Habina
Trådstartare
Ja, jag har ju mest erfarit där att tränaren har både hingstar och ston i stallet och ägaren lite praktiskt nog valt hingsten som ändå står där. Dock blir det ju problem om ingen har ett större antal hästar på en plats.
Förr så reste man ju dock runt med häradsbetäckaren och fick en slant där man stannade vid ett sto, det kunde kanske bli en grej igen.
Hopp och dressyr är ju fullblod riktigt hyggliga påspeciellt på -30-50-talet. Mycket högre än 110-130 lär nog få hoppa oavsett, för varför skulle man egentligen. Och huvudsaken blir ju att man hasar över, eller har kul i skogen på fasta enkla hinder och där excellerar ju fullbloden. Och dressyr blir ju mer lite -kul att träna så.
Jag gillar psyket på fullblod, men om vi utgår ifrån tidigare förslag om färre veterinärer, hovslagare och foderproducenter. Vill man då ha en ras som skadar sig ofta (iaf om jag jämför med mina fjordingar), har ofta problemhovar och äter massor med foder?
Jag hade iaf kollat mer åt hästar som är friskare (låg försäkringspremie), bra hovar och lättfödda. Spontant (om jag inte får välja de raser jag redan har) kanske Morgan eller connemara.
Lite svårt blir det såklart om långa resor förbjuds och man därmed inte kan importera nya avelsdjur.