Om det skiter sig, en tråd om planering

Bukefalos 30 år!

Planerar du för stora oväntade händelser?

• Antal omröstningsdeltagare
    95
Mycket handlar om tidsperspektiv.
Jag bodde mina första år i Morgongåva. I en lägenhet med vedspis. Helt vanligt lägenhetshus, ingen slum. Gården vi flyttade till hade inte varmvatten och kallvattnet pumpade man med en handpump i köket.

Utvecklingen har gått fort, på många plan.Det sägs att svenskarna är "fredsskadade". Kanske är det så.

Jag är tillfreds med att jag har vedspis och vet var det finns källor att hämta vatten ur. Det finns en jordkällare på tomten. Det är i sig någon form av rikedom.

Speciellt den yngre generationen är fredsskadade och många av dom äldre samt dom yngre litar på att "nån annan" ska lösa uppkomna problem, dom har helt enkelt haft alldeles för gott om pengar och aldrig behövt lära sig att helt stå på egna ben. Jag är också uppväxt med vedeldning och visserligen rinnande vatten men då enbart kallvatten i hyreskåken, när villan köpts blev det torrdass, vedeldning och handpump i köket och det funkade det också tills vi och alla grannar blev anslutna till det kommunala va-systemet.

Här är förresten en rolig men samtidigt tänkvärd video om beredskap och vevradio. :D
Jag har läst er skriva liknande tidigare och är rätt fascinerad - jag skulle tippat att ni var födda typ sent 50-tal och inte ens mina föräldrar som var födda 35 och 37 växte upp så?

Visst. Men om jag hade fått välja hade vi först preppat med en annan typ av skogsbruk, som hade varit mer motståndskraftigt mot bränder. Och med mer extra kapacitet i elnätet.

Att först plantera tall, tall och tall och utarma infrastruktur (elnät) och sen hantera de negativa effekterna med dieselgeneratorer är ju närmast kollektiv självdestruktivitet. Oavsett dina solpaneler.
Alltså det där hänger inte ihop.
När det går på tok i elnätet så är det inte skogsbruket som har gått fel.
Utan antingen så är det elnätet som har gått fel eller så är det naturkatastrofer.
Det som hjälper på riktigt är att gräva ner kablarna i stället för att ha luftledningar.

Att man kör dieselgeneratorer beror på att de väldigt snabbt kan ge mycket el.
Solpaneler och batterier kan mildra effekterna både i stora och små sammanhang.

En stor batteripark kan, precis som en dieselgenerator, stötta elnätet i princip ögonblickligen.
Och i privata hem ersätter en batteribackup med solceller dieselgeneratorn.

Man ser i dagsläget solceller på oerhört många villor som då kan klara sig utan dieselgenerator.

Jag har läst er skriva liknande tidigare och är rätt fascinerad - jag skulle tippat att ni var födda typ sent 50-tal och inte ens mina föräldrar som var födda 35 och 37 växte upp så?
Japp, född 58 med rinnande kallt vatten i köket, torrdass inomhus, kakelugnar med fotogenkaminer framför eftersom det var eldningsförbud i dom, tvättstuga med pannmur på gården och vedspis samt en gashäll för stadsgasen i köket. Den hyreskåken var ett ganska nergånget högrestånds-hus som gjorts om till hyreskåk och grannarna bestod av några normala människor samt några halvt folkilskna alkoholister och ett gäng invandrare som jag förstår efteråt var Jugoslaver och så en portvakt som sket i precis allting som andades jobb. "Härliga tider!":meh:

När började man ha vattentoalett, tex? Mina föräldrar är/var födda 37 och 39. Jag vet inte vilken standard de hade inne under uppväxten, riktigt. En av dem rätt fattig småbondefamilj, en av dem akademikerbarn i stad och då inte i Sverige. Det var alltså världskrig. Men jag vet inte hur de sanitära förhållandena var. Men jag tycker att de borde ha berättat om det var utedass etc, för jag känner till andra umbäranden från deras uppväxt.

Vi hade utedass i sommarstugan fram till 1980 eller nåt.

Du missar en av poängerna?
I en lägenhet i stan/tätorten finns det inte så mycket man kan göra tänker jag.

Landsbygden har närmare till resurser och - vägar jag påstå - närmare till grannsamverkan.

Kriser och katastrofer drabbar alla. Men möjligheterna att klara av det är sämre mitt i stan.
Kanske närmre till resurser som värme, vatten (om egen brunn etc) men tror samtidigt mindre risk för brist på el och vatten i Stockholm innerstad än långt ut på landet.

Jag bor mitt i Stockholm och har aldrig varit med om strömavbrott över en timme… (med det inte sagt att det inte kan hända). Grannsamverkan också god så det tror jag inte bara har med landsbygd vs. stad att göra.

Känner inte att jag missar poängen - är helt säker att de flesta som bor kring Stureplan på ett eller annat sätt är mer än kapabla att hantera kris på annat sätt än att behöva flytta hem till avlägsen kusin. Det tror jag ändå tillhör nån form av extremt undantag.

Utan antingen så är det elnätet som har gått fel eller så är det naturkatastrofer.
Det som hjälper på riktigt är att gräva ner kablarna i stället för att ha luftledningar.

En stor batteripark kan, precis som en dieselgenerator, stötta elnätet i princip ögonblickligen.

Man ser i dagsläget solceller på oerhört många villor som då kan klara sig utan dieselgenerator.
Jo. Olika skogstyper har olika benägenhet att blåsa omkull, helt enkelt. (Motsvarande gäller för bränder, det har vi ju, med någon uppmärksamhet på nyheter, kunnat se att de diskuterar beträffande södra Europa nu.)

Det är såklart också så att om det finns extraresurser i elnätet, vi tänker oss nu att det inte är nedgrävt, så ökar ju chansen att ledningar finns kvar efter att andra välts ner av tallarna. Men med privatisering vill tydligen ingen hålla igång mer nät än absolut nödvändigt. Detta har också påpekats i media. Det hade väl iofs nuvarande politiska trend inte heller velat, om nätet varit statligt.

Varför hugga?
"stasfolk finns i närmaste tätorts hyreshus. Varför dra in Stureplan i diskussionen. Bara insinuant och onödigt. Behåll din irritation tills du klarar att formulera dig bättre.
(blir jag bannad nu? ;) )
Det var ju @Spelberoende som drog in Stureplan. Jag tror att de (rätt få) som bor där är rejält resursstarka och har fler lösningar än att släktforska fram en släkting på landet.

Nja, ledningsgatorna fungerar som skorstenar och ökar draget vid skogsbränder. Det är vanligt att elstolpar av trä brinner upp och spåren efter Sveriges största skogsbrand i Hälsingland 2018 syns fortfarande tydligt i naturen. Blandskogar brinner sämre än barrskogar och en ökad biologisk mångfald ger mindre eldfängda skogar.

När började man ha vattentoalett, tex? Mina föräldrar är/var födda 37 och 39. Jag vet inte vilken standard de hade inne under uppväxten, riktigt. En av dem rätt fattig småbondefamilj, en av dem akademikerbarn i stad och då inte i Sverige. Det var alltså världskrig. Men jag vet inte hur de sanitära förhållandena var. Men jag tycker att de borde ha berättat om det var utedass etc, för jag känner till andra umbäranden från deras uppväxt.

Min mamma är uppvuxen i Stockholm (på Söder) och hade inte toalett inne på 50-talet, man använde dass på innergården. Så det är väl ett ganska nytt påfund ändå (Nybyggda hus hade det säkert långt tidigare än redan befintliga hyreshus).

Jag vet att på innergården där jag bodde i stockholm hade de gemensamma duschar in på 80-talet (hade man tur/otur kunde man möta Mikael Persbrandt i bara handduk i trappan), toalett hade man själv. När jag flyttade hemifrån (senare delen av 90-talet) hade vi samma system med gemensam dusch i källaren. Men det var ju för att det var gamla hyreshus med eftersatt underhåll. Mina föräldrar födda mitten 50-tal baxnade, det var enligt dem orimligt.

Jag vet att på innergården där jag bodde i stockholm hade de gemensamma duschar in på 80-talet (hade man tur/otur kunde man möta Mikael Persbrandt i bara handduk i trappan), toalett hade man själv. När jag flyttade hemifrån (senare delen av 90-talet) hade vi samma system med gemensam dusch i källaren. Men det var ju för att det var gamla hyreshus med eftersatt underhåll. Mina föräldrar födda mitten 50-tal baxnade, det var enligt dem orimligt.
Ett ytterst tillfälligt ex bpdde i ett hyreshus i Sthlm där de hade dusch i källaren, på 90-talet. Persbrandt i handduk. :yuck:

Jag hade gemensam dusch i källaren i min första egna riktiga lägenhet, tror det var 2006. Husen var nog byggda på 20-30 talet. Sett att dom har det så fortfarande i dom husen. Billig hyra. 😊

Har förälder född på 60-talet som hade utedass som liten.

Huset jag sitter i nu, mitt föräldrahem :heart, hade inte badrum och toalett förrän jag föddes (-73). Det var när jag var på väg som de tyckte att det är nog dags att fixa det. De var inte klara när jag skulle hem från BB så jag bodde hos mormor och morfar första tiden (de hade ett hus här i byn då men kom inte härifrån) :laugh:

Jag har ekonomin att kunna hitta bostad och lösa mycket på egen hand. Jag står i kö hos hyresbolaget här i stan och har rätt många poäng nu. Bor i hyresrätt så har inte preppat för strömlöst osv.

Jag tänkte att händer något kritiskt så får jag lösa det då. Att planera för alla osannolika och kritiska händelser känns inte som ett hälsosamt sätt att leva.

Men vi har ett hyfsat förråd av mat hemma. Men det är för att vi lagrar sånt som går att förvara länge när det är billigt.

Nja, ledningsgatorna fungerar som skorstenar och ökar draget vid skogsbränder. Det är vanligt att elstolpar av trä brinner upp och spåren efter Sveriges största skogsbrand i Hälsingland 2018 syns fortfarande tydligt i naturen. Blandskogar brinner sämre än barrskogar och en ökad biologisk mångfald ger mindre eldfängda skogar.
Jo visst.
Men det löser man lättast och fortast genom att gräva ner ledningarna.
Nedgrävda ledningar klarar stormfälld skog bättre än luftledningar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka