Om hästen sticker/får ej stopp!

I

islands

Det har hänt att när jag har varit ute och ridit (uteritt) och travat/galloperat så får jag ej stopp på hästen! Det är Läskigt! Jag har liksom ingen kontroll längre. Hur ska jag göra för att få stopp? :o
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Att sitta och dra bakåt i tyglarna är meningslöst när hästen bestämmer sig för att sticka. Om det finns plats så kan du försöka göra en volt så att hästen inte kan fortsätta i samma tempo. en annan lösning är att använda ett skarpare bett vid uteritter. I längden är lösningen trots allt träning, träna på tempoväxlingar och halter under uteritter så att hästen lyssnar på dig.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Beror på både häst och orsak, du berättar inga detaljer så det är svårt att säga.

Först, orsaken?
- Busar/rejsar han med kompisar? (då skulle jag träna på lite mer lydnad för hjälperna)
- Har han ont? (kolla sadel, tänder, ev upphakningar kanske)
- Blir han rädd? (tappar du balansen, blir DU rädd, ljud, rörelse? Då kanske han behöver miljötränas mer, samt att ni behöver en bättre relation så han känner sig säker ute själv med dig)
- Försöker han skrämma dig? (då kan det på vissa funka att driva ännu mer, då brukar de avbryta ganska direkt)
- Protesterar han? (rider ni för trist? vill han ha mer omväxling? rida ut mer eller mindre med andra? mer eller mindre på ridbanan?)
- Är han bara en krutdurk? (en kvinna i stallet har en riktig sprakfåle som verkligen måste hållas inom ramarna hela tiden, annars blir han sjövild. Hon kan inte rejsa och busa hur som helst, måste rida mer seriöst..)

Så.. som du ser måste vi nog få veta lite mer om situationen och hästen om vi ska kunna ge råd.

Men de bästa råden tror jag ändå du får av att träffa en duktig tränare som kan lära jkänna er som ekipage och ge tips. :idea:
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

nej äger ingen häst. men var medryttare på en islänning innan som gillade att springa ifrån mig :p
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Men om jag försöker göra en volt, alltså drar i tyglen och lutar mig, springer hon emot ändå! framåt. Hur kan jag få in henne på volten då? :S
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Dra hårdare!:devil:
Ett annat sätt är att ta till exempel din högra tygel och dra den upp mot din vänstra axel. Då hamnar hästen med huvudet i en position där den helt enkelt inte kan fortsätta. Det sista bör dock bara användas i nödfall, då det kan få hästen att resa sig.:crazy:
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Jag tycker du skall fortsätta DRIVA! ju mer han springer, ju mer driver du! DU skall bestämma tempot! Bryter han av för att han är trött sen så bara driv på han änu mer! Det gäller även om du försöker styra in på en volt! DRIV DRIV DRIV! han kan ha mulen vid din fot om de behövs! låt han springa 10 varv varje gång! Min häst är lika dan men tillslut ger dom sig! Nu mernar jag inte att du skall driva tills ni stupar utan tills du känner att han håller de tempot du vill och sen kan du sakta av och mysa så han kåänner att de är ok att ta de lungt när du vill de med..
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Låter som ett bra sätt. Men på ett sätt har ju hästen fått bestämma att den ska gallopera utan att jag bett om det. Det kan vell inte vara bra? Då hamnar jag i underläge vell? Och det är svårt att bara driva på i skog och mark när det finns vägar med trafik och inga raka sträckor =/ :confused: och om jag försöker svänga in i en volt känns det som om jag kommer åka av eller hästen ramlar!
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Men ju mer jag drar, desto mer drar hon! :P alltså drar jag åt sidan stretar hon emot och drar ännu mer framåt. ENVIS. men det är så obehagligt. Speciellt när man är i närheten av vägar osv.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Du kanske inte ska rida ut och inte trava/galoppera förräns du kan behärska hästen ordentligt. Håll dig på rdibanan tills du har kontroll.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Att sitta och dra bakåt i tyglarna är meningslöst när hästen bestämmer sig för att sticka. Om det finns plats så kan du försöka göra en volt så att hästen inte kan fortsätta i samma tempo. en annan lösning är att använda ett skarpare bett vid uteritter. I längden är lösningen trots allt träning, träna på tempoväxlingar och halter under uteritter så att hästen lyssnar på dig.

Om vi säger såhär:
Du galopperar på en väg, det är vinterföre och hästen sticker iväg med dig.

Skulle du då våga dra in den kraftigt på en volt? Min hästar har gått omkull på hal väg utan att jag tagit in dom på en volt.

Hur gör man då?

Inte för att dom stuckit iväg för jag känner när man kan sätta full fart fram och när man inte kan. Men vore intressant att få veta.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Men ju mer jag drar, desto mer drar hon! :P alltså drar jag åt sidan stretar hon emot och drar ännu mer framåt. ENVIS. men det är så obehagligt. Speciellt när man är i närheten av vägar osv.

Klart hon drar ju mer du drar, brukar vara så ^^ Jag galopperar inte i full fart då jag vet att hästen är kapabell till att sticka. Min kille kunde man inte galoppera på förra vintern, han drog iväg. Istället tränade vi på banan att han skulle lyssna på mig, stärkte framförallt upp traven- för ibland handlar det om att hästen inte orkar galoppen i lugnt tempo utan behöver mer fart och kraft och då resulterar det med att dom sticker.

När jag red ut såg jag till att de första månaderna fick han bara trava och skritta i lugnt tempo, blev han för ivrig i trav eller så kunde jag stanna och backa honom, så gjorde vi om det igen tills han var lugn.

Observera att straffbacka inte är den bästa utväg jämt.

Det som hjälpte att jag kunde sätta full fart i galopp i somras var- att ända sedan jag fick hem honom var han tvungen att vara lugn i allt det han gjorde, precis allt och att man själv är lugn.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

On-rein-stop! Alltså dra i ena tygeln, förslagsvis den som är närmast vägkanten. Inte tvärt utan bestämt och tydligt. Hästen ska inte kunna springa då. Öva detta på bana så att du vet hur mycket du behöver dra i tygeln utan att du för den skull får ett tvärstopp så att du åker av. Öva också för att han ska kunna förstå denna signal. Har alltid funkat för mig. Ofta när islänningarna blir skraja för något skjuter dom ju fart framåt i kanontölt. Går ju fort som 17. :crazy:

En annan sak som kan behövas är att kolla om hästen har ont någonstans. Speciellt i bakdelen. Är ofta en anledning att de rusar och blir lättskrämda (bakskygga). Så har det varit för oss. Ingen bakskygghet när problemen blivit lösta. :banana:
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Vad är bakskygghet? Menar du att om hästen har ont i bakbenen eller länden, att den då springer iväg? :confused:
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Klart hon drar ju mer du drar, brukar vara så ^^ Jag galopperar inte i full fart då jag vet att hästen är kapabell till att sticka. Min kille kunde man inte galoppera på förra vintern, han drog iväg. Istället tränade vi på banan att han skulle lyssna på mig, stärkte framförallt upp traven- för ibland handlar det om att hästen inte orkar galoppen i lugnt tempo utan behöver mer fart och kraft och då resulterar det med att dom sticker.

När jag red ut såg jag till att de första månaderna fick han bara trava och skritta i lugnt tempo, blev han för ivrig i trav eller så kunde jag stanna och backa honom, så gjorde vi om det igen tills han var lugn.

Observera att straffbacka inte är den bästa utväg jämt.

Det som hjälpte att jag kunde sätta full fart i galopp i somras var- att ända sedan jag fick hem honom var han tvungen att vara lugn i allt det han gjorde, precis allt och att man själv är lugn.


Vad är straffbacka ? har aldrig hört ordet förut? :confused: när hästen sticker är det inte alltid för att den vill mig "illa" eller busar, utan kan den ha ont?
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Om vi säger såhär:
Du galopperar på en väg, det är vinterföre och hästen sticker iväg med dig.

Skulle du då våga dra in den kraftigt på en volt? Min hästar har gått omkull på hal väg utan att jag tagit in dom på en volt.

Hur gör man då?

Inte för att dom stuckit iväg för jag känner när man kan sätta full fart fram och när man inte kan. Men vore intressant att få veta.


Hur för jag in hästen på en volt? Det är mycket svårare att rida lugnt och harmoniskt när hästen är i full fart och jag inte har kontroll. Då är det svårt att luta sig tillbaka och svänga in på en volt. Och vart ska den volten vara när du rider på en stig? :confused: Och när jag ska DRA in hästen i en volt,alltså ut med ex vänster hand, så drar hästen emot och fortsätter framåt. Hästen är starkare!
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

prova ett skarpare bett eller grammantyglar.
när han/hon börjar dra på,sitt tungt och djupt i sadlen och fortsätt rida som vanligt,börja inte korta tyglar eller luta dig fram,hästen kan ta det som att du vill att han/hon ska springa fortare,och andas lungt.
du kan även träna tempoväxlingar i skogen
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

prova ett skarpare bett eller grammantyglar.
när han/hon börjar dra på,sitt tungt och djupt i sadlen och fortsätt rida som vanligt,börja inte korta tyglar eller luta dig fram,hästen kan ta det som att du vill att han/hon ska springa fortare,och andas lungt.
du kan även träna tempoväxlingar i skogen

vad hjälper skarpare bett med? Och vad är grammantyglar? Vad hjälper det med? Frågar mkt, men vill lära mig nytt. :o
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Som någon sa så ska du faktiskt inte rida på hästen på vägar och stigar om du inte kan få stopp på den.
Då ska du rida den i en säker miljö tills du har lärt dej att få stopp på den.
För du är väl rädd om livhanken och ridglädjen antar jag! (en riktigt läskig ridtur och du kanske aldrig mer vågar rida! DET är katastrof det!)
Rid på ridbana och lär dig flera olika sätt att få stopp på den.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 087
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp