Om varför man har medryttare (Utbruten från "Kostnader")

Tänker samma fast åt andra hållet. Hur mycket skulle det kosta mig om jag ville ha avlastning 2 dagar/ vecka med vattning, fylla foder/ på med flugmedel, kolla staket mm om jag skulle köpa tjänsten.

Har alltid sett medryttare som en vinn vinn där ryttaren får rida och ägarna avlastning dom dagarna.

Möjligen betala skoning om det handlar om en häst som annars inte behöver det om medryttaren inte fanns med i bilden.

Kostnaden för avlastningen att skulle ju inte vara i närheten av vad det kostar att hyra en häst ett par dagar i veckan. :angel:
Mina har varit inackorderade innan och jag har betalt 20-40kr för det du nämner. Jag har inte sett någonstans där häst kan hyras för den kostnaden.
 
Att ha någon som betalar för att rida ens häst pga ekonomisk avlastning tyckt jag låter lite farligt, vad händer om hästen åker på en skada med god prognos med som tar tid att läka? avlivar, förutsätter att ryttarna ska försätta att betala eller sättet ut en annons med texten "avlivas datum om ingen köper" eller något annat?
Jag tänker att man kanske kan få det att gå runt ekonomiskt men att avlastningen är hjälpsam. Kanske ett sätt att ha råd mer fler saker än sitt hästintresse?
 
Kostnaden för avlastningen att skulle ju inte vara i närheten av vad det kostar att hyra en häst ett par dagar i veckan. :angel:
Mina har varit inackorderade innan och jag har betalt 20-40kr för det du nämner. Jag har inte sett någonstans där häst kan hyras för den kostnaden.
Vad blir timlönen på det?

För +20 år sedan tog jag 50 kr för att mocka en box plus ge extra mat som ägaren förberett.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Fast om hästägaren söker efter medryttare så gör ju inte ägaren medryttaren en tjänst som får rida utan tvärtom. Oavsett hur duktig medryttaren är så avlastar man ju ändå ägaren i rollen som medryttare, annars hade man ju inte haft behovet.
Även när det primära skälet inte är praktisk hjälp utan ekonomisk?
 
Kostnaden för avlastningen att skulle ju inte vara i närheten av vad det kostar att hyra en häst ett par dagar i veckan. :angel:
Mina har varit inackorderade innan och jag har betalt 20-40kr för det du nämner. Jag har inte sett någonstans där häst kan hyras för den kostnaden.
Kom på att dom stall där det hyrs ut hästar så ingår all skötsel plus att är hyrhästen skadad ersätts den med någon annan.
 
Jag hade medryttare i 3 år innan den slutade på grund av personliga skäl. Sedan dess klarar jag hästen själv.

Det handlade aldrig om att jag inte kunde ha häst utan medryttare men det var trevligt att få lite tid över till annat. Från medryttarens sida fick hon rida en mycket finare häst än på ridskolan och hon betalade mig en summa som vi kom överens om tillsammans.

Jag ser inget problem med att ta betalt för något som hon annars skulle behöva betala mer pengar för, bara för att det också är en avlastning åt mig. Jag får något jag vill ha och medryttaren får något hon vill ha till ett pris som är rimligt för henne.

Utbytet av pengar ser jag också som en säkring av kontraktet åt båda håll. Medryttaren kommer troligtvis dyka upp om det kostar pengar och hens rättigheter säkras också genom att hen köper en tjänst av mig vilket gör att jag inte bara kan ändra villkoren hur som helst.
 
Spinner vidare. Om någon av mina hästägare (jag är medryttare på två hästar och rider en tredje ganska regelbundet, betalar inte för någon av dem) ens hintade om att de ”subventionerar” eller ”sponsrar” mitt intresse så skulle jag sura ihop och avsluta det samarbetet direkt. Det är ju helt valfritt och jag har då inte tvingat mig på någon av dem.
Och då hade du inte ens blivit påtänkt som medryttare hos många. Inte för att alla velat ha betalt utan för att du inte verkar värdera chansen. Sen kanske de som verkligen behöver hoppar på ändå, och är det mycket jobb (mer än att mocka och fixa mat/vatten till egna hästen) så ska det klart vara gratis

Betalar gör man dock vanligen när det är en attraktiv deal (som i Stockholm på en trevlig häst) och inte på landet med en mindre attraktiv häst. Sen finns det variationer.
 
Kom på att dom stall där det hyrs ut hästar så ingår all skötsel plus att är hyrhästen skadad ersätts den med någon annan.

Men det är väl därför som det är avsevärt billigare att vara medryttare än att hyra häst. :idea:
Hyra häst här kostar 200-400kr/gång. Medryttare betalar 1000-2000 för ca 3 dagar per vecka det är en rätt rejäl prisreducering.
Vet heller inte någon medryttare som betalar när hästen är skadad.
 
Jag hade medryttare i 3 år innan den slutade på grund av personliga skäl. Sedan dess klarar jag hästen själv.

Det handlade aldrig om att jag inte kunde ha häst utan medryttare men det var trevligt att få lite tid över till annat. Från medryttarens sida fick hon rida en mycket finare häst än på ridskolan och hon betalade mig en summa som vi kom överens om tillsammans.

Jag ser inget problem med att ta betalt för något som hon annars skulle behöva betala mer pengar för, bara för att det också är en avlastning åt mig. Jag får något jag vill ha och medryttaren får något hon vill ha till ett pris som är rimligt för henne.

Utbytet av pengar ser jag också som en säkring av kontraktet åt båda håll. Medryttaren kommer troligtvis dyka upp om det kostar pengar och hens rättigheter säkras också genom att hen köper en tjänst av mig vilket gör att jag inte bara kan ändra villkoren hur som helst.
Bara det att behöva deklarera T2 för inkomst för tjänst får mig är avstå att ta betalt😧
 
Nej men självklart har alla olika förutsättningar. Men jag tror fortfarande att majoriteten av de som har eller söker medryttare behöver tidsmässig eller ekonomisk avlastning. Jag tror också att det absolut vanligaste är att medryttaren sköter allt kring hästen på dennes dagar, dvs mockar och fixar foder om det inte redan ingår i stallhyran. Det är också ganska vanligt att ha sin häst inackorderad, det är nog fler hästägare som har häst inackorderad jämfört med antal som har eget stall (som man förövrigt också kan vilja få avlastning från).

Om man nu inte har några avlastningsbehov alls så är det ju fritt att ändå ha medryttare om man nu vill det. Men jag tror att den generella medryttaren bidrar med välbehövlig avlastning till hästägaren (i tid och/eller pengar).
Men det handlar inte om majoriteten och de flesta utan om att det finns så många olika situationer så att det inte går att säga hur det ska vara utifrån sin egen verklighet.
 
Jag vet några som hade medryttare utan behov av avkastning ( ekonomisk eller tid)
Detta handlade i ett fall om en person som var duktig hoppryttare och ägaren kunde inte hoppa men hade häst som gillade det.
Den andra personen var en vän till familjen och hade det lite tufft så man ville vara snälla.
I alla andra fall jag vet har det handlat om avlastning.
 
Och då hade du inte ens blivit påtänkt som medryttare hos många. Inte för att alla velat ha betalt utan för att du inte verkar värdera chansen. Sen kanske de som verkligen behöver hoppar på ändå, och är det mycket jobb (mer än att mocka och fixa mat/vatten till egna hästen) så ska det klart vara gratis

Betalar gör man dock vanligen när det är en attraktiv deal (som i Stockholm på en trevlig häst) och inte på landet med en mindre attraktiv häst. Sen finns det variationer.
Jag är helt ok med att jag inte är aktuell som medryttare för alla. Jag har inga som helst problem att få rida, tvärt om så tycker jag alltid att det finns folk som behöver hjälp med sina hästar. Framförallt när folk vet att man är pålitlig :)

Men jag är alltså inte emot betalning som medryttare. Men när jag kan vara medryttare utan att betala så blir jag ju mindre motiverad till att få en kostnad. Jag bor inte i Stockholm men inte heller långt ute på landet och hästarna i fråga är fina dressyrhästar som är väldigt roliga att rida. Jag uppskattar det verkligen, men jag ser det som win-win för mig och hästägarna och därför hade jag blivit sur om det börjat muttrats om att någon sponsrade mig eller liknande.
Jag tror att just "mina" hästägare prioriterar ett gott samarbete där de är helt trygga med att jag sköter deras hästar som om de vore mina egna.

Men det handlar inte om majoriteten och de flesta utan om att det finns så många olika situationer så att det inte går att säga hur det ska vara utifrån sin egen verklighet.
Jag har dock inte sagt något om "hur det ska vara" utan skrev i generella termer.
 
Jag vet några som hade medryttare utan behov av avkastning ( ekonomisk eller tid)
Detta handlade i ett fall om en person som var duktig hoppryttare och ägaren kunde inte hoppa men hade häst som gillade det.
Den andra personen var en vän till familjen och hade det lite tufft så man ville vara snälla.
I alla andra fall jag vet har det handlat om avlastning.
Ja om man kan hitta någon duktig ryttare som regelbundet kan träna ens häst på ett sätt som ger mervärde så är ju det toppen! Oavsett om det är någon som hoppar när man själv inte vill eller om det är någon som är erfaren och duktig och vidareutbildar hästen. Det är ju något som många annars är villiga att betala en liten peng för.
 
Jag är helt ok med att jag inte är aktuell som medryttare för alla. Jag har inga som helst problem att få rida, tvärt om så tycker jag alltid att det finns folk som behöver hjälp med sina hästar. Framförallt när folk vet att man är pålitlig :)

Men jag är alltså inte emot betalning som medryttare. Men när jag kan vara medryttare utan att betala så blir jag ju mindre motiverad till att få en kostnad. Jag bor inte i Stockholm men inte heller långt ute på landet och hästarna i fråga är fina dressyrhästar som är väldigt roliga att rida. Jag uppskattar det verkligen, men jag ser det som win-win för mig och hästägarna och därför hade jag blivit sur om det börjat muttrats om att någon sponsrade mig eller liknande.
Jag tror att just "mina" hästägare prioriterar ett gott samarbete där de är helt trygga med att jag sköter deras hästar som om de vore mina egna.


Jag har dock inte sagt något om "hur det ska vara" utan skrev i generella termer.
Det där med att sponsra medryttare har jag bara hört i sammanhang där folk tycker det är fel att ta betalt generellt för att medryttarna alltid hjälper till med undermeningen att de borde få betalt för jobbet.

För mig handlar det ett avtal mellan ägare och medryttare där båda vinner något oavsett om man betalar eller inte.Jag tror du känner det lika oinspirerande att du blir sponsrad som ägaren blir om de får höra att de utnyttjar medryttarna när allt handlar om helt normal medryttaravtal.
 
Det där med att sponsra medryttare har jag bara hört i sammanhang där folk tycker det är fel att ta betalt generellt för att medryttarna alltid hjälper till med undermeningen att de borde få betalt för jobbet.

För mig handlar det ett avtal mellan ägare och medryttare där båda vinner något oavsett om man betalar eller inte.Jag tror du känner det lika oinspirerande att du blir sponsrad som ägaren blir om de får höra att de utnyttjar medryttarna när allt handlar om helt normal medryttaravtal.
Absolut jag håller med dig!
Jag ser mest den där attityden här på buke. Den dyker upp i varenda medryttartråd.
 
@Blyger , räcker ju att vinna 100 kr på en hopptävling så ska det ju med på deklarationen, kan inte tänka mig att uthyrning av häst/betalade medryttare är ett undantag som inte behövs ta med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 154
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp