Ont i benet

Jag gjorde ett test på promenaden nyss. När benet började värka satte jag mig ner med raka knän och försökte flexa uppåt med foten. Vänster var inga problem, höger gick knappt..
Nu har jag suttit i soffan dryga halvtimmen och värken släpper inte. Det liksom sticker och bränner i vaden, jag vet inte hur jag ska förklara det. Jag hoppas verkligen att sjukgymnasten kan göra underverk på måndag, det här är inte roligt att gå med..
 
Jag har börjat få så ont i mitt högerben när jag är ute och går eller springer. Det värker i vaden, hela vägen från knät ner till foten.

Jag har specialgjorda sulor i skorna sen ett par månader tillbaka. Varit hos kiropraktor och fixat till nacken. Han hittade lite snedhet i ländryggen som han fixade till.

Jag strechar höftböjarna dagligen. Har lite problem med högra höften (fått kortisonspruta i muskelfäste två gånger). Bensmärtan är ny.

Några teorier om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?
Gubbvad?
 
Det kan man kanske kalla det. Just gubbvad, ett nytt begrepp för mig, verkar vid en snabb googling innebära alla typer av vadsmärta.
Jag kan inte mycket om gubbvad men jag vet att det var vad de kallade broschans onda underben när han löptränade. Det kanske är en slask-diagnos, som man använder all typ av ond vad.
 
Jag kan inte mycket om gubbvad men jag vet att det var vad de kallade broschans onda underben när han löptränade. Det kanske är en slask-diagnos, som man använder all typ av ond vad.

Ja, det verkar så. På nåt ställe stod det är ett av kriterierna var att man skulle vara man i 40årsåldern och det är inte jag. Men många andra grejer stämmer in.
 
Jag har specialgjorda sulor i skorna sen ett par månader tillbaka. Varit hos kiropraktor och fixat till nacken. Han hittade lite snedhet i ländryggen som han fixade till.

Det här kan ju göra en hel del med kroppsställningen och jag tänker att om din kropp felbelastat under en lång tid så tar det tid för kroppen att vänja sig vid att belasta rätt igen och då kan det vara så att din vad inte riktigt klarar ut det direkt.

Började du använda sulorna lite åt gången eller använde du dem hela tiden direkt?
 
Det här kan ju göra en hel del med kroppsställningen och jag tänker att om din kropp felbelastat under en lång tid så tar det tid för kroppen att vänja sig vid att belasta rätt igen och då kan det vara så att din vad inte riktigt klarar ut det direkt.

Började du använda sulorna lite åt gången eller använde du dem hela tiden direkt?

Jag gick all in. Det har gjort underverk för höften.
Känns konstigt att de skulle ge problem flera månader senare? Fast man vet ju aldrig.
 
Jag gick all in. Det har gjort underverk för höften.
Känns konstigt att de skulle ge problem flera månader senare? Fast man vet ju aldrig.

jag hade specialsulor ett tag och de jag gjorde dem hos påpekade att det var väldigt viktigt att vänja kroppen vid dem och i början bara ha dem en timme per dag och låta kroppen vänja sig.

Om det var för mycket som ändrades med sulor så skulle man göra invänjningssulor med mindre korrigering först just för att ”rätt” korrigering kunde orsaka problem då kroppen vant sig vid annan (felaktig) ställning.

jag tror att en del av problemet kan vara dina sulor, tyvärr.
 
jag hade specialsulor ett tag och de jag gjorde dem hos påpekade att det var väldigt viktigt att vänja kroppen vid dem och i början bara ha dem en timme per dag och låta kroppen vänja sig.

Om det var för mycket som ändrades med sulor så skulle man göra invänjningssulor med mindre korrigering först just för att ”rätt” korrigering kunde orsaka problem då kroppen vant sig vid annan (felaktig) ställning.

jag tror att en del av problemet kan vara dina sulor, tyvärr.

Kanske. Fast jag använder dem bara nån enstaka timme per dag, och jag har haft dem sen i mars. Det känns långsökt att det skulle ge värk i ena vaden sex månader senare..
 
Kanske. Fast jag använder dem bara nån enstaka timme per dag, och jag har haft dem sen i mars. Det känns långsökt att det skulle ge värk i ena vaden sex månader senare..

när du skrev att du gick all in tolkade jag det som hela dagarna typ.:) Det var bara en tanke men är det bara en timme per dag så kanske det inte påverkar så mycket.
 
när du skrev att du gick all in tolkade jag det som hela dagarna typ.:) Det var bara en tanke men är det bara en timme per dag så kanske det inte påverkar så mycket.

Ja alltså, jag har den varenda promenad och gjort det sen dag ett. Brukar bli 1-2 timmar per dag. Hade ingen invänjningsperiod.
Annars traskar jag runt barfota.

Gjorde en upptäckt idag. Det blir värre i trappor och uppförsbackar.
 
Var hos sjukgymnasten idag. Han sprang genast iväg och pratade med en läkare, och skickade mig till akuten. Misstänkt blodpropp i vaden. Fick lämna blodprov och får besked imorgon. Antingen blir det sjukhus för ultraljud eller så blir det sjukhus för ortopedakuten enligt läkaren. Sååå, ont som fan och vänta på besked.
 
Var hos sjukgymnasten idag. Han sprang genast iväg och pratade med en läkare, och skickade mig till akuten. Misstänkt blodpropp i vaden. Fick lämna blodprov och får besked imorgon. Antingen blir det sjukhus för ultraljud eller så blir det sjukhus för ortopedakuten enligt läkaren. Sååå, ont som fan och vänta på besked.

Bra att det tas på allvar. Jag håller tummarna för dig. :heart
 
Haft så ont i natt att jag knappt kunnat sova. Tänker att det säkert beror på att det klämts och grejats på vaden hela dagen igår. Det var nog tur att jag sjukanmälde mig, jag kan inte gå normalt. Det hjälper visserligen inte att sätta sig och vila, det gör konstant ont, men jag behöver inte plåga mig ute bland folk i varje fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 416
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp