Om hästen sticker/får ej stopp!

Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Hur för jag in hästen på en volt? Det är mycket svårare att rida lugnt och harmoniskt när hästen är i full fart och jag inte har kontroll. Då är det svårt att luta sig tillbaka och svänga in på en volt. Och vart ska den volten vara när du rider på en stig? :confused: Och när jag ska DRA in hästen i en volt,alltså ut med ex vänster hand, så drar hästen emot och fortsätter framåt. Hästen är starkare!

Det var ju just det jag frågade denna tjej. Jag skulle inte heller kunna ta in hästen på en volt helt plötsligt på en väg eller stig. Mina hästar skulle gå omkull direkt. Då får de hellre springa..Iaf i denna årstid
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

prova ett skarpare bett eller grammantyglar.
när han/hon börjar dra på,sitt tungt och djupt i sadlen och fortsätt rida som vanligt,börja inte korta tyglar eller luta dig fram,hästen kan ta det som att du vill att han/hon ska springa fortare,och andas lungt.
du kan även träna tempoväxlingar i skogen

Mm många kör den varianten. Fast jag är rätt emot den då jag vet att många hästar kan bli hetare ju starkare det blir i munnen (under vissa undantag givetvis).

Det handlar om vad man har för kontroll, kommunikation med hästen. Bett är ingen vidare lösning, det blir bara otrevligt och oftast stressigt. Bättre är det om man struntar i att galoppera eller ens springa med hästen fören man fått en sån pass kommunikation med den.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Vad är straffbacka ? har aldrig hört ordet förut? :confused: när hästen sticker är det inte alltid för att den vill mig "illa" eller busar, utan kan den ha ont?

Om du tror hästen kan ha ont bör du lägga ner ridningen och ta dit veterinär. Vad gör hon när hon sticker iväg. Tar hon galoppen själv från skritten och rusar iväg, eller blir hon het i självaste galoppen och sticker?

Straffbacka. Ja om min häst börjar trava utan att jag bett om det stannar jag honom och backar bak honom. Som att- Nej nej nu spolar vi tillbaka (backar) och gör om det här.
Men det är inte heller alltid den bästa lösningen, lär du hästen att backning är straff ja då blir det kanske svårt att träna självaste backningen eller om du ska backa med annan anledning. Förstår du? Då lär den sig att varje gång du backar har den gjort fel.

Jag backar min häst på två olika sett. Men lite svårt att förklara på internet.

Som en annan sa:
Om hästen är het (har inte ont med andra ord) så kan du rida på en lång väg där du vet att det inte finns trafik och bara låta henne springa, när hon börjar tröttna så driv på, driv driv driv, hon ville ju springa eller hur? Då ska hon få springa också. Tillslut kommer det där springandet bli tröttsamt, tråkigt och negativt. Du kan även göra det på en volt på banan, det gjorde jag med mina hästar från början, kanske känns tryggare.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

skarpare bett kan vid korekt användning göra så att hästen blir mer lyhörd i munen(eller hur jag nu ska formulera det)nu menar inte jag att du ska gå och köpa det skarpaste bettet du kan hitta utan ett som är lite skarpare än det du har nu tex om du har ett vanligt tränsbett prova ett pessoabett.
grammantyglar ser ut som långa tyglar som man säter genom bett ringarna ner mellan frambenen och fäster i sadelgjorden,det blir som att rida med dubla tyglar,lite trixigt innan man har lärt sig.
TIBRA alla har rätt till en åsikt,säger bara hur vi gör med unghästarna.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

TS är ju uppenbarligen inte så erfaren, och att rekommendera gramantygel eller skarpare bett till en mindre erfaren ryttare är i mina ögon inte så klokt.

Ts: Alla hästar får någon gång rycket, av diverse anledningar. Men sker det mer än en gång, eller tillsynes obefogat, bör man ju ta sig en funderare och kanske reda ut saker på hemmaplan innan man ger sig ut igen.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

ursäkta,men vad betyder ts.om du menar att jag inte är erfaren så har du fel,jag jobbar som beridare/hästskötare i ett stort stall.
jag tyker inte att oerfarna ryttare ska använda gramman heller men hu ska jag kunna veta vem som är erfaren eller inte. ber om ursäkt för urspårningen
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

TS = Trådskaparen

Efter vad jag läst att h*n har skrivit, så har min bedömning blivit att hon inte är så erfaren.
Och att vara oerfaren är ju inget negativt! Jag anser mig själv vara det, och har sysslat med hästar i 13 år nu.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

okej.tack är inte så bra på förkortningar.men som sagt säger bara vad jag brukar göra:)
islands du kan ju även ta kontakt med en ridinstruktör och få hjälp på det visset
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

islands du kan ju även ta kontakt med en ridinstruktör och få hjälp på det visset
okej,tack,självklart är det inte dåligt att vara oerfaren,man är aldrig fullärd när det kommer till hästar:)
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

okej,min dator är knäpp om någon undrar varför det är dubbelt,ber ytterligare en gång om ursäkt för urspårningen
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Läst lite och tycker det känns som att du skulle rida en annan häst som inte blir så stark. För att känna vad man ska göra, och klara av det både "idémässigt" och fysiskt, behöver man erfarenhet. När en häst vill sticka för mig så märker jag det snabbare nu än när jag var nybörjare. Jag vet också bättre hur jag ska göra för att undvika att hamna i underläget att jag måste dra i tyglarna som enda utväg. Alltså duktigare på att få hästen att tro att det är jag som har kontroll och bestämmer (även om jag inte alltid gör det). Jag har också bättre balans och styrka när det väl behövs rejälare tag från min sida. Det som jag tyckte var svårt som nybörjare är mer rutin nu och leder till att jag har mindre problem med exempelvis att de försöker sticka med mig.

Om du rider en häst som du märker försöker göra samma sak som den här islänningen men som inte gör det lika helhjärtat och inte är lika stark så kommer du att träna upp dig. Dels märker du hur tendensen till att sticka är, dels lär du dig hur du kan göra för att det inte ska bli så. Du blir också succesivt starkare och säkrare och när du är säkrare blir du mer dominant och som en ledare. Hästar bråkar mindre med bra och säkra ledare, det ligger i deras natur. (Icke att blanda ihop med elakt beteende mot hästen så klart.)

Börja i lite mindre skala och gå vidare därifrån. Alla är vi barn i början, eller hur? Islänningar kan ju vara hur starka som helst och envisa till tusen dessutom (gäller en och annan annan häst jag träffat också för den delen -icke islänning.) Det gäller bara att få tid att lära sig och det borde ju finnas en eller två andra hästar att rida någonstans i närheten som skulle kunna passa i nuläget om jag får gissa?
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Jag tycker att du först som skuggi skrev ta reda på orsaken. Om hästen har ont så är det ju en självklar het vad man ska göra. Men är det bara så att den protesterar eller kör med dig så är det ett ledarskaps problem och då måste man ta itu med det.
När väl ledarskapet är befäst så ska inte en häst sticka iväg eller bocka eller liknade men om det ändå skulle hända så är det allra bästa att göra ett one rein stop.
Känner du till det?
Det är det mest effektiva sättet att få stopp på en häst och det funkar alltid, eftesom när man gör en one rein stop så kan inte hästen springa frammåt.
Lycka till:)

mvh emma!
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

TIBRA alla har rätt till en åsikt,säger bara hur vi gör med unghästarna.

Men självklart har man det:)!

Jag vet bara att det där med bett kan även missuppfattas och användas fel eftersom jag vet många "oerfarna" använt det på sina heta hästar vilket inte har givit positivt resultat. Det var bara min åsikt:)
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

TS är ju uppenbarligen inte så erfaren, och att rekommendera gramantygel eller skarpare bett till en mindre erfaren ryttare är i mina ögon inte så klokt.

Ts: Alla hästar får någon gång rycket, av diverse anledningar. Men sker det mer än en gång, eller tillsynes obefogat, bör man ju ta sig en funderare och kanske reda ut saker på hemmaplan innan man ger sig ut igen.

Precis vad jag menade!:)
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Om vi säger såhär:
Du galopperar på en väg, det är vinterföre och hästen sticker iväg med dig.

Skulle du då våga dra in den kraftigt på en volt? Min hästar har gått omkull på hal väg utan att jag tagit in dom på en volt.

Hur gör man då?

Inte för att dom stuckit iväg för jag känner när man kan sätta full fart fram och när man inte kan. Men vore intressant att få veta.

Jag fattar inte varför jag får ett sånt svar? :grin:

Jag skrev att man kan försöka volta om det finns plats. Jag skulle heller aldrig någonsin göra en tvär sväng i okontrollerad galopp på halt underlag, det tycker jag är sånt man ska förstå innan man rider ut.
Till TS: Om du behöver göra en volt (där det finns plats), glöm inte dina sänklar och vikthjälper.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Asså du verkar ganska osäker..... så att sätta på en gramantygel eller skarpare bätte kan kanske bara ge motsatt effekt om du inte kan hantera det. som många andra sagt, träna på bana och om du skall ha strakare bett eller gramantygel, låt en kunnig visa hur du skall rida med det. Prova att rida ut med andra först kanske, de är ju flockdjur, hästen kanske inte springer ifrån de andra hästarna? Prova mycket markarbete som får hästen att lyssna på rösten.. det kanske hjälper dig när du sen rider.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

*kl*

Det här är väl inte direkt någon 'quick fix' men jag är en fegis. Och jag känner att jag alltid vill ha nödbroms så när jag fick hem min Docka så började jag direkt träna henne att jag rider med röst och vikthjälper så att jag väldigt sällan använder tyglarna för att stanna.
Och det tycker jag har betalat sig. Nu när vi var ute en dag (hon hade stått ett tag och tyckte att det gick för långsamt) så tyckte hon att hon skulle blåsa iväg helt utan att jag sa det. Det gick riktigt fort och då fick jag ta rejält i tyglarna eftersom inget annat funkade, då saktade hon av till skritt och såg väldigt förnärmad ut för att jag tagit hårt i henne. Hon ville ju bara få springa lite, men eftersom jag gärna vill bestämma NÄR så fick hon vackert stanna.

Har tidigare haft en häst som just bara älgade på oavsett så därför vill jag gärna ha 'nödbroms'. Ca 100 meter ifrån stället där hon stack kunde vi sen fortsätta hemåt och tölta på långa tyglar igen. :love: Men hon är extremt lyhörd och känslig för mig så kanske inte den stilen passar för alla.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Jag fattar inte varför jag får ett sånt svar? :grin:

Jag skrev att man kan försöka volta om det finns plats. Jag skulle heller aldrig någonsin göra en tvär sväng i okontrollerad galopp på halt underlag, det tycker jag är sånt man ska förstå innan man rider ut.
.

Ok missade, för ja menar oftast så finns det dåligt med plats för att kunna göra något sånt, iaf här, Isåfall på sommaren på en äng men nu är det dock vinter :(
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Om vi säger såhär:
Du galopperar på en väg, det är vinterföre och hästen sticker iväg med dig.

Skulle du då våga dra in den kraftigt på en volt? Min hästar har gått omkull på hal väg utan att jag tagit in dom på en volt.

Hur gör man då?

Inte för att dom stuckit iväg för jag känner när man kan sätta full fart fram och när man inte kan. Men vore intressant att få veta.

Varför galoppera på en hal väg?
Visst, att vägen är smal och man inte kan volta av den anledningen köper jag. Men om man inte kan volta för att det är halt så förstår jag inte riktigt vad man gjorde på den vägen i första taget.

Eller är det bara jag som är chicken och inte galopperar på vinterväglag, så länge hästen inte är VÄLBRODDAD runt om?
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Läst lite och tycker det känns som att du skulle rida en annan häst som inte blir så stark. För att känna vad man ska göra, och klara av det både "idémässigt" och fysiskt, behöver man erfarenhet. När en häst vill sticka för mig så märker jag det snabbare nu än när jag var nybörjare. Jag vet också bättre hur jag ska göra för att undvika att hamna i underläget att jag måste dra i tyglarna som enda utväg. Alltså duktigare på att få hästen att tro att det är jag som har kontroll och bestämmer (även om jag inte alltid gör det). Jag har också bättre balans och styrka när det väl behövs rejälare tag från min sida. Det som jag tyckte var svårt som nybörjare är mer rutin nu och leder till att jag har mindre problem med exempelvis att de försöker sticka med mig.

Om du rider en häst som du märker försöker göra samma sak som den här islänningen men som inte gör det lika helhjärtat och inte är lika stark så kommer du att träna upp dig. Dels märker du hur tendensen till att sticka är, dels lär du dig hur du kan göra för att det inte ska bli så. Du blir också succesivt starkare och säkrare och när du är säkrare blir du mer dominant och som en ledare. Hästar bråkar mindre med bra och säkra ledare, det ligger i deras natur. (Icke att blanda ihop med elakt beteende mot hästen så klart.)

Börja i lite mindre skala och gå vidare därifrån. Alla är vi barn i början, eller hur? Islänningar kan ju vara hur starka som helst och envisa till tusen dessutom (gäller en och annan annan häst jag träffat också för den delen -icke islänning.) Det gäller bara att få tid att lära sig och det borde ju finnas en eller två andra hästar att rida någonstans i närheten som skulle kunna passa i nuläget om jag får gissa?


Jag tror på "att förstå hästen och dess natur". Att förstå varför är viktigt för mig, såsom varför den sticker. Men som du sa, alla är vi barn i början, det stämmer. Jag är ingen vidare erfaren ryttare, ridit i ca 5 år och haft medryttarhäst osv. Jag kommer också att bli erfarnare med tiden :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 090
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp