Jag vet flera hästar som aldrig gillat att bli helt avställda, trots flockliv och ovanligt bra hagar. Det är inte så märkligt tänker jag, med tanke på att vi avlat på väldigt arbetsvilliga individer och som dessutom är vanedjur.
Om jag däremot hade haft en häst där jag trott att aktiv träning och bra flockliv inte varit nog utan att det enda som kan hålla hästen nöjd är att tävla, då hade jag verkligen funderat på vad min egen hästhållning faktiskt levererar.
Att man själv inte vill lägga de pengarna och den ansträngning det innebär att hålla en sån häst på ett bra sätt om det inte finns tävling som motiverar, det är en helt annan fråga. Då är hästen ett tävlingsredskap i första hand, och det är rimligt att kunna lägga det faktum på bordet och inte låtsas som något annat.
Skulle hästen säljas om den inte gick att rida, då är den mer ett medel för ett intresse än en familjemedlem. Utan att lägga någon mer värdering i det. Det går att tycka väldigt mycket om den och vara en utmärkt hästägare oavsett, men vill man diskutera det behöver man ju vara ärlig med sin inställning.
För mig är ridning och träning intressant för att jag upplever det utvecklande och roligt i sig. Har aldrig haft något större behov av att mäta det mot andra, och jag har andra intressen som jag lägger my tid och pengar på utan att någon annan någonsin kommer få se "resultatet".
Är ärligt talat lite förvånad över hur många som säger att träningen är för att tävla, så jag får väl inse att jag lever i en bubbla.