Om en jobbig och äcklig person

Tänkte skriva först mer om dethär ämnet men jag ångrade mig för det känns sååå dumt. Och jag fattar att dom flesta nog tycker att man ska berätta för nån vuxen men FÖRUTOM det. Så undrar jag vad man kan göra om man skriver med en typ äcklig eller jobbig person. Och ja jag har skickat bilder och skrivit saker som jag ångrar. Så vet att jag kanske borde blocka han men jag både vill och inte vill det. Fattar att ni nog tänker att jag är korkad och så men förutom dom äckliga och jobbiga sakerna så är han väldigt snäll och förstår också som dom flesta inte gör. Alltså kan skriva om ALLT så skriver han nåt bra tillbaka och svarar nästan alltid jätte snabbt. Och ja VET att jag ändå borde blocka och VET att jag borde prata med mina föräldrar eller dom här och inte nån jag inte ens känner egentligen. Men det bara blev så kan man säga och det var sååå skönt att skriva med han. Som att skriva här fast till bara en person som verkar fatta och liksom vill lägga sin tid på mig som inte han känner heller. Så kändes som en kompis. Men sen är det dom dåliga sidorna om typ äckliga saker. Så jag vet inte vad jag ska göra! För både vill blocka och sluta skriva och inte. Och vill INTE berätta för mina föräldrar för dom skulle nog bli arga och tycka att jag var sååå korkad. Och ja det är jag ju också på ett sätt! Men skulle blockat och slutat skriva nästan direkt ifall han inte hade varit så snäll OCKSÅ och skrivit så mycket bra och hjälpsamt. Så vet inte riktigt vad jag vill mer än få ur det från tankarna bara. Och ifall nån skulle ha nåt bra tips så får ni såklart skriva men fattar att många nog tycker att jag bara ska blocka men det är inte så enkelt.
 

Du ska inte vara ensam med det här. Du behöver berätta för någon vad du har varit med om. Någon som vet att det är personen som gör fel - inte du, och som kan hjälpa dig att hantera det som har hänt. Finns det någon där du är som du kan berätta för? Personalen vet att många andra har råkat ut för samma sak och är vana att höra/se vad sådana här personer gör och skriver. Den person som du berättar för kan hjälpa dig att våga blocka personen och vet sedan vad man ska göra. Både för att hjälpa dig och för att få personen att inte göra andra illa. Du behöver bara tänka på dig själv.

Om du tycker att det är svårt att berätta kan du kanske bara visa vad personen har skickat? Lägg fram telefonen och be någon att titta. Eller visa vad du har skrivit här. Jag tror att det är mycket viktigt för dig att någon mer får veta. INGEN kommer tycka att du är dum eller korkad. Ibland är det lättare att berätta svåra saker för någon som man inte känner. Men du kan också välja att berätta för någon som du känner bättre. Det viktiga är att du berättar för någon.

Vill du börja med att prata med någon anonymt kan du kontakta ECPAT som @Sleepy skrev, eller BRIS https://www.bris.se/for-barn-och-unga/prata-med-en-kurator/, de har både telefon och chat och de har alltid öppet.

Dina föräldrar behöver också få veta. De kommer nog att bli chockade, ledsna och arga på den personen. Därför kan det vara bra om du berättar för någon annan först som hjälper dig att berätta för dina föräldrar. Dina föräldrar kommer inte tycka att du är dum eller något annat. De älskar dig. Precis som du är.
 
Senast ändrad:
Tänkte skriva först mer om dethär ämnet men jag ångrade mig för det känns sååå dumt. Och jag fattar att dom flesta nog tycker att man ska berätta för nån vuxen men FÖRUTOM det. Så undrar jag vad man kan göra om man skriver med en typ äcklig eller jobbig person. Och ja jag har skickat bilder och skrivit saker som jag ångrar. Så vet att jag kanske borde blocka han men jag både vill och inte vill det. Fattar att ni nog tänker att jag är korkad och så men förutom dom äckliga och jobbiga sakerna så är han väldigt snäll och förstår också som dom flesta inte gör. Alltså kan skriva om ALLT så skriver han nåt bra tillbaka och svarar nästan alltid jätte snabbt. Och ja VET att jag ändå borde blocka och VET att jag borde prata med mina föräldrar eller dom här och inte nån jag inte ens känner egentligen. Men det bara blev så kan man säga och det var sååå skönt att skriva med han. Som att skriva här fast till bara en person som verkar fatta och liksom vill lägga sin tid på mig som inte han känner heller. Så kändes som en kompis. Men sen är det dom dåliga sidorna om typ äckliga saker. Så jag vet inte vad jag ska göra! För både vill blocka och sluta skriva och inte. Och vill INTE berätta för mina föräldrar för dom skulle nog bli arga och tycka att jag var sååå korkad. Och ja det är jag ju också på ett sätt! Men skulle blockat och slutat skriva nästan direkt ifall han inte hade varit så snäll OCKSÅ och skrivit så mycket bra och hjälpsamt. Så vet inte riktigt vad jag vill mer än få ur det från tankarna bara. Och ifall nån skulle ha nåt bra tips så får ni såklart skriva men fattar att många nog tycker att jag bara ska blocka men det är inte så enkelt.
Jag tycker att du är klok, stark och modig som har skrivit det här. INGEN tycker att du är dum eller korkad.
 
Jag håller med om att du behöver berätta det för en vuxen, du är ett barn, om än ett stort sådant.
Ibland är det lättare att berätta det för en vuxen som inte är förälder (även om jag tycker det är viktigt att dina föräldrar får reda på det). När jag var i din ålder hade jag tyckt det var lättare att berätta för t.ex. bästis mamma som jag pratade mycket med under den tiden.
Bara ett tips!

Det här är absolut inte ditt fel och ingen tycker du är dum, det här är en person som vet vad den gör.
 
Jag har i många år samarbetat med en grupp på internet som jobbar för att synliggöra det här problemet och polisanmäla dessa personer.
Jag har sett riktigt vidriga saker hända. Det är inte rätt att det ska hända dig också.

Ta detta på allvar innan det går längre än så här, du har redan visat genom att skriva här att du är smart, modig och stark.

Mitt tips är att du i första hand slutar prata med personen, men även att du försöker spara hela konversationer eller delar av dem, om det går. Dessa människor vet exakt när de ska plocka fram sin snälla sida, och när de ska pusha på att få bilder eller annat. De är fruktansvärda och manipulativa. De blir ofta agressiva till slut och det bästa är att stoppa den onda spiralen tidigt.

Du har inte gjort något fel och är inte dum. Det är inte ditt fel att personen gjort så här mot dig. Jag önskar att det var personen som skriver med dig som själv slutade och tog tag i sitt miserabla liv, men tyvärr blir det du som måste göra något.

Så, spara konversationen och sluta skriva. Börjar personen hota dig på något sätt, svara inte över huvud taget. Inte ens om personen börjar bli supersnäll igen, det är fejk. Titta inte ens på meddelanden. Blocka om det går.
Det bästa att göra är att prata med dina föräldrar. Jag lovar dig att de inte kommer tycka du är dum, bli besvikna eller annat du är rädd för. De kommer bli arga på personen som skriver med dig, inte på dig. De kommer att hjälpa dig.
Jag har som sagt i många år samarbetat med en grupp på internet som hjälper sådana som du. Föräldrarna har aldrig någonsin tyckt deras barn är dumma/blivit besvikna osv.
 
Tack till ALLA ni som har svarat :heart Jag fattar vad ni menar med att han inte är snäll på riktigt utan luras så jag ska tro det och så. Men det är bara att när han är snäll och bryr sig så verkar han mena det påriktigt. Och vet inte om det verkar så troligt om han lägger så mycket tid på att skriva med mig och bara låtsas vara snäll och bry sig liksom utan tror ändå han har en snäll sida också innerst inne. Och den sidan tycker jag om och är så bra att prata med liksom.
Men jag har ändå inte skrivit idag på hela dagen än men har inte blockat han. Men han har skrivit till mig och frågat hur det är och att han blir orolig när jag inte svarar. Så liksom då verkar han ju bry sig? Och ja jag vet att vissa saker han har skickat och så inte är bra eller snällt alls men känns ändå taskigt om han blir orolig för jag inte svarar. Men vet att nästan ingen är BARA snäll eller BARA dum utan dom flesta är både och ibland. Så ifall det snälla är jätte snällt och det dumma är jätte dumt hur vet man då vilken som är viktigast liksom?
Och sen en sak bara att han är inte nån gammal gubbe som nån skrev. Inte för det är mindre dåligt av han för det men kanske lite tydligare att jag har berättat saker för han om ni vet att han inte är en gammal äcklig gubbe liksom utan att han är ganska ung.
 
@EmmaFilippa Risken är jättestor att han LURAR dig att han är ”ganska ung”. Risken är också jättestor att han LURAR dig att han är orolig och bryr sig om dig, just för att få dig på kroken. Snälla. Lyssna på alla här innan det gått så långt att du inte kommer ur det. Berätta för föräldrarna nu. Det blir inte bättre av att vänta. (Och igen (om du inte redan gjort det) lyssna på sommarpratet jag skrev om innan. Hon som pratar har varit fast i en sådan situation men kom ur det till slut. Det började exakt som det du skriver om nu och det gör mig riktigt illa till mods. 💔)
 
Tack till ALLA ni som har svarat :heart Jag fattar vad ni menar med att han inte är snäll på riktigt utan luras så jag ska tro det och så. Men det är bara att när han är snäll och bryr sig så verkar han mena det påriktigt. Och vet inte om det verkar så troligt om han lägger så mycket tid på att skriva med mig och bara låtsas vara snäll och bry sig liksom utan tror ändå han har en snäll sida också innerst inne. Och den sidan tycker jag om och är så bra att prata med liksom.
Men jag har ändå inte skrivit idag på hela dagen än men har inte blockat han. Men han har skrivit till mig och frågat hur det är och att han blir orolig när jag inte svarar. Så liksom då verkar han ju bry sig? Och ja jag vet att vissa saker han har skickat och så inte är bra eller snällt alls men känns ändå taskigt om han blir orolig för jag inte svarar. Men vet att nästan ingen är BARA snäll eller BARA dum utan dom flesta är både och ibland. Så ifall det snälla är jätte snällt och det dumma är jätte dumt hur vet man då vilken som är viktigast liksom?
Och sen en sak bara att han är inte nån gammal gubbe som nån skrev. Inte för det är mindre dåligt av han för det men kanske lite tydligare att jag har berättat saker för han om ni vet att han inte är en gammal äcklig gubbe liksom utan att han är ganska ung.
Klart han är orolig, för sin egen skull! Han vet att det han gör är olagligt så självklart är han orolig när du inte hör av dig, han vet ju inte om du anmält honom till polisen ännu. Klart att han är "snäll" och låtsas bry sig, annars skulle han ju inte kunna fortsätta grooma dig.

Du är ett offer för en sjuk jävel, du är garanterat inte ensam och du anar inte hur många äldre, gamla nog att vara dina föräldrar eller mor/farföräldrar, som utger sig för att vara yngre, allt för att locka yngre flickor som de kan lura eller hota att skriva till dem och skicka bilder.

Det "snälla" är inte snällt, han gör det för att du ska göra som han säger. :(
 
Tack till ALLA ni som har svarat :heart Jag fattar vad ni menar med att han inte är snäll på riktigt utan luras så jag ska tro det och så. Men det är bara att när han är snäll och bryr sig så verkar han mena det påriktigt. Och vet inte om det verkar så troligt om han lägger så mycket tid på att skriva med mig och bara låtsas vara snäll och bry sig liksom utan tror ändå han har en snäll sida också innerst inne. Och den sidan tycker jag om och är så bra att prata med liksom.
Men jag har ändå inte skrivit idag på hela dagen än men har inte blockat han. Men han har skrivit till mig och frågat hur det är och att han blir orolig när jag inte svarar. Så liksom då verkar han ju bry sig? Och ja jag vet att vissa saker han har skickat och så inte är bra eller snällt alls men känns ändå taskigt om han blir orolig för jag inte svarar. Men vet att nästan ingen är BARA snäll eller BARA dum utan dom flesta är både och ibland. Så ifall det snälla är jätte snällt och det dumma är jätte dumt hur vet man då vilken som är viktigast liksom?
Och sen en sak bara att han är inte nån gammal gubbe som nån skrev. Inte för det är mindre dåligt av han för det men kanske lite tydligare att jag har berättat saker för han om ni vet att han inte är en gammal äcklig gubbe liksom utan att han är ganska ung.
De behöver inte vara gamla, dessa personer finns i de flesta åldrar.
Att han skriver att han blir orolig betyder inte att han bryr sig, det är ännu ett sätt för honom att genom att spela på dina känslor (skuldkänslor kanske? iom att du skriver att det känns taskigt) för att få dig att komma tillbaka, så att han kan fortsätta manipulera dig in i värre situationer.

Ingen, och jag upprepar ingen har rätt att närma sig dig på något sätt som du tycker är obehagligt, varken i verkliga livet eller i skrift/videosamtal. Ingen har heller rätt att skicka oönskade bilder till dig. Någonsin. Det spelar ingen roll hur snäll man är innan eller efter.
Som jämförelse, om någon ger dig en present. Sedan slår dig i ansiktet, och sedan kallar dig elaka namn - är det fortfarande ok att personen slog dig då?

Du kan och kommer med största sannolikhet hitta någon som är genuint snäll, som inte tvingar på dig allt det där andra.
 
Senast ändrad:
Tack till ALLA ni som har svarat :heart Jag fattar vad ni menar med att han inte är snäll på riktigt utan luras så jag ska tro det och så. Men det är bara att när han är snäll och bryr sig så verkar han mena det påriktigt. Och vet inte om det verkar så troligt om han lägger så mycket tid på att skriva med mig och bara låtsas vara snäll och bry sig liksom utan tror ändå han har en snäll sida också innerst inne. Och den sidan tycker jag om och är så bra att prata med liksom.
Men jag har ändå inte skrivit idag på hela dagen än men har inte blockat han. Men han har skrivit till mig och frågat hur det är och att han blir orolig när jag inte svarar. Så liksom då verkar han ju bry sig? Och ja jag vet att vissa saker han har skickat och så inte är bra eller snällt alls men känns ändå taskigt om han blir orolig för jag inte svarar. Men vet att nästan ingen är BARA snäll eller BARA dum utan dom flesta är både och ibland. Så ifall det snälla är jätte snällt och det dumma är jätte dumt hur vet man då vilken som är viktigast liksom?
Och sen en sak bara att han är inte nån gammal gubbe som nån skrev. Inte för det är mindre dåligt av han för det men kanske lite tydligare att jag har berättat saker för han om ni vet att han inte är en gammal äcklig gubbe liksom utan att han är ganska ung.

En av mina bästa kompisar jobbar i polisen med att häkta pedofila som lurar barn och ungdomar att skicka bilder etc till dom via nätet, och det är tyvärr jättevanligt att det börjar så som du skriver med att de låtsas vara snälla och förstående. I några av fallen så slutar det tyvärr riktigt illa med t.d. sexuella övergrepp.... Det att han är orolig när han inte hört från dig kan vara oro över att du ska berätta om honom till någon, så att han egentligen inte är orolig för din skull utan för sin egen..

Även om du inte tycker det han gjort mot dig är så illa hittils, så kan han tänkas skriva med flera andra, kanske yngre och inte lika modiga som dig, som inte vet att de borde polisanmäla eller säga till någon vuxen. Så jag tycker absolut att du ska prata med BUP eller polisen, och låta de göra en bedömning av om han ska straffas eller inte - beroende på vad de hittar på hans dator, som sagt det kan tänkas vara mycket värre saker än vad du vet. Det bästa vore ju om du kan hjälpa till att få stopp på honom INNAN han gör något riktigt illa mot någon.

Och som vuxen själv så tror jag dina föräldrar kommer bli stolta över att du gjort det och inte alls arga på dig. Även vi vuxna gör dumma saker ibland som vi inte borde, så vi vet hur lätt det kan vara - men det är aldrig för sent att göra om och göra rätt.
 
@EmmaFilippa
Det här är ju deras grej, det är så de luras.
Be dina föräldrar om hjälp!

Det låter på din magkänsla som om du inte litar på att han är den han säger att han är.

Jag är säker på att dina föräldrar sagt att om det är något så kan du alltid berätta det för dem, det är nu det gäller. 🙂

Att han redan fått dig att skicka saker som du inte är bekväm med, är redan ett form av utnyttjande. Oavsett om ni är lika gamla eller om han är betydligt äldre.
Det är ingen schysst kille hur man än vänder och vrider på det.
 
Av vad du beskriver låter det precis som början på alla historier jag hört om folk som blivit utsatta för riktigt obehagliga typer. Någon som är snäll på riktigt ber inte om bilder från eller skickar snuskiga saker till folk som mår dåligt eller är utsatta, och absolut inte till barn!

Rovdjuren däremot gör så. De letar upp unga människor som mår dåligt, och låtsas vara förstående och snälla. Det är vad jag vet inte ovanligt att de håller igång "snälla" och oskyldiga konversationer i månader för att invagga offren i falsk säkerhet.

Har han redan börjat skicka och få dig att skicka saker du inte känner dig bekväm med är risken stor att det blir mycket, mycket värre om han får fortsätta. Försök berätta/visa för någon i personalen du har förtroende för, eller dina föräldrar. Ge honom ingenting mer han kan använda mot dig. Var rädd om dig! :heart
 
Jag svarar till alla i samma så hoppas det är okej. Men hinner inte skriva varsitt svar på allt för ska kolla på en film och så snart. Men iallafall så tack igen för alla svar och tips om länkar och radioprogram och sånt! Har kollat på polisens sida som nån länkade och det där ecpat och det var mycket bra info där! Men jag har inte lyssnat än men ska göra det ikväll eller inatt tror jag.
Och om hur jag fick kontakt med han så började han följa mig på instagram och kommentera bilder och så och sen började vi skriva där först.
Fattar hur ni menar med att nån som verkligen är snäll inte gör såna saker också. Och ja det är väl kanske samt. Men det snälla blir ju inte mindre snällt för det liksom? Om ni fattar hur jag menar. Men att om vi skriver om nåt och han har bra svar så det känns lite bättre så är det ju bra även om han har den dåliga sidan också. Men ja fattar hur ni menar också. Men sålänge jag inte träffat han kan det väl inte bli så mycket liksom bara han inte sprider nåt. Och jag skulle såklart inte gå med på att träffas!
 
Fattar hur ni menar med att nån som verkligen är snäll inte gör såna saker också. Och ja det är väl kanske samt. Men det snälla blir ju inte mindre snällt för det liksom? Om ni fattar hur jag menar. Men att om vi skriver om nåt och han har bra svar så det känns lite bättre så är det ju bra även om han har den dåliga sidan också
Det "snälla" i att låtsas vara snäll för att t. ex. lura till sig nakenbilder att sälja, eller lura hem ett offer att råna eller våldta, är inte snällt alls. Om en pedofil t. ex. lockar ett dagisbarn med godis smakar godiset kanske lika sött oavsett vad pedofilen därefter gör, men det är inte snällt någonstans.

Men sålänge jag inte träffat han kan det väl inte bli så mycket liksom bara han inte sprider nåt. Och jag skulle såklart inte gå med på att träffas!
Bra att du inte skulle träffas! Tänk dock på att allt du skickar honom kan komma att användas för att utpressa dig till att göra eller skicka saker du egentligen inte vill. Är du bekväm med om han t. ex. skulle hota att lägga ut bilderna han fått, eller berätta för dina vänner vad du skrivit, om du inte gör som han säger?

(Sådana hot är antagligen rätt tomma, det är han som riskerar att råka illa ut och det vet han säkert om. Men det är ju onödigt att ge honom några hållhakar på dig)
 
Jag svarar till alla i samma så hoppas det är okej. Men hinner inte skriva varsitt svar på allt för ska kolla på en film och så snart. Men iallafall så tack igen för alla svar och tips om länkar och radioprogram och sånt! Har kollat på polisens sida som nån länkade och det där ecpat och det var mycket bra info där! Men jag har inte lyssnat än men ska göra det ikväll eller inatt tror jag.
Och om hur jag fick kontakt med han så började han följa mig på instagram och kommentera bilder och så och sen började vi skriva där först.
Fattar hur ni menar med att nån som verkligen är snäll inte gör såna saker också. Och ja det är väl kanske samt. Men det snälla blir ju inte mindre snällt för det liksom? Om ni fattar hur jag menar. Men att om vi skriver om nåt och han har bra svar så det känns lite bättre så är det ju bra även om han har den dåliga sidan också. Men ja fattar hur ni menar också. Men sålänge jag inte träffat han kan det väl inte bli så mycket liksom bara han inte sprider nåt. Och jag skulle såklart inte gå med på att träffas!
Problemet med att söka stöd hos personer som bara är snälla för egen vinning är att det kan leda till att det tar längre tid för dig att bli frisk. Anorexiamonstret kanske krymper ibland när han är snäll men istället finns risken för att Ångestklumpen växer sig större. Anorexiamonster gömmer sig gärna bakom Ångestklumpar så man kan tro att de är borta för att de inte syns eller känns, men egentligen ligger monstren bara och lurpassar bakom klumparna.

Det finns jättemånga människor som är snälla utan att vara äckliga. Fastän det är lite spännande och skönt att prata av sig med nån ny, är risken att det skadar dig i längden. Den sortens människor som är snälla för sin egen vinning är experter på att få andra människor att flytta sina gränser, så om 3 mån kanske det känns ok för dig, i stunden med honom, att göra eller skicka grejer du inte skulle tycka var okej idag. Det är så folk hamnar i relationer de mår dåligt av, gränserna man har för vad man vill göra eller hur man kan tänka sig bli behandlad suddas ut och flyttas. Ingen vill vara i negativa relationer, ändå är det så himla vanligt att hamna där.
 
Men det snälla blir ju inte mindre snällt för det liksom?
Jo, det kan det bli. Om den här personen har andra syften än att vara snäll. Vem som helst kan säga/skriva snälla saker. Men om syftet är att få dig att lita på honom för att han ska kunna övertala dig att göra saker som du egentligen inte vill, då är det inte snällt. Även om det låter/verkar snällt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 269
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp