Om du ärvde pengar...

Innebär det att det skulle återstå 5 miljoner efter det att ev lån och reavinstskatt är betalt, eller är huset värt 5 milj i försäljningsvärde? Om det är det senare så är det inte säkert att det blir så mkt pengar kvar att ärva.
Nä det bör bli 5 miljoner att ärva
 
Du får gärna visa mig en uträkning på det. :) Jag vill nog påstå att det krävs intresse, kunskap och tid för en sådan avkastning. Räntekonto räcker inte riktigt i lågeäntetider. En ingift släkting lever på sina privata aktieaffärer, men han lägger 6-8 h per dag på det.

Nja det är lite för luddigt (och tidskrävande) att räkna utifrån min subjektiva definition om vad som är en särskilt hög avkastning. Min poäng var att man inte bör negligera 25 års avkastning.
 
Azorerna, Mongoliet, Jordanien, Yttre Hebriderna? Man vet inte riktigt och jag säger inget för då börjar de bergis jaga mig från firman och ska ha hjälp med nån dator som krånglar eller nåt annat mög som jag och mina fem millar inte har lust med .
Nä det är rätt att vara lite hemlig..
Blir ju också lite mer spännande då..
 
Skulle det trilla in 5 miljoner här så skulle jag börja med att lösa huslån och studielån och sätta in en slant vardera på barnens konton, för framtida bruk.
Sen skulle jag renovera vårt hus och riva ner vår gamla lada och ersätta med ett nytt stall.
När detta är klart skulle det mesta av pengarna ha gått åt, men då har vi en nyrenoverad gård och inga större omkostnader kvar, så vi skulle göra av med betydligt mindre pengar än idag så vi skulle ändå kunna leva gott.
 
Förvånar mig att så många skulle betala av studieskulden. Så länge räntan på det lånet är så låg som den är gör pengarna mer nytta på ett sparkonto eller i en lågriskfond.
 
KL.

Fem miljoner är mycket pengar samtidigt som det inte är det.
Jag skulle köpa tre bilar. En till mig, en till min mamma och en till min ena bror. Absolut inte fabriksnya (sämsta och mest oekonomiska köp man kan göra) utan några som är 1-2 år. Drygt 1 miljon.
Skulle lägga 2 miljoner på att renovera landstället.
Skulle ta 500 000 till resor och resten skulle placeras.
 
Först skulle jag köpa loss den betesmark som håller på att växa igen intill gården.

Bygga en enklare gäststuga och slå upp några uteboxar och en uppvärmd skötplats.

Skulle det finnas pengar kvar så får dom ligga som buffert iför kommande utgifter.
 
Förvånar mig att så många skulle betala av studieskulden. Så länge räntan på det lånet är så låg som den är gör pengarna mer nytta på ett sparkonto eller i en lågriskfond.
Jag är hellre skuldfri.
Och jag känner mig själv, pengarna skulle aldrig finnas kvar på ett sparkonto heller. Därför skulle de göra större nytta för mig genom att betala av skulden.
 
5 mille är inte så mycket.
Skulle absolut inte sluta jobba.
Betala av lån är nog det jag skulle göra,
dela upp resten till barnen.
 
Jag skulle köpa en lägenhet, här går en tvåa på strax under 2 milj. och köpa nya möbler till lägenheten. En ny bil skulle det också bli, en som är rolig att köra! Sen skulle jag köpa en alldeles för dyr häst, ca 300-500 tkr. och en b-kortslastbil och all annan utrustningen hästen behöver. Och massa nya kläder till mig! Både vanlig och stallkläder. För att sedan stalla upp den på ett ställe där jag kan få all den hjälp jag behöver för att hålla igång hästen och utveckla mig själv. Skulle även betala av mammas skulder och det skulle säkert bli någon resa, men är inte jätteintresserad av det. Resten skulle jag spara, men nu skulle det väl inte vara speciellt mycket pengar kvar. :o Fast strax under 2 mlj. är ju inte dåligt att ha på sparkontot!
 
Med den summan skulle jag lätt bli fri csn och annat sånt smått och gott, köpa en gård, en bil med 4wd, ge mina barn en skapligt stor summa var och ändå ha majoriteten av miljonerna kvar att placera.
 
Hade jag plötsligt fått fem miljoner hade jag nog i första hand ha investerat i ett bättre boende. Den största delen av mitt sparande idag handlar om det, så det hade varit väldigt skönt att "få undan". Sedan hade jag lagt en del på att kunna utöva och utveckla en del dyra hobbyer, som jag mest bara drömmer om idag.

Så hade jag betalat av lån och troligtvis gått ner lite i tid på jobbet under en period, bl.a. för att kunna plugga lite samtidigt (något jag troligtvis kommer att göra ändå, men det hade ju varit gött om det inte drabbade plånboken på samma sätt ;)).

Sen hade jag spenderat en del på mina närmaste. Det låter larvigt men en sak jag kan gå och smådrömma om är att kunna överraska mina nära t.ex. genom att kunna ge dem någonting som jag vet att de önskar sig, men inte har/anser sig ha råd med. Så det hade varit väldigt kul att faktiskt kunna göra. :)
 
Två frågor som jag skulle fundera över är: Hur mycket får du för 16500 kr i månaden år 2035 och vad händer med pensionen?

Det är klart att det kanske går, men 16500 kr per månad är inte så jättemycket pengar även om man har en rätt enkel livsstil utan lån och oväntade utgifter.

:confused: Jag vet inte om jag missförstår dig, men 16500 kr tycker jag inte är några som helst problem att leva på om man har en enkelt livsstil utan lån och oväntade utgifter.

Vad man får för det om tjugo år är dock en vettig fråga, likaså pensionsaspekten. Jag tänker att det är väl snarare till de 20 åren jag eventuellt lever efter pensionsåldern som jag behöver pengarna. Alltså får jag jobba fram tills dess :p

KL
Jag vill i och för sig jobba. Jag skulle däremot gå ner lite i tid och satsa på egna projekt som inte behöver vara lika inkomstbringande. Och så skulle jag lösa bolånet, resa och köpa den bästa miljöbilen jag kan hitta.
 
Nyfikenhetsfråga; det är flera som skrivit att de vill resa mer och köpa en lägenhet på något soligt ställe.

Jag har tänkt tanken men kommer alltid fram till att ett ägande av en sådan bostad skulle göra att friheten att resa begränsas enormt. Man skulle känna press att nästan alla resor ska företas för att använda denna bostad, dvs till samma ställe. Och därför är det i princip helt ointressant att äga en sådan bostad och mycket mer finurligt att hyra bostad eller bo på hotell på det ställe man väljer att resa till just den gången.

Hur tänker ni som vill ha en sådan extra bostad?

I min dröm så har jag ett boende på ett ställe jag trivs så pass bra att jag vill bo där under längre tidsperioder ( upp till 1-2 månader) åt gången. Detta ställe kommer jag då spendera några veckor åt gången på, när jag känner för det (t ex i november). Detta räknar jag dock inte in när jag säger att jag vill resa mer än vad jag gör idag. Det är ju mer en dubbel bosättning, det är inte för resan dit och tillbaka jag uppskattar det. Naturligtvis har jag i min dröm pengar över till att resa för att besöka nya och gamla favoriter jorden runt också :)
 
Skulle dom ramla in idag så skulle dom placeras bra. Vi ska precis flytta till en liten stuga som vi bar hyr ett år då jag ska läsa klart för högskolebehörigheten. Sen ska vi studera båda två, oklart vad än så länge. Och då skulle vi nöja oss med bidragsdelen på CSN (som vi redan gjort nu ett år och klarat oss bra, dock med liiiite nallande på sparpengarna, tillräckligt lite för att lån-delen inte ska ha varit aktuellt).

Lösa lånet på familjegården (inte ens en miljon) så att det är fixat. Rest lite när det passat med studierna.

Vi vill båda jobba. Med vad vet ingen av oss ännu. Men vi har många resor vi vill göra.

Faktum är att det kommer att komma ett stort arv när det är dags. Både kontantmässigt, fastigheter, företag och gamla bilar för samlare. Både sambon och jag är ensambarn. Och vi har diskuterat ämnet ett flertal gånger. Så skulle det ske nu så skulle ingenting ändras.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 844
Senast: Fazeem
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 466
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 728
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp