Om vi skulle tänka lite tillsammans kring benskydd

Zata

Trådstartare
Jag rider dressyr på min häst. I dagsläget så varierar jag benskydd mellan typ dressyrdamasker med ludd på insidan och vanliga skrykkappor, de förstnämnda används vid dressyrarbete o de andra vid uteritter. På träningar använder jag benlindor.

Läste för ett tag sedan någon studie om att man kommit fram till att benskydd riskerar att överhetta och skada hästens senor och det har fått mig att fundera lite.

Jag är inte den som ändrar hela min hästhållning eller saker som jag tycker funkar bra för mig och min häst på en gång bara för att jag läst en forskningsrapport, men det här tycker jag är intressant och jag funderar på vad det innebär. Jag har aldrig hört talas om hästar som fått senskador till följd av benskydden, det skulle ju i så fall vara på grund av avsaknad av benskydd. Skadorna uppstår väl förvisso inte vid ett ridpass utan jag tänker att det väl är fråga om ett slitage som kan leda till skador.

Jag funderar också på vilken typ av benskydd som inte höjer temperaturen i hästens ben till en skadlig temperatur? Vilka benskydd är okej att använda i så fall?
 
Det är skadligt när hästen är ute i många timmar i solen med varma benskydd. Inte direkt skadligt vid vanlig ridning. När jag arbetade i Tyskland så hade vi många hästarna i hage med benskydd (strykkappor) och vid 25-30 grader så kunde benen sen vara rejält svullna pga benskydden, det räckte med att dom stod med skydden i ca 3-4 timmar. Vid vanlig ridning däremot då skydden sitter på i en timme har jag aldrig upplevt att hästarna blivit varken svullna eller ömma, dessutom finns det flera skydd som nu är ventilerande.
Använd skydd men kanske inte om din häst ska gå med dom i hagen när det är som varmast. Se till att skydden passar också och att dom inte skaver eller sitter åt för hårt.
 
När jag tränade mycket för en fälttävlanstränare fick jag inpräntat att benskydden skulle av direkt efter ansträngning för att skona senorna. Fortfarande försöker jag ta av benskydden direkt när jag kommer in i stallet efter ridning. Om jag har tränat tuffare så brukar jag försöka ta av dem när jag skrittar av.

Så summa summarum så väljer jag inte skydden främst efter hur ventilerade de är eller liknande, men jag försöker ha på benskydd så kort tid som möjligt.
 
Jag har haft hagskydd (så ventilerade som möjligt) på flera hästar genom åren. Aldrig minsta problem.

Däremot om man ridit ett hårt pass och med benskydd tar jag av dem direkt. Värmen inifrån behöver kunna just ventilera ut. I hagen hamnar de aldrig i den situationen.

Den normala hobbyryttaren kan mest troligt fortsätta som vanligt, men undvika varma skydd varma dagar vid hårt jobb.
 
Jag hör till dem som inte använder benskydd.
Mina hästar "slår sig" inte, så de behöver inte "skydd" och jag är för lat för att sätta på onödig utrustning.
Och det gäller samtliga hästar av olika raser; inte enbart de där lite robusta fjordingarna utan min SWB behandlas likadant.
Jag tänker dessutom att lite lagom "slå i benen" vid uteritt uppmuntrar hästen att hålla ordning på benen och kan leda till förbättrad koordination.

Det jag har sett i ett tidigare stall var skydd som dragits åt lite för hårt och faktiskt orsakat svullnad.
En annan risk jag ser framför mig, är skav om man inte fått bort riktigt alla gruskorn när man gjort i ordning hästen.
 
Det är skadligt när hästen är ute i många timmar i solen med varma benskydd. Inte direkt skadligt vid vanlig ridning. När jag arbetade i Tyskland så hade vi många hästarna i hage med benskydd (strykkappor) och vid 25-30 grader så kunde benen sen vara rejält svullna pga benskydden, det räckte med att dom stod med skydden i ca 3-4 timmar. Vid vanlig ridning däremot då skydden sitter på i en timme har jag aldrig upplevt att hästarna blivit varken svullna eller ömma, dessutom finns det flera skydd som nu är ventilerande.
Använd skydd men kanske inte om din häst ska gå med dom i hagen när det är som varmast. Se till att skydden passar också och att dom inte skaver eller sitter åt för hårt.

Kan ju förstå att benskydd ute i direkt solsken en varm dag gör att temperaturen går upp rejält. Enligt studien ökade ju även temperaturen under vanligt arbete, såsom longering, om man till exempel sätter på benlindor. Frågan är ju hur mycket. Jag inbillar mig att hästen kanske inte måste bli svullen eller öm för att det ska bli en skada utan att det kan röra sig om ett slitage över lång tid som till slut blir en skada.
 
Kan ju förstå att benskydd ute i direkt solsken en varm dag gör att temperaturen går upp rejält. Enligt studien ökade ju även temperaturen under vanligt arbete, såsom longering, om man till exempel sätter på benlindor. Frågan är ju hur mycket. Jag inbillar mig att hästen kanske inte måste bli svullen eller öm för att det ska bli en skada utan att det kan röra sig om ett slitage över lång tid som till slut blir en skada.

Hur mycket syns i studien.
https://www.hippson.se/artikelarkiv...skollen-benskydd-riskerar-att-overhetta-o.htm
 
När jag tränade mycket för en fälttävlanstränare fick jag inpräntat att benskydden skulle av direkt efter ansträngning för att skona senorna. Fortfarande försöker jag ta av benskydden direkt när jag kommer in i stallet efter ridning. Om jag har tränat tuffare så brukar jag försöka ta av dem när jag skrittar av.

Så summa summarum så väljer jag inte skydden främst efter hur ventilerade de är eller liknande, men jag försöker ha på benskydd så kort tid som möjligt.

Så gör jag också.
 
Jag hör till dem som inte använder benskydd.
Mina hästar "slår sig" inte, så de behöver inte "skydd" och jag är för lat för att sätta på onödig utrustning.
Och det gäller samtliga hästar av olika raser; inte enbart de där lite robusta fjordingarna utan min SWB behandlas likadant.
Jag tänker dessutom att lite lagom "slå i benen" vid uteritt uppmuntrar hästen att hålla ordning på benen och kan leda till förbättrad koordination.

Det jag har sett i ett tidigare stall var skydd som dragits åt lite för hårt och faktiskt orsakat svullnad.
En annan risk jag ser framför mig, är skav om man inte fått bort riktigt alla gruskorn när man gjort i ordning hästen.

Min häst kan ju vara "lite fladdrig" ibland, speciellt vid uteritter, så det är ju risk för betydligt mer än "lite lagom slå i benen", och då måste man ju ha benskydd. Vid dressyrarbetet är det inte lika nödvändigt men jag har hellre skydd än inte, och därför vill jag ju veta att jag har de skydden som är bäst lämpade.

Att man är noggrann med att hästen är ren och sätter på utrustningen på rätt sätt är en självklarhet för mig och inget som jag oroar mig för att inte klara av. Det är ju upp till var och en.
 
Har haft olika typer av benskydd till min genom åren, när han var ung och inte hade så bra kroppskontroll hade han senskydd fram och strykkappor bak samt boots och vid nåt tillfälle även skydd för karleden. Han trampade jämt och ständigt på sig själv, ingen koll på benen. Däremot hade han inga i hagen, jag har alltid varit emot det och sen har hagarna han stått i på vintrarna varit väldigt kladdiga, så ibland har han haft blödande småsår på insidan av benen när man hämtat. I takt med att han fick bättre koll, balans och mer muskulatur så har jag successivt plockat bort skydden. Oftast har han bara skydd på sig när jag rider ut, strykkappor utan plastdelar, de är tunna, ventilerade och har vaddering med mocka på insidan som skyddar. De gånger jag hoppar får han senskydd, men de är ju hemskt omoderna nu, helt utan ventilering :p Men eftersom jag hoppar så sällan så tänker jag att det inte gör så mycket. Spolar gärna en stund med kallt vatten när jag tagit av skydden från benen efter ridtur. Lindar benen gör jag aldrig, jag är för lat :D
 
Kan ju förstå att benskydd ute i direkt solsken en varm dag gör att temperaturen går upp rejält. Enligt studien ökade ju även temperaturen under vanligt arbete, såsom longering, om man till exempel sätter på benlindor. Frågan är ju hur mycket. Jag inbillar mig att hästen kanske inte måste bli svullen eller öm för att det ska bli en skada utan att det kan röra sig om ett slitage över lång tid som till slut blir en skada.
Exakt så tänker jag med.
 
Rider också dressyr. Har ytterst sällan skydd på. Kan rida ut med senskydd/strykkappor om det är torrt ute (mycket av våra ridvägar innebär att klafsa runt i vatten) men försöker så mycket som möjligt rida utan. Hade skydden mer frekvent när hon var yngre/mer snubblig.

Hoppar ytterst sällan, men då har hon skydd. Lindar aldrig benen, helt enkelt på grund av lathet.
 

Liknande trådar

Utrustning Har funderat. Det finns ju diskussioner om huruvida benskydd lika gärna kan hjälpa som stjälpa. Att det blir för varmt helt enkelt. Nu...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 755
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 989
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Följande dom gick att läsa i en annan tråd, och har fått mig att fundera lite... Om man, som här, blir ålagd att avsätta en...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: lundsbo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 889
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp