Ombildning - hur skulle ni göra? (Långt)

Annars segregeras den ju utifrån kulturellt och socialt kapital, det är inte heller jämlikt. Att den som har rätt kontakter och kommer från rätt ställe har förtur till subventionerat boende kan ju ses som lika orättvist. Sen kan det ju finnas en poäng med att blanda hyresrätter och bostadsrätter för att man får en liten blandning av folk som har kontakter och folk som har pengar, men ofta sammanfaller ju de grupperna till en del iaf. Jag bor i ett område där det är hyfsat blandat med hyresrätter och bostadsrätter, bådadera är mycket attraktiva på marknaden, och maken till homogent område har ju sällan skådats. Det är, om man ska vara krass, ett medelklassreservat.

Att ombildningar är en av orsakerna till gentrifiering och ökad segregation har man väl rätt säkert kunnat fastslå inom forskningen. Det räcker nästan med att kolla på lite siffror själv och sedan se sig omkring för att förstå att det förhåller sig så.

Ofta sammanfaller ju kulturellt, socialt och ekonomiskt kapital även om det givetvis finns nyanser, så om man i ett bostadsområde ser att en stor del av invånarna är exempelvis medelklass skulle jag ändå säga att det i förstå hand har ekonomiska orsaker. I Linköping är det fortfarande så att delar av stadskärnan är relativt heterogena, och anledningen till det kan knappast vara någon annan än att det fortfarande finns en del hyresrätter i dessa områden.

@cherie Jag har inte kunskaper nog för att ge några råd, men är bekant med bostadssituationen i Linköping och lider med er!
 
Du anser alltså att en stad bör segregeras utifrån socioekonomisk status på detta sätt? Oj, vilka skilda syner vi har på samhällsplanering. Jag önskar en utveckling i rak motsatt riktning.

Jag önskar även jag en utveckling åt andra hållet. Fast att skapa ett jämlikt samhälle gör man bäst genom att skapa samhörighet, inte genom att lotta ut bostäder och låta dem bli föremål för vänskapstjänsrer och svart marknad.

Mycket av segregationen i dagens samhälle är en konsekvens av splittring.
 
Du anser alltså att en stad bör segregeras utifrån socioekonomisk status på detta sätt? Oj, vilka skilda syner vi har på samhällsplanering. Jag önskar en utveckling i rak motsatt riktning.

Sedan så påverkar ju inte ditt beslut antal bostadsrätter. Din lägenhet kommer ju bli bostadsrätt när du flyttar ändå.
 
Min erfarenhet av mitt eget område liknar inte alls din. På vår gata är blandningen mycket mer heterogen - studenter, höginkomsttagare, låginkomsttagare, pensionärer.

Dessutom anser jag att både socialt och kulturellt kapital kan skilja sig ganska mycket från ekonomiskt, även om de i vissa sammanhang såklart är starkt sammankopplade.

Klart de kan skilja sig, men alla med pengar är inte heller likadana. Jag vet inte om det är lättare att skaffa sig rätt kontakter än pengar. Åtminstone i Stockholm är boendet extremt segregerat, det spelar ingen större roll om det är bostadsrätter eller hyresrätter, i ett och samma område blir det ändå ungefär samma folk i båda boendetyperna. Och en hel massa sorts människor som helt enkelt inte bor där, annat än i enstaka undantagsfall.
 
Spänningen tätnar.

Det hushåll som drivit och satt igång ombildningen av fastigheten börjar bli tveksamma på grund av det stundande amorteringskravet. Deras utgifter för att bo skulle öka med närmare 3000 kr i månaden i jämförelse med idag, så jag förstår dem. De ser gärna att ombildningen sker innan amorteringskravet, medan jag och min sambo hellre väntar några månader för att se hur amorteringskravet slår på marknaden.

Jag och sambon har också frågat tre banker om finansiering av en såhär pass liten förening. Samtliga säger benhårt nej (på grund av antalet medlemmar), de vill inte ens se vår ekonomiska plan. Efter en snabb googling så förstår jag att bankerna blivit än mer restriktiva senaste månaderna, och för små föreningar kan det vara svårt eller rent av omöjligt att få lån.

Kanske talar allt mer för att det inte blir av ändå!
 
Ja okej, då förstår jag. Detta låter ju inte konstigt alls. Avgiften för föreningen ligger ju på 3500 kr, i dagsläget betalar vi 5800 kr i hyra och vi har ju knappast trott att den kommer sänkas (snarare tvärtom).
Ja föreningsavgiften är 3500 kr, har man inte insatsen till lägenheten så tillkommer ju sedan lånen också.
 
Ja föreningsavgiften är 3500 kr, har man inte insatsen till lägenheten så tillkommer ju sedan lånen också.
Men hon pratar ju om att hyra, inte köpa. Och då är hyran till föreningen naturligtvis en bra bit högre än avgiften till föreningen för dem som köper vid ombildningen.
 
Spänningen tätnar.

Det hushåll som drivit och satt igång ombildningen av fastigheten börjar bli tveksamma på grund av det stundande amorteringskravet. Deras utgifter för att bo skulle öka med närmare 3000 kr i månaden i jämförelse med idag, så jag förstår dem. De ser gärna att ombildningen sker innan amorteringskravet, medan jag och min sambo hellre väntar några månader för att se hur amorteringskravet slår på marknaden.

Jag och sambon har också frågat tre banker om finansiering av en såhär pass liten förening. Samtliga säger benhårt nej (på grund av antalet medlemmar), de vill inte ens se vår ekonomiska plan. Efter en snabb googling så förstår jag att bankerna blivit än mer restriktiva senaste månaderna, och för små föreningar kan det vara svårt eller rent av omöjligt att få lån.

Kanske talar allt mer för att det inte blir av ändå!
Det låter som att det kan bli lösningen för er! ;)
 
Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam till er som tar er tid att läsa och svara. Jag vill veta hur ni skulle göra i min och min sambos situation? Hur skulle ni resonera och agera? Varför?

Jag och min sambo bor alltså i en hyresrätt som kommer att ombildas. Samtliga i fastigheten (bestående av totalt 5 hushåll) kommer rösta ja för ombildning. Jag och min sambo har dock rätt att bo kvar som hyresgäster med föreningen som hyresvärdar om vi väljer att inte köpa vår lägenhet.

Om fastigheten

Fastigheten består av 5 lägenheter; två 2or, två 3or och en 4a. Fastigheten har ett perfekt läge i en mellanstor stad. Den ligger precis invid stadskärnan och stadsparken men på en lugn, vacker och lummig gata med gamla 30-talshus. Det finns en gemensam, insynskyddad trädgård.

Besiktning är gjord och inga större fel har hittats. Fastigheten totalrenoverades -87 (stammar, tak m.m.). Det som behövs göras inom närliggande framtid är att måla om några fönster, måla undersida av balkonger, byta under fjärrvärmecentralen samt småfix på fasaden. En 20-årig underhållsplan har kalkylerat för byte av fönster, tak, takkupa samt dränering.

Om vår lägenhet

Vår lägenhet är en 2:a om 64 kvm, belägen på våning 2 av 3. Det är en gavellägenhet från 30-talet med fönster i tre riktningar. Lägenheten är ljus och rymlig med en trevlig planlösning. Öppen känsla mellan kök och vardagsrum (gamla skjutdörrar finns dock för att skärma av). Vardagsrum och kök har trägolv medan hall och sovrum har klick-golv.

Köket är från -87 och skicket är därefter (slitet och nött). Det är dock vitt, stort och rymligt. Gammal spis och ingen diskmaskin.

Badrummet är också från -87. Besiktning har visat att plastmattan på golvet har släppt vid tre ställen (bland annat i golvbrunnen) och att det finns bomljud bakom kakel i duschen. Risk för fuktskada föreligger alltså, men bör inte vara alltför omfattande då besiktningsmän ej hittat indikationer på fukt. Badrummet bör åtgärdas.

Resten av lägenheten typiskt slitet á la hyresrätt. Rejält repiga parkettgolv, nötta lister och snickerier, mindre och större hål i väggarna, flagnande färg från tak m.m.

Avgiften för lägenheten skulle hamna på 3500 kr om vi boende sköter i princip all fastighetsskötsel på egen hand. Om vi lejer bort mycket hamnar avgiften omkring 4000 kr.

Lägenhetens värdering från mäklare: Mellan 1,8-1,9 miljoner i nuvarande skick. 1,8-värdet är definitivt mest trovärdigt sett utifrån tidigare sålda lägenheter i området.

Om föreningen

Föreningens ekonomiska plan vittnar om relativt hög belåningsgrad, hög skuldkvot och ingen amortering på lånet (!). Detta är inget konstig vad gäller ekonomiska planer, vår ser till och med något bättre ut än vad som är standard pga mer realistisk avsättning till underhåll.

Ingen i föreningen har tidigare erfarenhet av att bo i bostadsrätt eller sitta i en styrelse/sköta revisionsarbete. Det har varit tyst i huset och inget möte har hållits för att diskutera hur föreningen ska skötas, långsiktiga mål o.s.v.

Relationen mellan de flesta grannar är god, om än ganska obefintlig. Paret som har hållt i ombildningen är dock mycket negativt inställda till mig och min sambo (de har i kontakt med oss agerat passivt aggressivt med tydliga personangrepp och har även helt tagit avstånd från oss trots att vi var de i huset som tidigare hade bäst kontakt). Vi hyser inga agg mot dem och har alltid försökt möta dem med god ton, men jag tror deras avsky mot oss sitter djupt och kan således utgöra hinder för framtida samarbete.

Det är bara ett hushåll som har planer på att bo kvar mer än ett par år (och detta hushåll sitter inte styrelsen utan agerar revisor istället, de har dock ingen särskild ekonomisk kunskap utan detta upplägg är för att spara pengar). Minst ett hushåll, och kanske fler, vill ombilda enbart för att renovera upp, sälja och göra vinst så de kan få komma in på bostadsmarknaden.

Bostadsmarknaden i stan

Priserna har skjutit i höjden senaste åren, det är ett län som haft en av de största prisökningarna i Sverige senaste tiden. Samtliga tre mäklare har sagt att intresset svalnat något senaste halvåret, förmodligen på grund av att fler ombildningar gjorts samt att flertalet nyproduktioner har byggts (och håller på att byggas).

Samtliga mäklare har sagt att köpare är något försiktigare vid köp av lägenheter i små föreningar, särskilt om det dessutom är en ombildning. En annan fastighet på vår gata som ombildades i januari i år verkar ha svårt att få sina lägenheter sålda, där stundar dock ett omfattande stambyte i år.

Om vår situation

Vi har blivit erbjudna att köpa vår lägenhet för 1,5 miljoner och i detta pris gavs 50 000 kr rabatt på grund av badrummets anmärkningar. Vi kommer totalt sänka vår månadskostnad med 1500 kronor och kan alltså göra en omedelbar vinst på ca 300 000 kr (innan skatt) om mäklarnas värdering stämmer och om bostadsmarknaden förblir stabil. Däremot kommer vi ju att behöva åtgärda badrummet vilket enligt mäklarna sällan blir en vinstaffär.

Vi kommer bo kvar i denna stad i 1-3 år till. Vi är inte beredda att flytta till en annan lägenhet innan vi flyttar härifrån eftersom 1) det är oerhört svårt att få tag på hyresrätter och vi tänker inte köpa en bostadsrätt för bara något år 2) var vi än flyttar skulle vi byta ner oss både vad gäller boendets läge och kostnad – vi älskar denna lägenhet!

För oss finns det alltså två alternativ:

1) Köpa lägenheten och bo kvar 1-3 år

2) Inte köpa lägenheten och bo kvar med föreningen som hyresvärd i 1-3 år

Vi är, till skillnad från andra i huset, inte beroende av ev. vinstpengar för att ta oss in på bostadsmarknaden. Vi har tillräckligt med sparande pengar för att kunna köpa oss en helt okej lägenhet eller radhus. Däremot skulle vi självklart kunna skapa oss en mer fördelaktig situation (t.ex. mindre lån/bättre boende, möjlighet att gå ner i arbetstid m.m.) med hjälp av vinstpengarna, det går ju inte att sticka under stol med.

Så, vad säger ni? Hur skulle ni göra om ni vore vi?
Inget att hålla på med. För stor risk när lallare ska styra föreningen. Dessutom till kommer kostnader som inte står i den ekonomiska planen :nailbiting:. Flytta blir mitt råd :)
 
Men hon pratar ju om att hyra, inte köpa. Och då är hyran till föreningen naturligtvis en bra bit högre än avgiften till föreningen för dem som köper vid ombildningen.
Ja men om man skulle köpa, många glömmer bort det. Att räkna in både lån och föreningsavgift i den totala boendekostnaden.
 
Då är man väl helt bakom flötet, skulle jag säga. Har aldrig hört någon som gjort den tabben. Självklart är räntor och ev amortering inräknad i boendekostnaden.
För att du inte har hört talas om det, innebär det inte att det inte finns de som glömmer. ;)
 
Personligen skulle jag inte vilja köpa i en så liten förening, många tänker så och därför kan det vara svårare att sälja, speciellt ombildning. Där jag bor är det omkring 30 lägenheter och det funkar, men det hade inte skadat om det var några fler...

Sen tycker jag att priset ligger lite väl högt med tanke på att både kök och badrum är i behov av renovering. Nu har jag inte koll på prisläget i din stad, men med tanke på omständigheter som amorteringskrav så tror jag att marknaden stabiliseras ngt och någon direkt vinst kan ni nog inte räkna med efter renoveringar om man går efter den värdering ni anger. Renovering av badrum går troligen på bra mycket mer än de 50' ni fick i "rabatt".

Jag hade nog i era skor av vad du skrivit här försökt hitta en ny lägenhet när det handlar om så pass kort tid ändå, även om det inte är det lättaste, alternativt bott kvar som hyresgäst så länge det känns som att det funkar.
 
Jag hade utan tvekan köpt. För egen del blev det att köpa nyproducerat parhus istället, var nog nästan "bästa" alternativet (bortsett från om nuvarande skulle omvandlats, kanske).
 
Eftersom jag har suttit med just detta, så ja jag har en viss erfarenhet. Suttit med, innebär handhavande för andra människor.
Suttit med låter konkret! :D
Du fick nog en lite snedvriden bild då, om du tror att "många" missar att räkna in kostnaden för lånen i boendekostnaden. Har det inte klarnat innan gör det nog det när man sitter på banken.
 
Suttit med låter konkret! :D
Du fick nog en lite snedvriden bild då, om du tror att "många" missar att räkna in kostnaden för lånen i boendekostnaden. Har det inte klarnat innan gör det nog det när man sitter på banken.
Du skulle bli förvånad om du visste hur påfallande många människor som inte fattar det här med bostadsrätt, bla en bostadsrättsinhavare som ville ha hyres sänkning i samband med ett stambyte.
 
Jag hade inte velat köpa en bostadsrätt i en förening som består av 5 medlemmar. Än mindre om det är en nybildad förening. Men å andra sidan är det många som inte kollar på det.

Långsiktigt hade jag nog iofs än mindre velat bo som enda hyresgäst i en förening med 4 medlemmar. Men om ni ändå tänker er att flytta inom hyfsad kort tid kanske det är värt att stå ut.

Men börjar inte amorteringskravet gälla 1 juni? Hinns det ens med en ombildning innan dess om man inte ens har hittat en bank än?
 
Jag hade inte velat köpa en bostadsrätt i en förening som består av 5 medlemmar. Än mindre om det är en nybildad förening. Men å andra sidan är det många som inte kollar på det.

Långsiktigt hade jag nog iofs än mindre velat bo som enda hyresgäst i en förening med 4 medlemmar. Men om ni ändå tänker er att flytta inom hyfsad kort tid kanske det är värt att stå ut.

Men börjar inte amorteringskravet gälla 1 juni? Hinns det ens med en ombildning innan dess om man inte ens har hittat en bank än?

Jo, men ombildningsprocessen är väldigt långt gången. Vi skulle i princip kunna ha köpstämman nästa vecka och så länge kontraktet är påskrivet innan 1 juni så slipper vi amorteringskravet. Jag vet inte om kontraktet kan skrivas på innan man hittat en bank, och jag vet inte heller om det är ombildningskonsultens ansvar eller vårt eget. Som ni märker, det är ingen vidare kommunikationen eller samarbete kring detta i huset ;) Jag och sambon är ju inte heller särskilt angelägen om att annonsera om möten, söka upp lånelöfte för föreningen o.s.v., eftersom detta gärna får bli långdraget för vår del. Det vi kollat upp hittills kollar vi upp för vår egen skull - kunskap är makt.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 095
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 921
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp