Om buke får välja: Sommartid eller vintertid året om?

Föredrar du sommartid eller normaltid året om i Sverige?

  • Sommartid

    Röster: 234 67,2%
  • Normaltid (vintertid)

    Röster: 114 32,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    348
Jag kan inte se några fördelar med sommartid, trots att jag inte är bonde. Snarare är det väl så att forskning tyder på att det _inte_ är bättre för oss att ha sommartid än normaltid?
Jag har varken argumenterat för det ena eller för det andra. Reagerade bara på den historielösa förställningen att normaltid så självklart ska vara det normala nu.
Personligen tycker jag tidsomställningen fyller sin funktion, den infördes av en anledning som fortfarande fyller sin funktion.
 
En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
Den bekante måste räknat med en räkneapparat utrustad med klappkassa batterier.
Oavsett vilket sätt vi uppfinner för att mäta och presentera tid, så kommer alla sätten att visa exakt lika många ljustimmar året runt. Ty sol och jord bryr sig inte om hur människor definierar saker och ting.
 
Hur menade bekanten då? Det är ju bara klockorna vi ställer om, inte solen. 😅.
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.

Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".
 
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.

Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".
I inlägget lät det som att hen menade att solen är framme mer om klockan är omställd till sommartid. Därav mitt ifrågasättande! 🙂
 

Fy fasen vad jag tycker illa om vintertid!
Det känns som att det är mörkt dygnet runt!

En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
Om jag tolkar det som jag tror är meningen så beror det på vilket jobb och vilka tider.
Jobbat jag kväll då blir det färre ljusa timmar ledigt vid sommartid på vintern.
 
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.

Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".
Upplys fysiker-bekantingen om konceptet "stiga upp tidigare på morgonen".
 
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.

Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".
2019 hade göteborg 9 soltimmar mellan 1 och 22 november. Att dom soltimmar skulle innefalla när dom flesta har möjlighet att njuta av dom är som att vinna storvinsten på triss.
 
Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett är rådgivare till dem. De har helt enkelt nu kommit fram till att de mest pålitliga rådgivarna är användarna på bukefalos :D

Så nu måste du välja:
Vilket föredrar om du måste välja normaltid det som kallas vintertid året om eller sommartid året om?


Regeringen önskar också en motivering från dig.
golit vill att vi ställer om till vintertid minst en gång om året. En gång i månaden vore lagom att få en extra timmes sömn.
 
Sommartid! Älskar de långa ljusa kvällarna, de gör att man orkar leva mer och är pigg nog för att orka göra något efter jobbet. Nu är det som att en mörk filt dragits över en och är kvar till slutet av januari då det går att skönja lite ljus. Om det fortsatt att långsamt bli mörkare istället för att abrupt slängt denna mörka filt över en hade det varit lättare att hantera.

Många människor är ju inte så priviligierade att de kan gå efter sin egen klocka utan måste anpassa sig efter resten av samhället. Busschauffören, sjuksköterskan, läraren till exempel kan inte bestämma sina egna arbetstider.
 
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.

Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".

Som exempel:

Soltider 15 juli Stockholm
Soluppgång och solnedgång03:5821:47

Styr vi om tiden till vintertid blir det upp 02:58 och ner 20:47.

Jag har barn som gärna vaknar 05:00 på somrarna och folk brukar tycka det är så gaaaaalet tidigt. Vad ska dessa människor med vintertid till på sommaren, jag förstår verkligen inte.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 877
Senast: Madick
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp