Omplaceringskatt bits

lisajohan

Trådstartare
Har tagit över en 1,5 årig hona perser/ragdoll. Hon är okastrerad men det ska jag snart göra. Nu är det så att hon biter mej ibland. Jag förstår grejen med att hon bits när jag klappar henne men inte när hon helt oprovocerat, för mej. Hoppar upp i sängen och biter mej hårt i benet när jag vilar eller tittar på tv. Hon har precis löpt och nu är det dags att ringa vet för kastrering.
Någon som är duktig på beteende och kanske kan förklara för mej varför hon gör så. Hon är nu ensam katt.
 
Det beror hur hon beter sig när hon bits. Det kan vara en lekinvit eller att hon är lite osäker och stressad. Hur beter hon sig annars. Burrig svans, stora ögon, bakåtslickade öron, aggressiv när hon bits, springer efter att hon bitits eller vill gosa/vara nära dig? Ligger hon i bakhåll och hoppar på dig och sedan springer sin väg kan det vara att hon vill trigga igång dig.

Megara biter mig varje dag utan att ha ett dugg ont. Eller vill leka med mig. Hon är bara en bitig oral katt.
 
Har tagit över en 1,5 årig hona perser/ragdoll. Hon är okastrerad men det ska jag snart göra. Nu är det så att hon biter mej ibland. Jag förstår grejen med att hon bits när jag klappar henne men inte när hon helt oprovocerat, för mej. Hoppar upp i sängen och biter mej hårt i benet när jag vilar eller tittar på tv. Hon har precis löpt och nu är det dags att ringa vet för kastrering.
Någon som är duktig på beteende och kanske kan förklara för mej varför hon gör så. Hon är nu ensam katt.

Håller med övriga, och vikten av att kolla upp med Vet men ska hon ändå in på kastrering så kan ju Vet titta igenom henne ordentligt då.

Det måste som flera skrivit inte vara ett fysiskt problem eller negativt, utan kontaktsökande i olika former. Min ena biter gärna (någorlunda försiktigt) i ben och armar när hon kommer förbi, det är hennes sätt att heja och söka gos. Inga stressbett eller hårda bett dock.
 
Det är ju också enorm skillnad på "kärleksbett", lek-bett, busbett och verkliga bett. Jag blev biten av min katt då han var döende efter att ha blivit påkörd (jag är övertygad om att han inte visste vad han gjorde, då han bl.a. hade svåra skallskador och kunde inte ens se.... :cry: ) men det bettet tog rakt in i leden, så djupt som tänderna nådde och krävde omfattande läkarvård innan det blev bra, jag har fortfarande nervskador i handleden. Så när min nuvarande katt tuggar på mig och ibland väl hårt, vet jag att ett verkligt BETT känns HELT annorlunda...

Därmed inte sagt att man ska acceptera att katten bits. Jag brukar greppa min lite i nackskinnet när han bits lite väl hårt (han är VÄLDIGT snäll ska understrykas).
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 766
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 762
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 171
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp