Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majjorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 14 936
Sv: Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!

det där håller jag inte med om. det är så mkt som spelar in för att sadeln ska ligga bra, det är bogar, det är manke, det beror på hur lång eller kort ryggen är och massa andra saker. sedan kan ju ryggsvinget m.m påverka en sadel under ridning...så det gör inte att hästarna ser likadana ut för det. En fårskinnspad kan inte korrigera en sadel så mkt.

Mitt svar till Apollo13 var en "fundering/förklaring" på det Gylle skrev om att sadlar som kostar +25 tusen passar alla hästar.....

INTE vad jag tycker om saken.....

du kommer inte riktigt med "lätt material" till en utprovare med en jätte stor häst heller :)

Nej det ska gudarna veta... fast det är nog mer mitt behov av en 18 eller 18,5 tums sadel som ställer till det i ärlighetens namn. Men ekvationen är tyvärr svår...

MEN, jag kan också tycka att det är lite "dumt" att sitta och "försvara" att man försöker passa ut sadlar själv

Fast det tycker jag verkligen inte att jag gör. Det jag försvarar är det TS skriver om - att man kan ta hem en sadel, testa om den ser ut att kunna vara en av de där som kan tänkas passa och sedan, som TS har berättat om, ta ut en sadelutprovare som får kolla av det hela och se om man gjort en korrekt bedömning.

Min erfarenhet är att de flesta som är lite intresserade och har letat sadel ett tag lärt sig att se skillnad mellan en sadel som ligger illa och en sadel som ligger rätt ok. Däremot tycker jag, och flertalet andra som jag talat med, att det är svårt att se skillnad mellan en sadel som ligger rätt ok och en sadel som ligger jättebra...gradskillnaderna blir liksom finare och finare ju närmare en perfekt sadel man kommer.

Och har man inte möjlighet att få en sadelutprovare som provar ut en massa olika märken och modeller så kan det vara ett alternativ. Sålla bort de som inte alls är aktuella själv och sedan låta en duktig sadelutprovare kolla om någon av de alternativ man funnit är riktigt bra. Det var det jag ville belysa genom att ta mig själv som exempel.

Jag kan faktiskt inte alls se riskerna med det.

Däremot kan jag se de uppenbara riskerna som ligger i att endera bara prova ut själv (såvida man inte har en jättestor kunskap själv då förstås) eller att förlita sig blint på en sadelutprovares ord. Alla skulle behöva lite grundkunskaper så att man kan värdera det sadelutprovaren säger åt en. Tyvärr är det ju så vanvettigt mycket man borde ha en bra grundkunskap om som hästägare men man får göra så gott man kan och läsa på om anatomi, skoning, sadelutrprovning, sjukdomar och så vidare i all oändlighet efter vad man själv har för förmåga och behov.

Anledningen att dom bara behöver några enstaka sadlar till flera hästar är för att dom oftast ser ungefär likadana ut...

Exempelvis: En viss ryttare passar/gillar bäst hästar med mycket fullblod i.... Då är ryggarna ungefär likadana på hästarna och den skillnad som är "försvinner"/utjämnas med en tjock fårskinnspadd...

Viola´ En sadel passar många.........

Precis, och är man elit ryttare så har man även elit hästar som ser ngrlunda optimalt formade ut exteriörmässigt för prestationen, dvs ganska likartade.

att föreslå att eliten kompenserar med samma sadlar på flera hästar för att de inte orkar, fattar eller bryr sig är absurt.

Schelin:

fast jag har svårt att fatta ekonomin i argumentet att man med en svår häst tar hem en sadel på prov och provar ut lekmanna mässigt och sen tar ut en sadelutprovare för varje sadel man tar hem, för att titta. det lär kosta jäkligt mycket tids och pengamässigt i längden med en svår häst, jmf med att åka obekväma mil till en renomerad sadelmakare med många sadlar i sortimentet och gedigen kunskap om vad som kan vara värt att prova på respektive hästar utifrån form och exteriör.

av listan att döma som TS presenterat av det hon provat så är det typ 30 olika märken. om varje märke/modell skulle vara hemmaprovad med sadelutprovare som individuellt kommit hem och bedömt varje sadel, så har vi långt passerat kostnaden för att åka lite längre några gånger för att prova samma sadlar i ett svep på plats, och om de inte passat, fått vidare hjälp på vägen ang. vad som kan tänkas passa.

Ekonomin ligger väl i att man har en chans att hitta en sadel till sist. Jag har ju provat de sadlar som finns hos de sadelutprovare som finns i trakten.

Sedan är det ju också så att man kanske knappast sitter och beställer hem sadel efter sadel helt planlöst. Det är ju sadlar man av olika skäl tror kan vara aktuella som man tar hem.

Dessutom får man väl själv bedöma ekonomin i det hela. För mig är det värt pengarna eftersom alternativen är så mycket sämre (rida med ickepassande sadel eller hyra in hästtransportör för att - helt utan garantier - åka till Sharpman eller Mustang). Men det vi talade om nu var väl ändå huruvida ett sådant beteende kunde på något sätt vara skadligt för hästen? Och det kan jag inte se faktiskt.

fast vi har flertalet sidor även diskuterat argumentet tid och pengar som anledning, och folk har höjt den fråga jag också gjort, huruvida det verkligen spar tid och pengar, för det betvivlar jag mkt starkt. Det låter oerhört meckigt att för varje sadel man chansar på att ta hem, ska en utprovare komma och kolla. I ditt fall förstår jag dig om du har pratat med Mustang och Sharpman och hört deras åsikt på telefon och de säger att de inte har ngt. Då skulle jag inte åka dit.

Sedan är det ju också så att man kanske knappast sitter och beställer hem sadel efter sadel helt planlöst. Det är ju sadlar man av olika skäl tror kan vara aktuella som man tar hem.

jag tycker utbudet hos många utprovare är extremt begränsat. Många saluför sina egna märken och gör dom inte det så är det oftast dom vanligaste märkena som finns att prova. Det absolut vanligaste verkar vara Wintec och Bates och så några till på det ex. Crown, Kieffer m.m Vilket gör att man gärna letar sig vidare för att kunna få testa det som ev. kan passa. Det fanns inte en enda utprovare som hade en begagnad Childeric hemma som ex när jag ville testa det.

det känner jag inte igen alls, sharpman tex har hundratals sadlar, childeric, amerigo, albion, prestige osv osv i all oändlighet - kategorin övriga märken är jättebrett i sortimentet även om de är ÅF av Bates. dessutom har de en stor begagnat kategori också.

de reser ju även regelbundet inom landet till olika städer för utprovning. Schelin - Mora och Leksand finns på listan.

Senast ändrad:

Fast bara för att det finns ett fåtal ställen så innebär det ju inte att alla utprovare har det? vårt ena ställe har också hundratals sadlar, men många är utav samma märken. (både nya o begagnade) har man då provat det utbud som finns hos en utprovare/sadelmakare så förstår man ju om man vänder sig till annat håll för att få prova märken som inte finns. sedan kan ju kanske märken finnas inne, men i helt fel storlek. Man ska ha tag i rätt storlek också, inte helt lätt alla gånger.

nej det innebär förstås inte att alla har det, min kommentar var en följdkommentar på ditt generaliserande att oftast har "de flesta" ett litet utbud, det stämmer inte som allmänt uttalande, därav min kommentar.

självklart menade jag heller inte när jag skrev "hundratals" det exakta antalet sadlar totalt, utan att bredden på utbudet var stort.

sharpman tex

de reser ju även regelbundet inom landet till olika städer för utprovning. Schelin - Mora och Leksand finns på listan.

Jo jag vet det, men det gör inte så stor skillnad för mig tyvärr. Dels trodde de inte att de hade någon som kunde vara rätt utifrån min beskrivning, de hade några i sannolikt rätt bomvid och som kunde vara lagom raka - men då ingen i sitsstorlek som passar mig och då blir det ändå svårt att prova på riktigt.

Och jag vill inte åka på ett otillåtet sätt ens de sex mil vi har till Leksand och Sharpman kan inte komma förbi vårt stall på sin turné.

Den dagen jag har haft råd att skaffa mig en egen transport, med korrekta lastvikter etc. så att vi kan åka lagligt och säkert kan jag mycket väl tänka mig att åka upp till Leksand. Men i dagsläget tänker jag inte riskera något sådant för en resa som inte är oundgängligen nödvändig. Speciellt inte med en häst som inte är resvan och därför inte står helt stilla i transporten.

Men tack för tipset ändå!

kl

Just nu är det ju en väldig hype angående sadelutprovning, det ska ovillkorligen åkas till sadelutprovare om hästen ens ska ha en chans att överleva. ;)
Vad hände med vanligt sunt förnuft och att läsa av sin häst i ridningen? Självklart ska man ta hjälp om man känner att man inte själv reder ut det, men med kunnande om hästens exteriör och hur en sadel ska ligga så är det inte alltid så komplicerat som det kan låta ibland...

Det förutsätter just det du säger: kunskap. Vilket inte alltid är någon toppnotering ute i stallen.

Dessutom har en sadelutprovare kunskap om de olika sadlarna (förhoppningsvis) och kan ofta tipsa om vad som är värt att prova (bomform etc).

Jag har tänkt på en sak angående sadelutprovning. Många hästar är överviktiga och det måste ju vara ytterligare en aspekt som gör att sadlarna ligger "skit" som någon sa tidigare. Inte för att jag menar att TS häst har en överviktig häst, jag talar generellt (även min häst är något överviktig, jag jobbar på det). Men sadeln borde ju hamna i sämre läge om hästen har större mage, fet över bogen etc. Hur ofta ser man inte bilder i annonser till exempel, där sadelgjorden dikt mot frambenen, oftas på grund av en alltför stor mage? Eller är jag ute och cyklar???

Absolut,,det betyder ju mkt om hästen är smal eller tjock.

Vår häst är inte tjock, den börjar snarare tappa en hel del muskler på ryggen och det beror ju förmodligen på att dottern inte kan rida som hon skulle behöva,inte pga av att vi provat många sadlar... många av dom är inte ens lönt att prov rida i.

Under helgen har vi provat ytterligare 10 sadlar,, med dipl hjälp....;)
men av dom var det en Dominus som skulle kunna vara ok om man kan få en betydligt vidare och prova med...
en wellington elite satt nästan ok,,den var ju självklart också alldeles för smal..men där störde jag mig på att bossorna petade in i ryggen för mkt,,enl utprovaren pga att den var för smal,men det undrar jag,, (litar inte på nån längre)

Finns inte Dominus längre att få tag i nya? Utomlands?

Roligt att du har provat Dominus! Jag satt precis och tänkte rekommendera dig att prova en sådan. Min kompis har en häst som är rätt lik er häst i formen, om jag går efter bilderna! =)
Om jag förstod det rätt så kan man beställa från dem.. skall försöka hitta vart man hör av sig!

Har du gjort en mankmall innan du tar hem sadlar? Kan vara till stor hjälp om man åker till butiker eller sadelmakare =)
Återkommer med info om Dominus så fort jag hittat!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 354
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Ace
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka