Om hästen sticker/får ej stopp!

Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Jag tycker att du först som skuggi skrev ta reda på orsaken. Om hästen har ont så är det ju en självklar het vad man ska göra. Men är det bara så att den protesterar eller kör med dig så är det ett ledarskaps problem och då måste man ta itu med det.
När väl ledarskapet är befäst så ska inte en häst sticka iväg eller bocka eller liknade men om det ändå skulle hända så är det allra bästa att göra ett one rein stop.
Känner du till det?
Det är det mest effektiva sättet att få stopp på en häst och det funkar alltid, eftesom när man gör en one rein stop så kan inte hästen springa frammåt.
Lycka till:)

mvh emma!

One rein stop? Hört det förut men aldrig greppat. :o
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Varför galoppera på en hal väg?
Visst, att vägen är smal och man inte kan volta av den anledningen köper jag. Men om man inte kan volta för att det är halt så förstår jag inte riktigt vad man gjorde på den vägen i första taget.

Eller är det bara jag som är chicken och inte galopperar på vinterväglag, så länge hästen inte är VÄLBRODDAD runt om?

Nu menar inte jag att vägen är av blank is, den kan lika gärna ha några centimeter snö, jag skulle ändå aldrig våga dra in hästen på en volt i den farten, underlaget spelar sån stor roll och det kan ändå bli halka trots att själva vägen inte är hal.
På min bana är det ingen blankis ändå travade jag lungt med min häst och i svängen halkade han till och gick omkull (han har 6 brodd på varje fot). Så jag själv skulle nog aldrig göra det inte ens på en blöt sommaräng, det ska vara torrt torrt och sommar för mig!

Är själv chicken!:crazy:
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Ett skarpare bett gör dig starkare då det inverkar annorlunda på hästen. Det gör att det är lättare att bromsa. Om du inte har ridit med annat än vanligt tränsbett (två/tredelat) tidigare brukar ett pessoabett fungera bra.

Det ser ut så här:
http://images.tradera.com/019/76900019_1.jpg

Eftersom din häst är såpass stark bör du fästa tyglarna i någon av de nedre ringarna, där du har störst inverkan.

En grammantygel är en hjälptygel som även den bland annat gör att du blir starkare i handen, samt håller ner huvudet på hästen. Man bör dock inte rida med gramman om man inte har en hel del erfarenhet, eftersom man måste rida med två tyglar och vara väldigt mjuk i handen.

Om
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Ett skarpare bett gör dig starkare då det inverkar annorlunda på hästen. Det gör att det är lättare att bromsa. Om du inte har ridit med annat än vanligt tränsbett (två/tredelat) tidigare brukar ett pessoabett fungera bra.

Det ser ut så här:
http://images.tradera.com/019/76900019_1.jpg

Eftersom din häst är såpass stark bör du fästa tyglarna i någon av de nedre ringarna, där du har störst inverkan.

En grammantygel är en hjälptygel som även den bland annat gör att du blir starkare i handen, samt håller ner huvudet på hästen. Man bör dock inte rida med gramman om man inte har en hel del erfarenhet, eftersom man måste rida med två tyglar och vara väldigt mjuk i handen.
Om

Schysst att du lade till bilden :) visste inte att det var ett pessoabett. Man lär sig mycket här! vilket är posetivt.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Jag skulle aldrig använda ett pessoa, finns många många många trådar och inlägg som förklarar varför samt en fruktansvärt bra blogg som förklarar dess funktion och inverkan! www.sandrahedman.blogg.se har ett superbra inlägg och bild som förklarar pessoat :)

Finns andra bett som fungerar mycket bättre än just detta! Lycka till!
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Word!
Det finns mycket bättre bett om man nu ska envisas med att använda starkare när hästen krånglar!
Tyvärr har ju folk fått för sig att pessoat bara är halvskarpt och att det är mycket värre med ex ett pelham.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Jo precis, det många inte förstår är funktionen och inverkan som pessoat har och därför rekomenderar jag varmt att läsa ovan nämnda blogg för den texten och bilden borde avskräcka alla hästägare oavsett vad man har för häst att aldrig sätta det i munnen på den!

Sen är det ju som sagt mycket annat man borde tänka på när hästen busar eller dummar sig, är den överpigg, vårkänslor, ont, understimulerad, oriden, felriden m.m. och kan man inte hålla sin häst när man galopperar ute så ska man heller inte göra det utan börja om från grunden och jobba med markarbete och bara skritta och trava för allas säkerhet, du kan ju faktiskt rida ner någon om man inte har kontroll :)
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Rid inte fortare än du klarar av helt enkelt.

Obs, lyncha mig inte, har inte läst hela tråden.
 
Sv: Om hästen sticker/får ej stopp!

Ett skarpare bett gör dig starkare då det inverkar annorlunda på hästen. Det gör att det är lättare att bromsa. Om du inte har ridit med annat än vanligt tränsbett (två/tredelat) tidigare brukar ett pessoabett fungera bra.

Det ser ut så här:
http://images.tradera.com/019/76900019_1.jpg

Eftersom din häst är såpass stark bör du fästa tyglarna i någon av de nedre ringarna, där du har störst inverkan.

En grammantygel är en hjälptygel som även den bland annat gör att du blir starkare i handen, samt håller ner huvudet på hästen. Man bör dock inte rida med gramman om man inte har en hel del erfarenhet, eftersom man måste rida med två tyglar och vara väldigt mjuk i handen.

Om

Det där var de dummaste råd ts fått hitills.
Ett pessoa borde ALDRIG få komma i närheten av en hästmun.
Klart de blir lättare att bromsa om du är stark, men det är ju nånting som brister i lydnaden om hästen sticker.
Kan man inte behärska hästen i trav o galopp utomhus, ska man hålla sig till skritt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 088
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp