Bukefalos 28 år!

Omvända kvinnomisshandlare?

Jag har tidigare framfört att straff för brott ska öka kraftigt dels om det är planerade brott men även när det är upprepade brott.

Men menar du att det är bättre att lägga resurser på att omvända män istället för att hjälpa de tjejer som sitter i skiten?
Jag menar att vi borde ha rutiner som blixtsnabbt lotsar in tjejerna (och ev. barn) till trygga boenden och i samband med detta lagföra killarna. Att rutiner ska finnas hos polis o andra myndigheter, på samma sätt som när en hjärt eller hjärninfarkt kommer in till akuten.

Överhuvudtaget är det väl så att varje förnuftig människa inte vill se våld i relationer mellan människor. Och att den som slår är den som är ansvarig.

Jag kan naturligtvis inte uttala mig om din situation.
Självklart ska såna rutiner finnas..och de finns. Jag har själv utfört såna blixtaktioner flera gånger.
Men gör man inget åt männen blir ett nytt offer, sen ett till offer, sen ett till offer. Förebygga situationen är 100 gånger bättre. Eller hur många kvinnor ska man rädda från samma man tycker du?
Mitt ex, som fick en dom av misshandel på mig + samtidigt på hans ex (och mamma till hans barn) åkte in 8 månader. Hur många kvinnor hinner han förstöra under sin livstid?

Nej du kan inte uttala dig om min situation, men du generaliserar grovt och tycker kvinnor inte ska acceptera första slaget. Då får man anta du tycker det är mitt fel som inte gick direkt.
 
Förklara då hur du vill att mannen som slår frivilligt ska ta ansvaret?
Det är ju som att kräva att den som kör på fyllan ska ringa polisen eller den som ska sno en bill ringen mässingen.
Önskvärt vore det ju men genomförbart.
Han som slår, visar ju med all tydlighet att han skiter i vad lag o rätt heter.
Det är den verklighet vi lever i.
Jag vill väl att han ska fatta vad han gör och skaffa hjälp. Vid första slaget skiter man väl inte direkt i vad lag och rätt heter. Vid första slaget är man ingen rutinerad kvinnomisshandlare. Han borde ifrågasätta vad han håller på med och söka hjälp.
Många rattfyllerister tar tag i sina alkoholproblem. Då borde väl någon som slår söka hjälp för sina våldstendenser. Det är skillnad på att slåss på fyllan utanför krogen och att slå sin älskade. Det borde även en man förstå och ta ansvar för.

Din verklighet lägger inget ansvar på mannen för den stackaren begriper inte bättre. Kvinnan borde gå, mannen kan köra på som han vill. Det är så vidrigt tänk så det finns inte.
 
Självklart ska såna rutiner finnas..och de finns. Jag har själv utfört såna blixtaktioner flera gånger.
Men gör man inget åt männen blir ett nytt offer, sen ett till offer, sen ett till offer. Förebygga situationen är 100 gånger bättre. Eller hur många kvinnor ska man rädda från samma man tycker du?
Mitt ex, som fick en dom av misshandel på mig + samtidigt på hans ex (och mamma till hans barn) åkte in 8 månader. Hur många kvinnor hinner han förstöra under sin livstid?

Nej du kan inte uttala dig om min situation, men du generaliserar grovt och tycker kvinnor inte ska acceptera första slaget. Då får man anta du tycker det är mitt fel som inte gick direkt.
Men hur vill du förebygga?
Att riktat agera mot dessa män kräver ju att de är/blir lagförda
Att rikta sig till alla män är ju att öda resurser på kanske 90% av alla män.
Att hjälpa de kvinnor som vill loss skulle då vara betydligt mer kostnadseffektivt.
 
Jag vill väl att han ska fatta vad han gör och skaffa hjälp. Vid första slaget skiter man väl inte direkt i vad lag och rätt heter. Vid första slaget är man ingen rutinerad kvinnomisshandlare. Han borde ifrågasätta vad han håller på med och söka hjälp.
Många rattfyllerister tar tag i sina alkoholproblem. Då borde väl någon som slår söka hjälp för sina våldstendenser. Det är skillnad på att slåss på fyllan utanför krogen och att slå sin älskade. Det borde även en man förstå och ta ansvar för.

Din verklighet lägger inget ansvar på mannen för den stackaren begriper inte bättre. Kvinnan borde gå, mannen kan köra på som han vill. Det är så vidrigt tänk så det finns inte.
Vid första slaget skiter man i lag o rätt..det är ett klart lagbrott!!
Problemet är ju att många gånger är det inte första gången han slår.
Slåss utanför krogen..är ofta meningslöst våld

Att misshandla "sin " kvinna har grund och mening. Det handlar om maktutövande.
Den som slår vill utöva makt. Han vill inte ta tag i problemen.
 
Men hur vill du förebygga?
Att riktat agera mot dessa män kräver ju att de är/blir lagförda
Att rikta sig till alla män är ju att öda resurser på kanske 90% av alla män.
Att hjälpa de kvinnor som vill loss skulle då vara betydligt mer kostnadseffektivt.
Bullshit.
Det finns män som söker hjälp utan att bli lagförda först.
Och ju mer kunskap vi sprider om att det finns hjälp ju bättre.
 
Men hur vill du förebygga?
Att riktat agera mot dessa män kräver ju att de är/blir lagförda
Att rikta sig till alla män är ju att öda resurser på kanske 90% av alla män.
Att hjälpa de kvinnor som vill loss skulle då vara betydligt mer kostnadseffektivt.
Som jag sa, de flesta har något med sig i bagaget. Strulig uppväxt, slagsmål utanför krogen.
Och slutligen: att männen tar ansvar för sitt handlande. Att de efter första slaget ber om hjälp. Ta fram fler mansgrupper, en trygg miljö dit dessa män kan vända sig.

Kostnadseffektivt? Är du dum på riktigt? Vi pratar om förstörda liv och du pratar om kostnadseffektivitet?
Dessutom har du fel. Plockar man upp männen i tid sparar vi pengar på kriminalvård för männen, ev sjukhusvård för kvinnan och de kostnader kvinnoboende osv skulle kosta. Att fånga upp männen i tid kostar bara riktade insatser mot männen. Terapi/gruppverksamhet.
 
Förklara då hur du vill att mannen som slår frivilligt ska ta ansvaret?
Det är ju som att kräva att den som kör på fyllan ska ringa polisen eller den som ska sno en bill ringen mässingen.
Önskvärt vore det ju men genomförbart.
Han som slår, visar ju med all tydlighet att han skiter i vad lag o rätt heter.
Det är den verklighet vi lever i.
Det finns redan idag män som tar precis det ansvaret du verkar betrakta som omöjligt för dem att ta. Det finns män som slår men som faktiskt söker/tar emot hjälp för det. Jag och många med mig har mött sådana män, det är den verklighet vi lever i, så du pratar i nattmössan när du utgår från att det är ogenomförbart att förändra mäns beteende.

Om man som du förespråkar inte ens försöker nå och hjälpa dessa män kan man aldrig ta itu med grundproblemet, det är något som alla inblandade och hela samhället skulle förlora på.
 
Vid första slaget skiter man i lag o rätt..det är ett klart lagbrott!!
Problemet är ju att många gånger är det inte första gången han slår.
Slåss utanför krogen..är ofta meningslöst våld

Att misshandla "sin " kvinna har grund och mening. Det handlar om maktutövande.
Den som slår vill utöva makt. Han vill inte ta tag i problemen.

Herregud vad din okunskap skriker här. Det handlar inte alltid om makt.
Exakt, det är inte första gången han slår. Plocka upp männen där då. In med resurser på de som lätt hamnar i slagsmål och visar våldsamt beteende.
 
Som jag sa, de flesta har något med sig i bagaget. Strulig uppväxt, slagsmål utanför krogen.
Och slutligen: att männen tar ansvar för sitt handlande. Att de efter första slaget ber om hjälp. Ta fram fler mansgrupper, en trygg miljö dit dessa män kan vända sig.

Kostnadseffektivt? Är du dum på riktigt? Vi pratar om förstörda liv och du pratar om kostnadseffektivitet?
Dessutom har du fel. Plockar man upp männen i tid sparar vi pengar på kriminalvård för männen, ev sjukhusvård för kvinnan och de kostnader kvinnoboende osv skulle kosta. Att fånga upp männen i tid kostar bara riktade insatser mot männen. Terapi/gruppverksamhet.
Då sammhället inte har oändligt med resurser så måste man titta på var pengarna gör mest nytta. vare sig du anser det rätt eller ej, men så är det...

Och jag ger dig rätt, lyckas man avstyra ett destruktivt förhållande i tid spar man pengar..oavsett om det sker genom riktade åtgärder mot den som slår eller för den som blir slagen
 
Det finns redan idag män som tar precis det ansvaret du verkar betrakta som omöjligt för dem att ta. Det finns män som slår men som faktiskt söker/tar emot hjälp för det. Jag och många med mig har mött sådana män, det är den verklighet vi lever i, så du pratar i nattmössan när du utgår från att det är ogenomförbart att förändra mäns beteende.

Om man som du förespråkar inte ens försöker nå och hjälpa dessa män kan man aldrig ta itu med grundproblemet, det är något som alla inblandade och hela samhället skulle förlora på.
Som jag tidigare sagt, är dessa åtgärder för dem som slår ingeting som jag anser fel, men jag anser att det ger snabbare resultat att hjälpa dem som blir skagna.
 
Då sammhället inte har oändligt med resurser så måste man titta på var pengarna gör mest nytta. vare sig du anser det rätt eller ej, men så är det...

Och jag ger dig rätt, lyckas man avstyra ett destruktivt förhållande i tid spar man pengar..oavsett om det sker genom riktade åtgärder mot den som slår eller för den som blir slagen
Och mest nytta gör de genom att jobba med männen. För som sagt, vad kostar det när männen hela tiden tar ett nytt offer..och ett nytt..och ett nytt? Man ska då jobba med 10 kvinnor.. istället för en man
 
Som jag sa, de flesta har något med sig i bagaget. Strulig uppväxt, slagsmål utanför krogen.
Och slutligen: att männen tar ansvar för sitt handlande. Att de efter första slaget ber om hjälp. Ta fram fler mansgrupper, en trygg miljö dit dessa män kan vända sig.

Kostnadseffektivt? Är du dum på riktigt? Vi pratar om förstörda liv och du pratar om kostnadseffektivitet?
Dessutom har du fel. Plockar man upp männen i tid sparar vi pengar på kriminalvård för männen, ev sjukhusvård för kvinnan och de kostnader kvinnoboende osv skulle kosta. Att fånga upp männen i tid kostar bara riktade insatser mot männen. Terapi/gruppverksamhet.
Ja det är ett eftersläpande område, men som utvecklas. Det börjar dyka upp boenden för män som utövar våld, så att kvinnan och barnet inte behöver flytta osv.

Sen är min personliga uppfattning den att det finns olika orsaker till att män slår, och att det inte finns en enkel lösning. Problemet måste angripas från olika håll.
 
Inte för att jag vill lägga mig i....

...men jag gör det ändå ;):laugh:

Ditt umgänge verkar vara ytterst begränsat i spännvidd, både vad avser ålder, klass, kön och vilka ytterligare specifikationer som skulle kunna göras av "olika".

Att låta extremhögern annektera både språk och symboler är farligare än vad verkar, för när de gjort det, så har de redan vunnit en viktig seger.

Det gäller att behålla "vårt land" ("mitt land") som ett uttryck för mångfald istället för enfald.

Hur menar du med att mitt umgänge är begränsat? Grundar du det på mitt sätt att skriva, eller varför tror du att det är så? Och vilken ålder, klass, kön osv är det du syftar på?

Jag gillar inte begreppet "vi och dem". Vilka är vi, och vilka är dem?
 
Herregud vad din okunskap skriker här. Det handlar inte alltid om makt.
Exakt, det är inte första gången han slår. Plocka upp männen där då. In med resurser på de som lätt hamnar i slagsmål och visar våldsamt beteende.
Och vad handlar det om då?
Får han en kick av att slå?
Det handlar inte om sex.

"I ROKS teori och ideologi är den grundläggande orsaken till kvinnomisshandeln mäns makt och förtryck över kvinnor. Det är inga speciella män som slår och inga speciella kvinnor som blir slagna. Kvinnomisshandel är alltför vanligt förekommande för att man skall kunna göra det till ett individproblem. Försök att särskilja dem som blir slagna och dem som slår, är ett sätt att individualisera och bortse från att kvinnomisshandel är ett samhällsproblem. "
tagit ifrån http://www.kvinnojourenhoganas.se/psykopat.html
 
Ja det är ett eftersläpande område, men som utvecklas. Det börjar dyka upp boenden för män som utövar våld, så att kvinnan och barnet inte behöver flytta osv.

Sen är min personliga uppfattning den att det finns olika orsaker till att män slår, och att det inte finns en enkel lösning. Problemet måste angripas från olika håll.
Ja och att säga att alla dessa män inte vill ha hjälp är ju bara sorgligt. Som om alla dessa män är kriminella busar som skiter i allt.
 
Är dessa män mästercharmörer eller hur gör dessa för att konstant komma in i nya förhållanden? Många verkar ha svårt att hitta förhållanden men dessa personer verkar lyckas hela tiden?

Är det någon som har några bra länkar på hur det här fungerar för så hemskt som ämnet är så är det samtidigt lite fascinerande.
 
Och mest nytta gör de genom att jobba med männen. För som sagt, vad kostar det när männen hela tiden tar ett nytt offer..och ett nytt..och ett nytt? Man ska då jobba med 10 kvinnor.. istället för en man
det är därför jag säger att straffsatserna för upprebade brott ska öka kraftigt.
boende för de män som slår är ok....under förutsättning att killarna ställer upp..annars blir det ju bara ett slag i luften
 
Och vad handlar det om då?
Får han en kick av att slå?
Det handlar inte om sex.

"I ROKS teori och ideologi är den grundläggande orsaken till kvinnomisshandeln mäns makt och förtryck över kvinnor. Det är inga speciella män som slår och inga speciella kvinnor som blir slagna. Kvinnomisshandel är alltför vanligt förekommande för att man skall kunna göra det till ett individproblem. Försök att särskilja dem som blir slagna och dem som slår, är ett sätt att individualisera och bortse från att kvinnomisshandel är ett samhällsproblem. "
tagit ifrån http://www.kvinnojourenhoganas.se/psykopat.html
Vad har sex med kvinnomisshandel att göra?
Det där är ROKS ideologi ja. En förening. På en sida om psykopater.
Problemet går djupare än så. "Mäns makt och förtryck över kvinnor". SOm i alla samhällets män då?
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 986
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 286
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
625
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 075
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp