Bukefalos 28 år!

om feecetäcken...

lovehorses

Trådstartare
Jag har hört av någon att fleecetäcken inte är bra...
De andas inte som andra tyger.
Jag tror nog det stämmer man märker det själv när man har en sån på sig. (fleecetröja)
Är det några fler som har hört det???
Jag använder iallafall inte det till minna hästar....
 
Mina andas osså helt suveränt bra. :) Om hästen är blöt eller svettig så blir täcket efter ett tag blött utanpå, men innuti är det alldeles torrt och hästen torkar jättesnabbt. :)
 
Mina fleecetäcken andas superbra.
Har aldrig stött på ett fleecetäcke som inte gjort det.
 
Jag läste just en artikel som en vet. hade skrivit.. hon sa att just fleece var så jättebra eftersom det transporterade bort fukten från hästen och lämnar den på utsidan, fleece suger liksom inte åt sig fukten och blir blöt som tex bomull...
Hon ansåg iaf att det var det bästa man kunde lägga på en fuktig häst :smirk:
 
Fleece andas superbra!! Fukten går rakt igenom täcket och lägger sig på utsidan! Jag har en fleece-mössa hemma och när jag blir lite svettig så blir den fuktig på utsidan och den är torr invändigt. KANON! :D
 
Jag har däremot hört att fleccetäcken gör hästarna elektriska. Och det är ju inte så kul att ge sin häst stötar hela tiden (eller få, för den delen).
Har själv dock ingen erfarenhet av detta, mitt (enda) täcke fungerar fint. Fast det är nyinköpt så det kanske beror på det???
 
Re: om fleecetäcken...

De fleecetäcken jag sett har fungerat väldigt bra. Själv använder jag ulltäcke då jag tycker att fleece är opraktiskt i stall.
 
är det bara jag som får rejäla elchockar med fleccetäcken?? jag får svinont och hästarna tror jag lägger en bomb på ryggen när det blir stötar.
jag kan alltså ej ha flecce :cry:
 
:rofl:
min gubbe är elektrisk hela vintern!! både när vi borstar å grejar med fleecetäcken :crazy: han börjar vänja sig.. å ja me ;)
 
Då har den du hört det av fel för det är det "tyg" som andas bäst. Om hästen är våt eller svettig kan man ju bara lägga på det så sätter sig vätan utanpå täcket och hästen blir torr snabbt....
 
Hur märker man att fleecen inte andas om man har en fleecetröja på sig??

Jag går dagligen med fleecekläder på mig, minst 9 timmar i sträck genom mitt arbete, sliter och jobbar, blir svettig, men har aldrig märkt något konstigt med fleece, tycker att det är ett bra, värmande material som inte tar så stor plats under jackan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 971
Senast: MiniLi
·
Hemmet Måste köpa en ny tvättmaskin och det blir nog en Logik. Men har aldrig hört talas om det märket tidigare. Är det ett bra märke? Någon...
Svar
2
· Visningar
730
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Grazing
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp