästar tycker jag är skitbra!

De flesta tränar bara i sadeln. Resten har man inga system för. Man lastar på lotto, man leder hästar på lotto, longerar på lotto etc. Det finns en himla massa att lära även inom avsuttet. Och man tar med sig den förståelsen upp i sadeln och har nytta av den i ridträningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

Ja jag förstår vad du menar, absolut, men jag tror inte att vi är betjänta av att försöka tolka oss själva i termer av hur en häst skulle uppfatta oss om vi vore en häst. :cra

Inhoppning bli helt fel......sorry.
Din och Tua hade samma tänke som jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

Ja, man blir mörkrädd när folk tror att de tex kan läsa lite om 7-games och sedan gå hem och "fixa problemhästen".
Eller att de tror att de får en bättre relation med sin häst för att man leker de sju lekarna, och vill göra det "på skoj".

De sju lekarna är som alfabetet, hästarna kommer inte att tycka att det är roligt att rabbla alfabetet dag och och dag in, de vill ju börja använda alfabetet, DÅ kommer relationen.

Men om man inte upplevt det så fattar man inte, filmer och korta instruktioner finns överallt på internet, och där förmedlas ofta inte det här.

Jag är djupt tacksam för att vår ponny var en sån enorm utmaning för oss att vi helt enkelt var tvungna att lära oss "allt". :bow::love:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Ja, man blir mörkrädd när folk tror att de tex kan läsa lite om 7-games och sedan gå hem och "fixa problemhästen".

Precis. Det är då det blir problem, och rentav farligt.

Tänk vilka trådar man har sett här på Buke, någon ung tjej har fått ta över ett ilskt dominant varmblodssto som bara kör med henne, så tar hon in den i ett inhägnat område och börjar vifta med longerlina för att hon har läst o hört att man ska göra så.

Sen vill hon ha råd om vad hon ska göra när hästen vänder sig om o anfaller :eek::eek:

A little knowledge can be a dangerous thing....

Men det är naturligtvis inte "lärans" fel, det är bara att så mycket halvdan information finns tillgänglig överallt numera. Kolla på YouTube och sen göra lika med den egna hästen, typ.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

A little knowledge can be a dangerous thing....

Men det är naturligtvis inte "lärans" fel, det är bara att så mycket halvdan information finns tillgänglig överallt numera. Kolla på YouTube och sen göra lika med den egna hästen, typ.

Amen :bow:

I såna här fall är faktiskt internet inte av godo.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Delvid KL

Nu är jag inget fan av vare sig NH eller "traditionell hästhantering" - har ingen direkt etikett på vad det är jag gör men skulle hellre kalla det frihetsdressyr baserad på operant inlärning, främst positiv förstärkning och lek :D

Men ni som förespråkar traditionell hästhantering osv. Vad har ni för mål med er hästhantering? Jag förstår att det fungerar utmärkt i vardagen, för att få en trygg och trevlig häst med gott uppförande som kan hanteras av de flesta på ett säkert sätt.

Men om man vill något mer? Precis som att många av oss inom ridningen vill hoppa högt, nå de högre skolorna och högre grader av samling, rida snabbast möjligt runt tunnor, valla kor (osvosv) och inte bara skritta rakt fram i skogen? Jag är intresserad av att kommunicera med min häst från marken på en annan nivå än att leda honom till och från hagen och få honom att stå stilla medan jag borstar, sadlar och kratsar hovar. Jag vill också att han ska tycka att det är roligt, och mitt mål är att plocka bort utrustningen i allt större utsträckning. Jag vill kunna (och kan) jobba med honom helt lös på en stor öppen yta med gräs utan att han sticker, och jag upplever inte att det finns några redskap och metoder för att ta sig till "den nivån" inom traditionell hästhantering. Har jag fel?

ALLA jag känner som hanterar sina hästar "traditionellt", hur väl de än gör det, kommer inte ens i närheten av ha sina hästar lösa (här ingår att hästen VILL vara nära dig och håller sig där med ett positivt uttryck, inte att jaga hästen ifrån sig runt runt i en rundcorall) varken i stallgången, eller på en större öppen yta. Att ha hästen lös på detta sett är för mig en bekräftelse på att hästen VILL vara med mig (så länge jag håller mig till positiv förstärkning, är medveten om att detta kan uppnås med hot om våld osv).

Inom den traditionella hästhanteringen finns det inga verktyg för att uppnå detta eftersom man aldrig har haft något intresse av det, hästhanteringen har alltid varit ett medel och inte ett mål i sig. Man kan alltså inte tala om traditionell hästhantering för den existerar inte på någon högre nivå av kommunikation med hästen - ta av grimman och den sticker.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Nu låter du som Parelli när han hade "problem" med en häst som hellre ville vara med sina polare i hagen brevid.

Jag vill inte att mina hästar ska föredra mig framför varandra, men väl acceptera o tycka att det är trevligt att vara med mig.. en stund.

Trygg o säkerhet även för andra är också viktigt. Andra ska inte behöva ta extra hänsyn till mig bara för att jag har en dröm om att vara ETT med hästen- dvs lös. Hur ska DE veta?

Om man bor mitt ute i intet o inte har folk eller större vägar i närheten, så visst. Hästar kan bli skrämda o har man då 2 st drar de med varandra.

Har fångat in hästar vars ryttare sedan har kommit o sagt -Ingen fara. jag satt inte på.

Idioter. Jag struntar väl i oaktsamma människor som inte bryr sig om varken hästen eller folk som inte är hästvana som ska möta denna lösspringande häst. för att inte tala om att den kanske möter en bil i en kurva.

Vi har läst på nyheterna om påkörda hästar nu nästan dagligen.

Jag har mina hästar lösa när det går- där det passar sig.

Jag anser inte att traditionell hantering är sämre för att de tänker på hästens o andras trygg o säkerhet.
Nonchalans är nog det värsta som jag vet.
Det är bara NH-folk som påstår sig kunna garantera att hästen inte gör ngt.

Har sett idioter som bundit hästen i huvudlag med bett o när hästen slitit sig blivit förvånad.

en gång när hästen blev helt blodig av all broms.

Jag fick nyligen hjälp av polisen att lasta om hästen. De var livrädda för den ursnälla men ack så stora hästen- fast de inte behövde komma i närheten av den. Samma sak med hundrädda människor. det spelar ingen roll att man påstår att den är jättesnäll när den är lös. Respektera andra människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag är nog rätt så traditionell - även om jag ridit en längre period för westerntränare, och diverse annat löst folk (AR, CR) bredvid den vanliga dressyrträningen. Har även gått NH-kurs.

Jag ser bara inte charmen med en del av det som romantiseras så fruktansvärt (inom mkt NH);

* rida utan huvudlag (jag vill träna dressyr... inte hafsa runt, det kan jag göra i sommarhagen när jag är för lat för att leda den hela vägen upp till grinden, funkar utmärkt)

* ha den lös - vad är det för självklart positivt? Så länge den är avslappand och står lugnt så kan jag väl lika gärna ha ett snöre i grimman... om inte annat så för respekt för övriga.

* kunna flytta omkring den hur som helst när som helst - varför då? Jag vill att den ska flytta sig när jag ber den, men jag behöver inte mentalt "knäppa den på näsan".

Jag vill ha en häst som gillar mig, gillar att komma ut för hantering och gillar att ridas, det ska vara en positiv och trevlig upplevelse för oss båda. Däremot är jag i stallet 3-4 timmar som max per dag, jag är inte något substitut för hästkompisar, och kan ensam inte tillfredställa de sociala och fysiska behov som hästen har.

Har lite svårt för Svarta Hingsten-grejen, alla vill ha en galenpanna som "bara jag" klarar... en häst är en häst, rent generellt så är de ganska lika och ganska okomplicerade. :)

Vill man istället ha en jättepudel på 650 kg och träna cirkuskonster så finns ju affirmativ träning - det är iaf alltid glatt och trevligt. Hela ledarskapskomplexet lämnas därhän - och TACK ropar hästarna...
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

All utbildning är bra. Det tycker jag också, och troligen de flesta egentligen. :)

Sedan får man ju ha lite hjärna själv och kunna sålla agnarna från vetet. Jag tycker inte att något självklart är bra bara för att det funkar. Det finns en massa skit som funkar så till vida att du får en passiv och lätthanterlig häst.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Vad bra du skriver:bow:

Du o jag har nog samma tänk ang. hästar överlag.

Jag vill ha individer- att de får tycka o tänka o ha sin personlighet intakt. Bara respekt o framförallt tilliten finns där o då självklart även från min sida. Ömsesidigt.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Är själv inte så insatt i NH men får man ge godis enligt deras lära? Finns en person som lär ut NH här i närheten och enligt henne får man aldrig ge godis.En bekant till mej hade lånat sommarhästar från NH människan några veckor och hade väldiga problem att få in dom i transporten när dom skulle köras hem.Fick ta hjälp av en trav människa som tillslut fick in dom i transporten.Jag frågade min bekant om dom tog hjälp av lite gotta vid lastningen men det var strängeligen förbjudet enligt NH instruktören.Man kan ju fråga sej varför det skulle vara så farligt att ge lite gotta till hästarna.:d
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Funkar kanske har olika innebörd för oss. Men för mig funkar det inte om hästen knäcks. IOM att det inte är ett mål i utbildningen.
Då är det en grej jag tycker INTE funkar och det oavsett namn på det.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Det finns lika mycket olika idéer om det där hos NH-folk, som du kallar det, som hos alla andra.

Jag är väl inte NH. Men visst kan jag använda godis. Dock vill jag att godis ska vara speciellt och inte förlora sitt värde. Så det används inte hur som helst. Just nu dock dagligen till en häst. Några g i v t min andra.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Nej - då är vi två om det.

Jag tror bara att det kan vara svårt att se skillnaden för många. Särskilt om du är rädd, din häst beter sig oönskat, och det kommer en magisk person som gör hästen "snäll och lugn". Det funkar i din värld, hästen bråkar inte mer.

Samma med folk som slår dem, spänner in dem in absurdum, eller whatever. Skillnaden är att sådant syns så tydligt rent fysiskt. Mentala trakasserier och skrämseltaktik "ser" man inte på samma sätt som piskränder.

Men detta är kanske något OT.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Tja fråga Skuggi här i tråden. Hon ger massa godis och säger sig träna NH. Jag säger mig inte träna NH, och jag ger också mycket godis. :)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Nu låter du som Parelli när han hade "problem" med en häst som hellre ville vara med sina polare i hagen brevid.

Nej... Min häst kommer glatt i hagen och vid ev. olycka, om någon tappar hästen, jag trillar av osv har jag en häst som under normala omständigheter stannar kvar, också en häst som VILL vara med mig. Varför drar du in Parelli som jag f.ö. har kritiserat i tråden? Jag har inga "problem".

Jag vill inte att mina hästar ska föredra mig framför varandra, men väl acceptera o tycka att det är trevligt att vara med mig.. en stund.

Det är inget självändamål för mig, vart skrev jag det någonstans? Tills du tar av grimman - inte tvingar den? :p

Trygg o säkerhet även för andra är också viktigt. Andra ska inte behöva ta extra hänsyn till mig bara för att jag har en dröm om att vara ETT med hästen- dvs lös. Hur ska DE veta?

Ska de springa in i hagen där jag tränar och kasta sig under magen på hästen? :confused:

Om man bor mitt ute i intet o inte har folk eller större vägar i närheten, så visst. Hästar kan bli skrämda o har man då 2 st drar de med varandra.

Har fångat in hästar vars ryttare sedan har kommit o sagt -Ingen fara. jag satt inte på.

Idioter. Jag struntar väl i oaktsamma människor som inte bryr sig om varken hästen eller folk som inte är hästvana som ska möta denna lösspringande häst. för att inte tala om att den kanske möter en bil i en kurva.

Vi har läst på nyheterna om påkörda hästar nu nästan dagligen.

Jag har mina hästar lösa när det går- där det passar sig.

Jag anser inte att traditionell hantering är sämre för att de tänker på hästens o andras trygg o säkerhet.
Nonchalans är nog det värsta som jag vet.
Det är bara NH-folk som påstår sig kunna garantera att hästen inte gör ngt.

Du svarar på mitt inlägg men bemöter inte det jag skriver över huvud taget. Om jag tränar min häst lös i en hage eller ett ridhus - vad är problemet? Han kan hanteras av i princip vem som helst i grimma och grimskaft. Givetvis är chansen större att han hanterar en uppkommen situation där han blir lös utan att sticka större om vi har tränat på det, därmed inte sagt att jag GARANTERAR något.

Har sett idioter som bundit hästen i huvudlag med bett o när hästen slitit sig blivit förvånad.

en gång när hästen blev helt blodig av all broms.

Jag fick nyligen hjälp av polisen att lasta om hästen. De var livrädda för den ursnälla men ack så stora hästen- fast de inte behövde komma i närheten av den. Samma sak med hundrädda människor. det spelar ingen roll att man påstår att den är jättesnäll när den är lös. Respektera andra människor.

Binder inte hästen i huvudlag med bett. Har den inte heller lös hur som helst bland folk :confused:
................
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag är nog rätt så traditionell - även om jag ridit en längre period för westerntränare, och diverse annat löst folk (AR, CR) bredvid den vanliga dressyrträningen. Har även gått NH-kurs.

Jag ser bara inte charmen med en del av det som romantiseras så fruktansvärt (inom mkt NH);

* rida utan huvudlag (jag vill träna dressyr... inte hafsa runt, det kan jag göra i sommarhagen när jag är för lat för att leda den hela vägen upp till grinden, funkar utmärkt)

Jag "hafsar" inte runt :confused: Och om så vore - vad är problemet? Att du hellre tränar dressyr? :D Jag tränar också dressyr och tycker att ridning utan huvudlag har gett mig mycket som ryttare. Dessutom har jag en balanserad häst som rör och bär sig bra - skulle inte rida en helt obalanserad/outbildad häst utan huvudlag o utan chans att påverka detta.

* ha den lös - vad är det för självklart positivt? Så länge den är avslappand och står lugnt så kan jag väl lika gärna ha ett snöre i grimman... om inte annat så för respekt för övriga.

Vilka är de övriga? *nyfiken* Förstår inte riktigt vem det är jag inte visar respekt för.

* kunna flytta omkring den hur som helst när som helst - varför då? Jag vill att den ska flytta sig när jag ber den, men jag behöver inte mentalt "knäppa den på näsan".

Om du läser vad jag faktiskt skrev så är det PRECIS detta jag kritiserar och är anledningen till att jag INTE ägnar mig åt NH/PNH. Alla 7 lekarna som utgör grunden inom PNH tex. bygger på dominans. Jag tycker att det är onödigt.

Jag vill ha en häst som gillar mig, gillar att komma ut för hantering och gillar att ridas, det ska vara en positiv och trevlig upplevelse för oss båda. Däremot är jag i stallet 3-4 timmar som max per dag, jag är inte något substitut för hästkompisar, och kan ensam inte tillfredställa de sociala och fysiska behov som hästen har.

Ja precis. Min häst är med sina hästkompisar 22 h/dygn, men kommer glatt i hagen. Varför skulle jag någonsin ens försöka ersätta dem?

Har lite svårt för Svarta Hingsten-grejen, alla vill ha en galenpanna som "bara jag" klarar... en häst är en häst, rent generellt så är de ganska lika och ganska okomplicerade. :)

Tvärtom, min är en av de mest okomplicerade hästar jag någonsin träffat, alla kategorier. Följer efter som en hund, lös eller i grimma. Kan hanteras av barn (går bredvid med huvudet i jämnhöjd) icke hästvana osv.

Vill man istället ha en jättepudel på 650 kg och träna cirkuskonster så finns ju affirmativ träning - det är iaf alltid glatt och trevligt. Hela ledarskapskomplexet lämnas därhän - och TACK ropar hästarna...

Det var ju PRECIS DET JAG SKREV? :confused: Är det verkligen mitt inlägg du svarar på? Har du läst det? Jag sysslar varken med NH eller PNH av ovan nämnda anledning. Operant inlärning - positiv förstärkning. Tränar ej heller cirkuskonster.
.............
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Tja fråga Skuggi här i tråden. Hon ger massa godis och säger sig träna NH. Jag säger mig inte träna NH, och jag ger också mycket godis. :)

Stämmer bra, då det behövs. Och kanske lite i onödan också antagligen :p
5-stjärnige Parelli professional David Lichman använder också godis när han arbetar med hästar, antagligen inte alla dock.

Jag tror att det är en mer personlig ståndpunkt än något som "NH" skulle förbjuda. Man kanske har haft en tränare som inte jobbat med godis, man har kanske upplevt något väldigt negativt med godis.
Oavsett tro jag att man ska finna en medelväg, godis när det verkligen behövs, och hitta andra sätt att få hästen att jobba till vardags så att säga.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet inte om jag är förrvirrad men, om det är så får moderator gärna sammankoppla min tråd till en annan som ett inlägg, jag har nyss...
Svar
5
· Visningar
1 518
J
Hästhantering Jag har tänkt på en sak som jag speciellt tänker på när jag läser runt i olika trådar här på buke. Ibland kan det ex stå Inom...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: fjordtokan
·
I
Träning har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars...
2
Svar
25
· Visningar
2 441
Senast: MorvanMorr
·
R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp