Bukefalos 28 år!

om ens häst försökt sparkat dig slår ni den då med långpisken?

Om min pålla skulle sparka mig skulle jag säga "Grisan, fjöl av" lr nått liknanade, i normal samtalston. Varför ska jag få slå henne om hon är dum mot mej om hon inte får slå mej när jag är dum mot henne?
 
JAAA, en häst som toksparkar mot den, den går man fram och nyper i rumpan.. det var en bra ide... :angel: :angel:

Tur att jag vet att det inte är din från början.. ;)
 
skulle min häst sparka mig så skulle jag sparka tillbaka! :devil: När jag var liten bet min ponny mig i armen. Då bet jag tillbaka! :angel:
Nu har jag såpass goa hästar att de vet att de inte får bitas, sparkas och pyssla med sånna dumheter.

Nirak
 
Man kanske inte har en långpisk till hands,skulle nog inte använda den ändå.Ser jag att hon måttar mot mig skulle jag hojta till,och hoppas att hon inte hunnit träffa mig först.
Man får försöka läsa av hästen innan skadan är skedd.
Tror inte att dom gör det för att vara elaka.Men som sagt det går förbaskat fort då det händer.Dom varnar ju alltid först,och har man inte hunnit sätt det så då kan det gå illa. :bow:
 
Därför att hon kan döda dig eller i alla fall placera dig i en rullstol för resten av ditt liv.

Utan tillhyggen kan du omöjligen göra detta mot henne.

Så till rubriken; om jag stod med en långpiska i handen och en häst medvetet sparkar mot mig, vad skulle jag göra. Jag kan svara rakt upp och ner då precis detta scenario hände när jag fått hem mitt halvblod.

Jag hade löslongerat, skall plocka upp longerpisken, han står med huvudet in i ett av hörnen, jag ber honom flytta sig, istället börjar han backa mot mig, samtidigt som han haglar på med sparkar, riktade MOT mig.
Tanken var väl att jag skulle flytta mig, istället går jag mot honom och när jag är ca 2 meter ifrån smäller jag till med pisken I LUFTEN precis bakom honom. Kunde nog inte ha fått en bättre effekt än vad jag fick, då det blev värsta Crocodile Dundee - snärten.

Han for iväg som skjuten ur en kanon och har aldrig försökt sig på samma sak igen.

/
Susanne
 
ja ja hade ju INTe använt pisken o slagit på den me hästen,de bevisar bara för hästen att den i fortsättningen inte kan lita på dig! hade min häst sparkat mot mig medvetet så hade ja väl antagligen gjort som hästen gjorde mot mig, men bara en gång, för å markera att så gör man inte! men att göra det flera gånger om det är inte godtagbart.:! inte för mig i alla fall!
Ja, jag är med på själva tankegången, vi menar egentligen samma sak. Men råkar jag händelsevis stå där med långpisken i handen, då använder jag den. Men bara en gång!
 
Ibland har man turen med sig och kan straffa vid precis rätt tidpunkt. Blir ibland så trött på människor som behandlar hästar som människor. Det duttas och pluttas. Och sedan när någon med sin förlängda arm reagera tillbaks precis som en häst skulle så skriks det. Ursäkta mig men 500-800 kg häst mot 60-80 kg människa. Skulle dom vilja så mosar dom oss som små löss :crazy:. Vissa personer skall inte ha häst utan ev titta på dom på bild. :D.

//Elisabeth
 
nej aldrig!
det finns alltid en förklaring till hästens beteende och att slå den hjälper då inte för att få den att sluta
 
Självförsvar javisst, men en spark som mest är en markering - nej.
Får din häst straffa dej varje gång du gör fel?
 
Nä, marta menade säkert att det hade varit bättre att ge morsan ett rep och vifta med.. :devil: :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 880
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp