Om det skiter sig, en tråd om planering

Bukefalos 30 år!

Planerar du för stora oväntade händelser?

• Antal omröstningsdeltagare
    95
När jag flyttade hemifrån (senare delen av 90-talet) hade vi samma system med gemensam dusch i källaren. Men det var ju för att det var gamla hyreshus med eftersatt underhåll.
Men varför skulle underhållet vara eftersatt för att duschen är i källaren och delas med andra?

Men varför skulle underhållet vara eftersatt för att duschen är i källaren och delas med andra?

För att det är en vanlig kombo, generellt även på 90-talet har man ett eget badrum om så bara stockholmsdusch (vilket funkar bra för mig). Men det finns ju ett (mycket udda) hus i Malmö där man i alla fram till nu delar även toalett med övriga hyresgäster.

När började man ha vattentoalett, tex? Mina föräldrar är/var födda 37 och 39. Jag vet inte vilken standard de hade inne under uppväxten, riktigt. En av dem rätt fattig småbondefamilj, en av dem akademikerbarn i stad och då inte i Sverige. Det var alltså världskrig. Men jag vet inte hur de sanitära förhållandena var. Men jag tycker att de borde ha berättat om det var utedass etc, för jag känner till andra umbäranden från deras uppväxt.

Vi hade utedass i sommarstugan fram till 1980 eller nåt.
Jag googlade mig till att 70% av hushållen hade vattentoalett 1960.
Min bror fixade vattentoa i huset i skärgården så sent som för kanske 10 år sedan men badrum med nån slags toalösning fixades nog just tidigt 80-tal om jag minns rätt.

Ingen av mina föräldrar var uppvuxna med något annat än vattentoa (som de mindes iallafall) i permanent bostad men båda växte också upp i Stockholms innerstad.

Jag sover jäkligt gott när jag vet att om något väsentligt i min bostad går sönder så är det hyresvärden som löser det åt mig.
Om det inte är strömmen, det kommunala vattnet eller fjärrvärmen som har försvunnit.
Det rår inte din Hyresvärd på.

Jag anser att det är att vara paranoid och naiv samtidigt att planera för extremhändelser. Paranoid eftersom de så sällan händer och naiv eftersom det finns så väldigt många olika såna händelser med den låga sannolikheten så att tro att man förutse vilka som kommer inträffa och preparat för dem är enligt mig naivt.
Alltså strömavbrott, stormar och snökaos inträffar med jämna och ojämna mellanrum.
Liksom en och annan översvämning eller något litet jordskred.
Det är inga direkta extremhändelser men gör livet oerhört besvärligt om man inte är förberedd
Typ halva Uppland insnöat eller så.

Om det inte är strömmen, det kommunala vattnet eller fjärrvärmen som har försvunnit.
Det rår inte din Hyresvärd på.

Alltså strömavbrott, stormar och snökaos inträffar med jämna och ojämna mellanrum.
Liksom en och annan översvämning eller något litet jordskred.
Det är inga direkta extremhändelser men gör livet oerhört besvärligt om man inte är förberedd
Typ halva Uppland insnöat eller så.

Jag bor i en stad på skånska västkusten. Strömavbrott och snökaos är ovanliga. Stormar har vi regelbundet och är inget problem.

Skulle jag bli ensam så har jag med största sannolikhet råd att bo kvar (hyresrätt) annars söker jag en 1a.

Har inte hamstrat nån mat så jag får gå hungrig. Men jycken har alltid kat för några månader framåt.

Har lite kontanter hemma så jag kan handla för en vecka, kanske två om jag snålar.

Gasol och gasolvärmare finns i husvagnen, så snålar jag med värmen där, och klär på mig, så klarar jag mig ett par veckor i husvagnen.
Har en hel del grillkol, så mat kan jag göra på grillen.
Dricksvatten finns också i husvagnen och det byts ut mellan varven, så det är fullt drickbart.

Jag bor i en stad på skånska västkusten. Strömavbrott och snökaos är ovanliga. Stormar har vi regelbundet och är inget problem.
Jag tänker att frågan i trådstarten gäller plötsliga och oväntade händelser.
Så, i ditt fall då - de ovanliga strömavbrotten och snökaoset.

Platsen där jag ska bosätta mig ligger vid kusten i Kalmar län. Det är inte ett dugg ovanligt med vintrar helt utan snö. I vintras kom det en meter snö på kort tid, på platsen där "mitt hus" ligger. Det var en prövning för lokalborna...

Jag bor på landet och har testat att vara utan ström, utan vatten och utan avlopp i olika omgångar så jag är härdad. Har vedkamin, gaskamin, flera gasolkök och en massa gas. Hela skogen är full med ved och jag har såg och yxa.
Nära till sjön för vatten till mig och hästarna. Tar allt hö slut får de äta sly och vass, det gick bra 2018 även om höet i slutändan räckte.
Huset är betalt och klart och jag har inga lån så lämnar maken mig får jag väl lösa ut honom eller tvärt om och leva vidare på egen hand.
Skiter det sig med boende har jag en fin husvagn att bo i.
Så, Bring it on!

Jag tänker att frågan i trådstarten gäller plötsliga och oväntade händelser.
Så, i ditt fall då - de ovanliga strömavbrotten och snökaoset.

Platsen där jag ska bosätta mig ligger vid kusten i Kalmar län. Det är inte ett dugg ovanligt med vintrar helt utan snö. I vintras kom det en meter snö på kort tid, på platsen där "mitt hus" ligger. Det var en prövning för lokalborna...

Jag bor i en stad och kan jobba hemifrån om det är snökaos. Jag har krypavstånd till affär och apotek och gångavstånd till allt annat. Det är inget problem för mig om det blir snökaos. Det blir bara en dag (eller två) som jag jobbar hemifrån och äter rester från kyl och frys om jag inte vill ge mig ut. Det varar aldrig så länge här.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka