Om tävling med djur förbjuds?

Bukefalos 30 år!

Ja, jag har ju mest erfarit där att tränaren har både hingstar och ston i stallet och ägaren lite praktiskt nog valt hingsten som ändå står där. Dock blir det ju problem om ingen har ett större antal hästar på en plats.

Förr så reste man ju dock runt med häradsbetäckaren och fick en slant där man stannade vid ett sto, det kunde kanske bli en grej igen.

Hopp och dressyr är ju fullblod riktigt hyggliga på :) speciellt på -30-50-talet. Mycket högre än 110-130 lär nog få hoppa oavsett, för varför skulle man egentligen. Och huvudsaken blir ju att man hasar över, eller har kul i skogen på fasta enkla hinder och där excellerar ju fullbloden. Och dressyr blir ju mer lite -kul att träna så.

Jag gillar psyket på fullblod, men om vi utgår ifrån tidigare förslag om färre veterinärer, hovslagare och foderproducenter. Vill man då ha en ras som skadar sig ofta (iaf om jag jämför med mina fjordingar), har ofta problemhovar och äter massor med foder?

Jag hade iaf kollat mer åt hästar som är friskare (låg försäkringspremie), bra hovar och lättfödda. Spontant (om jag inte får välja de raser jag redan har) kanske Morgan eller connemara.

Lite svårt blir det såklart om långa resor förbjuds och man därmed inte kan importera nya avelsdjur.

Jag gillar psyket på fullblod, men om vi utgår ifrån tidigare förslag om färre veterinärer, hovslagare och foderproducenter. Vill man då ha en ras som skadar sig ofta (iaf om jag jämför med mina fjordingar), har ofta problemhovar och äter massor med foder?

Jag hade iaf kollat mer åt hästar som är friskare (låg försäkringspremie), bra hovar och lättfödda. Spontant (om jag inte får välja de raser jag redan har) kanske Morgan eller connemara.

Lite svårt blir det såklart om långa resor förbjuds och man därmed inte kan importera nya avelsdjur.
Gotlandsruss och Nordsvensk skulle ju jag snarare tänka på i så fall.
Så man inte går över ån efter vatten liksom.

(och som jag skrev tidigare korsat med fullblod, så som på Irland)

Desto mer jag tänker på hur det skulle drabba mig personligen med ett tävlingsförbud så hade jag antagligen flyttat till ett land utan förbudet. Mitt företag är inom hästnäringen och 90% av mina kunder tävlar/tränar för tävling. Så även om jag skulle fortsätta rida själv hade mitt leverne försvunnit.

Har verkligen funderat orimligt mycket över den här hypotetiska frågan de senaste dagarna, tack @Habina 😅

Men ärligt, tror ni verkligen att tävlande med djur kommer upphöra inom en snar framtid? Jag tror faktiskt inte det! Det är ju sjuka pengar involverade och cirkulerande i hästnäringen och väldigt många jobb och ekonomisk stöd för forskning kring djur som skulle gå förlorad och jag kan inte se att det kommer ske ärligt talat. Dock hoppas jag innerligt att tex FEI drar upp huvudet ur sanden snart och börjar tänka mer hästvänligt än vad som sker nu.

Har verkligen funderat orimligt mycket över den här hypotetiska frågan de senaste dagarna, tack @Habina 😅

Men ärligt, tror ni verkligen att tävlande med djur kommer upphöra inom en snar framtid? Jag tror faktiskt inte det! Det är ju sjuka pengar involverade och cirkulerande i hästnäringen och väldigt många jobb och ekonomisk stöd för forskning kring djur som skulle gå förlorad och jag kan inte se att det kommer ske ärligt talat. Dock hoppas jag innerligt att tex FEI drar upp huvudet ur sanden snart och börjar tänka mer hästvänligt än vad som sker nu.
Jag varken tror eller hoppas att det kommer ske. Ser det som sannolikt att mycket istället blir svart då, och fullständigt oreglerat. Det blir knappast bättre för någon. Tävlingar är ändå ett av ganska få sätt att kolla av och till viss del kontrollera träningen av djur. Jag hoppas verkligen att man styr upp det, men inte att man tar bort det formella tävlandet. Utöver de skälen du nämner.

Jag tror inte heller det, men jag gillar att klura på hur det skulle vara om olika saker ändras. Just för att utmana mig själv och mitt tankesätt.

Om tävlingar (och alla pengar) försvann skulle det kanske vara helt omöjligt för mig att ha häst rent ekonomiskt. Nu funkar det med de priser som är, men om allt skjuter i höjden, då kanske jag sitter där och drömmer om förr i tiden.

Fast Spanska ridskolan tränar väl mest så för att kunna visa upp det, inte enbart pga hästens bästa?

Spanska ridskolan har ju fått kritik för att de lyckats inspireras av Anky och rollkur på senare tid och blivit politiserade osv.

Jag tror att det måste finnas någonting hästrelaterat som är på riktigt för att hålla hela hästhållningen på det smala.

Det är inte tävling, vilket var min poäng. Givetvis finns det bra och dåliga sätt att träna hästar oavsett om det syftar till tävling, uppvisning eller bara ridning hemmavid. Jag vet inte tillräckligt om spanska ridskolan för att kunna bedöma om den är ”bra” eller ”dålig”

Desto mer jag tänker på hur det skulle drabba mig personligen med ett tävlingsförbud så hade jag antagligen flyttat till ett land utan förbudet. Mitt företag är inom hästnäringen och 90% av mina kunder tävlar/tränar för tävling. Så även om jag skulle fortsätta rida själv hade mitt leverne försvunnit.
Ja jag hade nog gjort detsamma faktiskt! Trots att jag livnär mig på annat än hästar 😁

Nej jag tror inte det och hoppas inte det. Jag ser tecken på att bra saker händer inom FEIF (internationella islandshästförbundet) och hoppas på att det kan sprida sig! Hade ju varit jättetrevligt om vi kunde agera föregångare och murbräcka! 😊

I ett scenario där det skulle vara förbjudet att rida hade jag absolut tjuvridit på min egen häst! :p Fatta resurserna som skulle krävas för att se till att förbudet efterlevs! Kameror i skogen? Spioner i snåren? Angiverisystem?

Jag hade behållit nuvarande hästar om det blev förbjudet att rida - och som sagt tjuvridit när ingen ser! - men jag hade inte skaffat några nya och absolut inte bytt ras.
Tjuvryttare istället för hobbyryttare. Blir likställt med tjuvskytte. :idea:

Vi behöver ha ett kodord för tävling. Typ långpromenad.

”Nästa vecka tänkte vi på gården bärnsten gå på långpromenad. Om fler vill hänga på så pm:a för plats och tid!”
Men vilken tävlingssort avses? Långpromenad med inslag av skutt, eller långpromenad i lite mer ordning?

Eller kanske det finns kortpromenader också för dem som påbörjar sin långpromenadskarriär?

:cool:

Jag tror definitivt att många skulle fortsätta med hästar även om tävlingar inte fanns. Dra en parallell till andra hobbyer. Många sporter eller hobbyer som folk utövar i vuxen ålder tror jag inte innehåller tävling. De flesta går på gym, simmar, yoga utan tävlingar. Sen finns det ju vissa som åker Vasalopp, simmar Vansbro eller springer tjejmilen. Men jag tror det ändå är en minoritet.

Det känns som att många har en romantisk bild av vad som skulle hända :) och pressar på för att det ska ske, det finns ju organisationer som vill att vi ska upphöra med kontakter med husdjur och de tar en liten del i taget. (de tänker nog inte på att husdjuren är evolverade att trivas med oss och söka oss. Så mycket att tex förvildade hästar från Sydamerika som kom upp i nordamerika direkt skapade en ryttarkultur utan att någon ens "visat" människorna att hästar kunde ridas, nya rön. De ser till människor som är nära (även främmande människor som verkar trygga), frågar dem, ber om hjälp osv till skillnad från vilda djur som vuxit upp med människor. Så mycket att hundar i en viss ålder aktivt söker en människa att flockbilda med, inte en hund.) Så det är ju en väldigt intressant diskussion. Jag råkar vara övertygad om att någonting i så fall måste ersätta det, som tex att man faktiskt använder hästar i vardagen för skogsbruk, militär, transport eller liknande för att det inte ska krascha. :)

Men FEI har absolut väldigt mycket att göra! Men det känns som att de försiktigt kikar upp ur sanden iom att domarna har börjad döma lite annorlunda och det faktiskt syns skillnader på dressyrtävlingar :love: tycker jag det verkar som (hoppas de backar fälttävlan till gamla formatet, igen! Vet inte mycket om det men många säger att de hade hinder som var mer rättframma (mindre kluriga frågor) för hästarna att förstå och kunde ta med kraft i terrängen, vilket var säkrare för dem. Och att konditionsdelarna höll ryttarna på det smala med hästarnas kondition för att orka terrängen. För fälttävlan har ju flera gånger setts som havande bland de gladast hästarna.).

Senast ändrad:
Men vilken tävlingssort avses? Långpromenad med inslag av skutt, eller långpromenad i lite mer ordning?

Eller kanske det finns kortpromenader också för dem som påbörjar sin långpromenadskarriär?

:cool:
Tänker att i Jillböckerna har de ju lite allt möjligt samtidigt :D så några kan skutta och några kan ta ett varv på en mil och några kan bara liksom rida runt i en ring och vara finast :rofl: man kommer överens när man är där, så behöver man liksom inte veta. (superkul, känner mig plötsligt sugen på att tävla.). Så får man rida dit för transport var ju förbjudet :p

Nej jag tror inte det och hoppas inte det. Jag ser tecken på att bra saker händer inom FEIF (internationella islandshästförbundet) och hoppas på att det kan sprida sig! Hade ju varit jättetrevligt om vi kunde agera föregångare och murbräcka! 😊
Jag tycker dressyrtävlingarna går i positiv riktning :) (det lilla jag sett)

Det är inte tävling, vilket var min poäng. Givetvis finns det bra och dåliga sätt att träna hästar oavsett om det syftar till tävling, uppvisning eller bara ridning hemmavid. Jag vet inte tillräckligt om spanska ridskolan för att kunna bedöma om den är ”bra” eller ”dålig”
Inte jag heller :) jag har bara läst artiklar från folk som verkar anse att de kan bedöma det. :laugh:

(Jag kan inte bedöma dressyr heller, har mest släppt känslan av oh my god vad är det där? en 180 hög spindel? när jag ser det. :rofl: )

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka