Omvandling näringsparametrar

puppan2

Trådstartare
Hur omvandlar man engelska näringsvärden till svenska så att man kan räkna ut foderstat på ett fodermedel? Finns det någon formel/tabell man kan använda?
Exempel:
Composition of Fibre-Beet:

Dry Matter 90.0%
Protein 10.0%
Oil 3.0%
Fibre 22.0%
Ash 9.0%
Starch 3.0%
Sugar 5.0%
Copper Mg/Kg 7.0
Calcium 0.8%
Phosphorus 0.2%
Available Phosphorus
(Digestible Phosphorus 0.05%) 0.05%
Salt 0.3%
Magnesium 0.13%
Lysine 0.45%
Methionine 0.16%

DE Horse Mj/Kg 11.0

Protein 10%?? Vad är det i smbrp:confused:? DE Horse Mj...motsvarar det vårt MJ rakt över?? Är det något data som fattas för att vi skall kunna omvandla det till svensk analys?
 
Senast ändrad:
Sv: Omvandling näringsparametrar

Nu har jag inte min kära bok här och kan ge dig exakta siffror men iaf:

DE=digestible energy=smältbar energi

I Sverige använder vi omsättbar energi (ME=metabolizable energy) vilket blir mindre än den smältbara eftersom man räknar bort energi som förloras i urin och gaser.

Proteinet blir också mindre med svenska mått tror jag. Den siffran du har är nog råprotein.

Sara
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Smältbart råprotein brukar vara ~80-85% av råproteinet.

Mineraler och annat kan du ju räkna som vanligt. 1% är ju 10 gram av ett kilo.
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Smältbart råprotein brukar vara ~80-85% av råproteinet.

Mineraler och annat kan du ju räkna som vanligt. 1% är ju 10 gram av ett kilo.

Men vad betyder det då rent konkret :o. Om det står 10% protein....vilken siffra skall jag då räkna med vad gäller smbpr?? 85???
edit:
Jo nu hajjar jag :bump: :o. 10% av 1000 gram = 100 gram. 80-85% av 100 gram = 80 - 85 gram :D. Right :)?
 
Senast ändrad:
Sv: Omvandling näringsparametrar

I Sverige använder vi omsättbar energi (ME=metabolizable energy) vilket blir mindre än den smältbara eftersom man räknar bort energi som förloras i urin och gaser.
Sara

Hur mycket mindre :o...om det står 11 DE MJ ...vad är den svenska siffran då? 10??
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Precis. 10% råprotein innebär ju att det innehåller 100 gr/kg foder och så för att få den smältbara får du ta 80-85% av det, alltså 80-85 gram. Ganska normalt smrp-innehåll för ett kraftfoder.
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Precis. 10% råprotein innebär ju att det innehåller 100 gr/kg foder och så för att få den smältbara får du ta 80-85% av det, alltså 80-85 gram. Ganska normalt smrp-innehåll för ett kraftfoder.

Jamen precis :D..jag kom just på det :angel:. Det tog ett tag bara för hjärnkontoret att samla ihop sig :bow:
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Hmm men är det inte konstigt att proteinnivån inte är annorlunda på speedi-beet (som är betfifer utan socker tillsatt) och fibre-beet (som är speedi-beet + lucern)?? Borde inte lucerntilskottet göra att det blir högre andel protein :confused:?? Andelen fibrer är dock lite högre fibre-beet.
--------
Speedi-Beet.

Dry Matter 90.0%
Protein 10.0%
Oil 0.7%
Fibre 16.0%
Ash 9.0%
Starch -
Sugar 5.0%
Copper -
Calcium 0.7%
Phosphorus 0.1%
Available Phosphorus
(Digestible Phosphorus 0.05%) 0.05%
Salt 0.3%
Magnesium 0.3%
Lysine 0.45%
Methionine 0.15%
M&C 0.3%
Threonine 0.4%
Tryptophan 0.1%

DE Horse mj/kg 12.4

--------------

Fibre beet

Dry Matter 90.0%
Protein 10.0%
Oil 3.0%
Fibre 22.0%
Ash 9.0%
Starch 3.0%
Sugar 5.0%
Copper Mg/Kg 7.0
Calcium 0.8%
Phosphorus 0.2%
Available Phosphorus
(Digestible Phosphorus 0.05%) 0.05%
Salt 0.3%
Magnesium 0.13%
Lysine 0.45%
Methionine 0.16%

DE Horse Mj/Kg 11.0
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Jag vet inte exakt vad 11 MJ DE blir i ME.

Det verkar konstigt som du säger att proteinet är lika. Har du ingredienserna tillgängliga? Är dt bara betfiber och lusern i eller är det andra saker också? Tycker det ser ut att vara lite lågt med 10% protein i en blandning av betfiber och lusern, fast det beror ju på hur stor andel som är lusern såklart...

Omelasserad betfiber ligger enl tabell på 90g råprotein (och 11,5 MJ ME) per kg ts och blålusern på 150-250g råprotein beroende på skördetillfälle.

Sara
 
Sv: Omvandling näringsparametrar

Jag vet inte exakt vad 11 MJ DE blir i ME.
OK

Det verkar konstigt som du säger att proteinet är lika. Har du ingredienserna tillgängliga? Är dt bara betfiber och lusern i eller är det andra saker också? Tycker det ser ut att vara lite lågt med 10% protein i en blandning av betfiber och lusern, fast det beror ju på hur stor andel som är lusern såklart...

Nej jag har inga ingredienser. Skall försöka ta reda på det från importören. Det vore intressant att se på.

Omelasserad betfiber ligger enl tabell på 90g råprotein (och 11,5 MJ ME) per kg ts och blålusern på 150-250g råprotein beroende på skördetillfälle.
OK, tack :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick dessa värden av en återförsöljare för Dodson Horrel Foalcreep Analytical Constituents: Crude Protein 18.0% Crude Oils &...
Svar
2
· Visningar
790
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 677
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp