Bukefalos 28 år!

om ens häst försökt sparkat dig slår ni den då med långpisken?

först skulle jag ta reda på orsaken tilkl VARFÖR hästen sparkar mot mig- har den ont, trivs den inte med tillvaron eller irrterade jag den som ex kittlade den på en känlig punkt? jag själv försöker aldrig tappa tålamodet hos hästardå jag alltför många gånger har varit med om att människor i min omgivning i stallet har det och efter ett par månader ser man "resultatet" på hästen. ett nervvrak, huvudskyggt och hoppar till för minsta lilla, eller så blir de folkilskna och klassas som galna och går därför till slakt. Denna behandling utesluter jag när jag umgås med hästar och försöker på ett lugnt och metodiskt sätt tillrättavisa hästen. men jag skulle aldrig i mitt liv göra det med en långpisk!!! var mamman för feg för att komma nära hästen och "tillrättavisa" den eller ville hon ha ut mer kraft i sina slag? mitt svar på ditt inlägg är alltså nej.
 
Nej, rep funkar inte, det har man bara att binda ihop med, gamla tanter som slåss eller så :o :o viftar gör man med hjärncellerna :idea:

Allvarligt, om hästen ställer sig i ett hörn och muppar så har den antagligen en orsak att göra det, nåt som man skulle ha sett om man varit uppmärksam.
 
Hehe...Martha menade att det finns vissa som använder sig av att binda bena på hästar...hälla heter det, och hällar man dom diagonalt så KAN dom ju inte sparka :crazy: :crazy:
 
Allvarligt talat. Visst om en häst om och om igen attackerar då är det något som är allvarligt fel. Men om en häst genom attityd försöker sätta dig på plats så hinner du fanimej varken analysera eller göra nått annat för då hänger du på planket som en Jesusfigur. Allt behöver inte analyseras utan om du har så bra koll så ser du om en häst är hög i rang eller försöker att kollra bort eller skrämma dig....Och du jag vill inte hänga där brevid dig på planket :smirk:.

//Elisabeth
 
DÅ får man vara snabb, bakhoven när den viner förbi, och framhoven ??? man kanske kan kasta sig in mellan benen på nåt sätt? :cool:
 
men nyper man i rumpan samtidigt så kan det gå.. ;) veva snabbt med repet också så blir den ltie groggy.. :angel:
 
Eller som cowboysarna gjorde varje natt dom hobblade sina hästar på frambenen (fanns inte mycket att binda dom i på prärien) Herregud nu får väl varje "hästvetare/kännare" nippran :rofl:
Det finns dom som fortfarande gör det.
I utbildningssyfte..

//Elisabeth
 
d e klart att jag tillrättavisar hästen med handen då om jag fattar att det är attityden som strular, men adlrig med en långpisk!
 
Nej, det är klart. Det kräver mer att föra en seriös diskussion än att hemfalla åt hånfulla barnsligheter.

LIA
 
Tyck vad du vill, jag väljer vilka jag vill diskutera med, DU är inte en av dem.. det är mit val och det har jag rätt till.
 
Bara en undran.. om hästen backar mot dig vilt sparkandes hur ska du då nå fram med handen innan du ligger som en våt pöl i sanden?

nu förespråkar jag inte att man ska klå upp sin häst med långpisken men det finns tillfällen då jag inte skulle tveka att lappa till den. Då självklart om jag redan höll i pisken inte att jag skulle gå och hämta den och sen rappa hästen gul och blå. Och det skulle heller inte handla om upprepade slag utan snarare ett eller en markering precis bakom.
 
om hästen med vilja anfallit mej, utan att jag behandlat den fel eller skrämt den, så skulle jag smälla till den <b>en gång och då ordentligt</b>, men absolut inte med långpisken!!
 
Precis som så många andra så svarar jag att hade jag haft en långpisk i handen så hade jag klappat till hästen en gång, hade dock inte stått och pryglat den. Hade jag inte haft en långpisk i handen så hade jag antagligen skrikit och jagat in hästen i närmsta hörn (inte särskilt horsemanshipmässigt, jag vet, men hästfötter ska hållas på marken).
 
Om ponnyn skulle slå mot mig när jag linlöper så får hon garanterat ett rapp över benet för det är TOTALT förbjudet. Hon får visa sitt missnöje men inte rikta det mot mig så att det kan bli farligt.
 
jag kan lova dig att det inte bara handlar om rätt uppfostran.
jag har själv befunnit mig i en situation där en häst som jag helt litade på sparkade mot mig och på mig flera gånger p.g.a. att jag hade stört i middagshöet och delvis för att hon blev upptriggad av sin hageskompis. där var det bara att ta till flykten, vilket förstås var helt idiotiskt eftersom jag då visade att hon stod över mig.

men i vilket fall, det där var för flera år sedan och man lär sig ju alltid, men det handlar i alla fall inte bara om en korrekt uppfostran. hästen måste bli rätt behandlad hela tiden och det handlar hela tiden om att det ska stå klart vem som är flockledaren! (det var ju där som jag gjorde helt fel :crazy:, både då och säkert innan, så att hon ens vågade gå till attack. hennes riktiga ägare var hon alltid totalt lojal mot.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 880
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp