Onlinekurs i lydnad

eldkyss

Trådstartare
Någon som prövat det? Blev ni nöjda? Då jag jobbar ganska oregelbundet så skulle de för mig passa att kunna styra lite själv när jag kan planera träningen. Har kikat på några varianter men feedback har då inte ingått. Funderar på om det är en stor nackdel... det beror ju visserligen dels på hur tydliga instruktionsfilmerna är. Det är främst brukslydnad som vi är intresserade av.
 
Jag provade lite agility på distans och gillade det INTE.
Absolut att man tränar lite mellan gångerna och får instruktioner över nätet men jag vill ha träning med instruktör på plats när jag tränar.
 
Känner spontant att man lika gärna kan kolla på youtube-filmer och sen träna själv om man ska gå onlinekurser. Om jag betalar pengar för att gå en kurs vill jag som amatör att någon ska se mig på plats och kunna lära ut och visa på plats.
 
Jag förstår inte heller hur onlinekurser skulle kunna ersätta kurser med instruktör på plats. Då kan en ju likväl se gratisfilmer på tuben. Jag vill ju ha hjälp där och då, inte när jag redan lärt in moment fel tex. Fattar inte heller hur en kan lära sig tex NW per bok... men jag är kanske allmänt trög.
 
Jag förstår inte heller hur onlinekurser skulle kunna ersätta kurser med instruktör på plats. Då kan en ju likväl se gratisfilmer på tuben. Jag vill ju ha hjälp där och då, inte när jag redan lärt in moment fel tex. Fattar inte heller hur en kan lära sig tex NW per bok... men jag är kanske allmänt trög.
Isåfall är jag lika trög 😍
 
Jag har gått två onlinekurser, dock i agility. Har haft "åskådarplats" på kurserna. Tycker onlinekurser är super! Men det handlar väl om hur en lär sig. Jag lär mig jättemycket genom att bara kolla på hur folk gör. Sen kan jag testa mig fram på egen hand. Blir såklart inte alltid rätt från början men jag gillar att ha en bild i huvudet av hur det ska se ut.
 
Jag har gått två onlinekurser, dock i agility. Har haft "åskådarplats" på kurserna. Tycker onlinekurser är super! Men det handlar väl om hur en lär sig. Jag lär mig jättemycket genom att bara kolla på hur folk gör. Sen kan jag testa mig fram på egen hand. Blir såklart inte alltid rätt från början men jag gillar att ha en bild i huvudet av hur det ska se ut.

Jag är personligen för orutinerad som hundtränare för att "se och lära" av att bara ha visuella förebilder. Inom ridningen är det helt annat, men där har jag en mkt större egen förkunskap om ridningens art. Jag har en arsenal av verktyg etc att använda mig av beroende på vilken respons jag får av hästen.

Det jag själv är skeptiskt mot, är just det att alla ekipage är olika och hundar agerar olika. Min hund kanske agerar på ett sätt som hunden på filmen inte gör, och hur ska jag rätta till det osv. Jag tänker att bredden och olika metoder inte tas upp på samma vis som på en IRL-kurs. Det kan ju hända att onlinekurser faktiskt mest är till för hundförare med stor egen rutin :)
 
Jag är personligen för orutinerad som hundtränare för att "se och lära" av att bara ha visuella förebilder. Inom ridningen är det helt annat, men där har jag en mkt större egen förkunskap om ridningens art. Jag har en arsenal av verktyg etc att använda mig av beroende på vilken respons jag får av hästen.

Det jag själv är skeptiskt mot, är just det att alla ekipage är olika och hundar agerar olika. Min hund kanske agerar på ett sätt som hunden på filmen inte gör, och hur ska jag rätta till det osv. Jag tänker att bredden och olika metoder inte tas upp på samma vis som på en IRL-kurs. Det kan ju hända att onlinekurser faktiskt mest är till för hundförare med stor egen rutin :)
Ja, som nybörjare är nog inte onlinekurser att rekommendera :) Men har man kommit lite längre är det ju ett optimalt sätt att få tillgång till olika tränares övningar och tankesätt utan att behöva resa land och rike :up::D
 
Jag har gått onlinekurs för lydnadens apporteringsmoment. Tycker inte att det var värt pengarna. Det finns ju massvis av trevliga filmer på t ex YouTube, och flera trevliga grupper på FB. Jag tycker att den marknad som blivit nu för onlinekurser kan bli lite problematisk, speciellt svårnavigerat är det nog för nybörjare och det verkar skilja sig en del åt i engagemanget från instruktörernas del.

För egen del kan jag nog tänka mig att gå onlinekurs igen, men det är nog flera faktorer som ska spela in då. Väljer nog i så fall hellre att vara åskådare på IRL-kurs där man aktivt kan delta i diskussionerna som blir och se olika hundar och förare.
 
Kurser med drop-in kanske skulle vara ett alternativ, kan vara värt att kolla upp om det finns några sådana i närheten. Jag har också haft svårt att gå bestämda dagar & tider och har hittat två ställen nära mig (Uppsala) där man betalar per gång. Det har funkat väldigt bra för oss men man kanske mest får se det som "komma igång" och aktivering snarare än en riktig kurs med mer definierade mål. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp