Om alla djur magiskt förvandlas till samma storlek...

Bukefalos 30 år!

Hoarfrost

Trådstartare
Ponera att alla djur magiskt förvandlas till samma storlek, vilket djur hade vunnit över alla andra djur i ett 1 mot 1 slagsmål?

För att definiera spelreglerna lite:
- Djuren slåss alltså 1 mot 1.
- Deras storlek och vikt minskas eller ökas proportionerligt till storleken. En val kan alltså inte vara samma storlek som en hund och samtidigt väga 100 ton.
- Med djur menar jag alla typer av djur. Samtliga 35 vetenskapliga huvudstammar.

För att göra saken lite mer rättvis och vettig, kan man dela upp djuren i vattenlevande och landlevande. Det blir alltså en vinnare på land, och en vinnare i vatten.
För de djur som är både vatten och landlevande får de slåss både i vatten och på land.

Vet inte om det bara är jag som gillar att gå omkring och fundera på såna här löjliga saker :D Kanske vill någon vara med och resonera. Ge förslag på vilka 2 vinnare vi skulle få, kanske till och med förklaring på varför.
Jag har två kandidater men håller de hemliga än så länge tänker jag :angel:

På land; katt. Många insekter är såklart tuffa utmanare, men jag har dålig koll på vilka som skulle vara effektiva ensamma. En katt är hyperrörlig och har vapen i alla ändar. :idea:

I vatten; svårt, för bottenlevande och pelagialt liv är ju så totalt olika, men säkert någon form av krabba. (Vilket förvisso talar för insektshypotesen på land. :angel:)

Spännande! Vilken/vilka tänker du på.

(jag hade lite hoppats på att du skulle hitta hit :angel::D)
Jag måste fundera vidare, men jag tänker att många insekter som är rovdjur har både exoskelett (som givetvis i förhållande med storleken blir tjockare), mycket potent gift och helt oproportionerlig styrka och snabbhet. Många av dem kan dessutom fortsätta leva och försvara sig efter helt sjuka skador, tappade kroppsdelar och annat. En giftig tusenfoting (centipede, inte millipede) vore till exempel himla otäck om den var lika stor som något annat djur, eller vi lika små då. :) De kan dessutom vara offensiva ooch anfaller inte bara från bakhåll.

Jack Russell. Och då tror jag nog att en del större djur kan behålla sin storlek. Russlarna är helt galna och tar gärna fighten med en grävling t ex.

Jag måste fundera vidare, men jag tänker att många insekter som är rovdjur har både exoskelett (som givetvis i förhållande med storleken blir tjockare), mycket potent gift och helt oproportionerlig styrka och snabbhet. Många av dem kan dessutom fortsätta leva och försvara sig efter helt sjuka skador, tappade kroppsdelar och annat. En giftig tusenfoting (centipede, inte millipede) vore till exempel himla otäck om den var lika stor som något annat djur, eller vi lika små då. :) De kan dessutom vara offensiva ooch anfaller inte bara från bakhåll.

*slutar genast tänka mer på det här...* :nailbiting:

Jag googlade lite; :D Men det kanske är fusk...:eek: Förlåt i såna fall...

Järvfen och honungsgrävlingen (ratel) räknas bland de mest effektiva slagskämparna i förhållande till sin storlek, medan insekter som dyngbaggen vinner i ren styrka.
Världens starkaste djur i förhållande till sin kroppsvikt är dyngbaggen (särskilt arten Onthophagus taurus), som kan dra upp till 1 141 gånger sin egen vikt.

Alltså järvfen- stavas det inte järven? :rofl:🤣

Ingen aning, men jag vill ha en elefant i storlek som en shettis 😍

Om två djur ska duellera, t ex en mygga och en elefant. Blir elefanten i myggans storlek eller myggan i elefantens? Eller blir båda mittemellan?
Det beror ju på om man bestämmer att alla djur ska vara i elefantstorlek eller i myggstorlek. Poängen är att alla djur blir i samma storlek, sedan spelar det inte så stor roll vilken storlek de alla får iom att de alla blir i den storleken liksom.

• Gilla
Reactions: Sel
En annan tanke är om man ska prioritera defensiva eller offensiva egenskaper? 🤔 Kommer båda individer söka striden, eller kan den ena vara angripare och den andra försvarare?

I defensiv roll håller jag nog åsnor rätt högt. Inte för att de är några fysiska krigsmaskiner, men försvarsviljan är imponerande. Har själv svårt att veta om jag skulle välja åsna eller hund om jag behöver skydda en liten stuga i skogen någon gång?

I aktivt krig hoppas jag att aldrig behöva möta en bläckfisk, för det är så mycket som är så omöjligt att beräkna med en sån intelligent varelse som är så otroligt anpassningsbar och totalt olik oss på alla möjliga sätt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka