om ens häst försökt sparkat dig slår ni den då med långpisken?

L

lie

gör ni det?!?! blir galen när ja fick reda på att en kompis som har hästar,att hennes mamma använde långpisken o slog rejällt många gånger på hästen för att hon försökt sparka henne,till slut fick min kompis säga åt sin mamma..! :( ja tycker de är hemskt,sånna ska inte ha djur! :( eller tycker ni de är okej??
 
Om en häst skulle försöka sparka mig eller på annat vis skada mig med mening så skulle jag klappa till den, men bara en gång! Gillar inte folk som slår och piskar sina hästar i tid och otid! :mad:
 
Om en häst helt medvetet tänkte sparka mig - ja, då smäller det. Inte sjutton ställer jag mej och förklarar att "lilla vän, så där gör man väl inte..." Däremot gäller det bara en gång och bara om hästen verkligen attackerar. Nu är det ju så att de flesta hästar faktiskt aldrig gör det, men om...
Timing spelar också in. Man kan inte komma efter fem minuter och börja härja.
I fallet med den här mamman tycker jag det låter som om hon blev rädd och fick ett okontrollerat vredesutbrott och det är förkastligt. Vad tycker du själv man ska göra om hästenn vrkligen går till anfall då? Vore intressant att höra.
 
Varför ser man "våld" (slag) som det naturliga sättet att bemöta ett oönskat beteende från hästen?
Jag menar allt utom rent självförsvar.

LIA
 
Jag menade också självförsvar. Jag gör stor skillnad på om hästen skulle anfalla mig, mot ett oönskat beteende, som antagligen beror på att jag har varit otydlig eller att hästen av någon anledning inte förmår utföra det jag bett den om.
 
Om min häst skulle sparka åt mig medvetet så skulle jag försöka säga till som en flockledare skulle ha gjort och de innebär alltså att jag förmodligen skulle vara tvungen att "klappa" till honom eller vad man ska kalla det, men det skulle vara en "klapp" inte mer...Aldrig att man slår en häst så som mamman gjort, då finns det ju verkligen riskt för att hästen kan bli aggresiv. Hatar verkligen människor när dom gör så, ger sig på sin egen häst så, som dom påstås älska. :mad:
 
Det gäller att "ta" hästen vid rätt tillfalle...
Men det finns bättre sätt än att slå dom.
Om folk skulle ha en bra och stabil/konsekvent hästuppfostran på sina hästar så skulle man slippa detta problem.
Jag har varit hästägare i över 25år och jag har haft 5 egna hästar (olika raser) + hästar på tillridning + uppfostring + foderhästar. När jag har haft hästen i ca 6 månader så har det inte längre varit en problem häst...
OCH JAG HAR ALDRIG SLAGIT EN HÄST MED ETT SPÖ ELLER ANNAT TILLHYGGE!

Har man bara ett konsekvent betende mot hästen och aldrig ger upp så får du tillslut en väluppfostrad häst. Och en väluppfostrad häst SLÅR ALDRIG ÅT EN MÄNNISKA!(varken ägaren eller någon annan)
 
Jag skulle inte ta till pisken det finns andra sätt att lösa situationen på.
 
ja ja hade ju INTe använt pisken o slagit på den me hästen,de bevisar bara för hästen att den i fortsättningen inte kan lita på dig! hade min häst sparkat mot mig medvetet så hade ja väl antagligen gjort som hästen gjorde mot mig, men bara en gång, för å markera att så gör man inte! men att göra det flera gånger om det är inte godtagbart.:! inte för mig i alla fall!
 
Om jag av någon anledning skulle ha en långpisk i handen och en häst då försökte sparka mig då skulle jag använda den, men inte gå och hämta den och ge hästen stryk senare..

hur det var i "ert" fall framgår inte..
 
Försöker hästen sparka mig, brukar jag snabbt vända mig om med ryggen åt hästen och hota med att sparka tillbaka, precis som hästar gör. Väldigt effektivt.
 
DIG diskuterar jag inte med så du kan dra dina egna slutsatser det är du så bra på ändå!!
 
Ja det skulle jag om jag hade pisken i handen vid det ögonblicket hästen sparkade bakut, med vilje mot mig.

Men jag skulle inte slå flera gånger, utan en gång.
 
Tänkte inte på det, men jag är ju inte någon NH anhängare, då hade det väl varit första tanken som slog mig.. :angel:
 
Har själv en häst som bits fram, sparkas bak och knuffas i mitten.. :crazy:
Hon har nu (3-år) lärt sig vart MIN gräns går för vad jag accepterar... men hon testar fortfarande och ibland kommer det ett ben osv... Att piska upp henne hjälper föga, då blir hon bara ännu värre... Det har bara helt enkelt tagit tid att få henne sluta testa mig..

Men andra (okända) bör inte gå in i hagen eller i boxen (helst inte i närheten alls).
Hon jagade för inte så länge sen ut stallägarens fru med sällskap ut hagen... De fick helt enkelt fly! :crazy: Och om jag då varit med och haft en långpisk, så ja! Hon hade fått pisk! :devil:
Jag tycker det är stor skillnad på en häst som hytter lite och på en som min, som verkligen går in för att skada!

Sen kan man leka hur mycket "lekar" och träna ledarskap... men det är ju lite sent, när hon sparkat till nån! Och det spelar ingen roll, för hon kommer antagligen alltid testa alla "nya"... :eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 676
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp