Bukefalos 28 år!

Ont i hälarna och sjukgymnast

Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Beställt tid för utprovning av inlägg i alla fall. Läkaren gjorde, som du skriver, inget. Inte ens skrev ut medicin.

Beroende på att det inte finns något effektivt för läkaren att göra.
Det är inte en inflammation som påverkas av exempelvis naproxen utan, precis som hälsenebesvär, en "tendinos" dvs något slags irritation/belastningsproblem. Tid, rätt skoilägg och rätt träning är det som hjälper.
Vill man käka piller så kan man köpa receptfritt. De är lika overksamma oavsett man får dem på recept eller utan;)
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Jag har gått med hälsporre i flera år nu.
Fick genom jobbet efter mkt tjat ett par inlägg anpassade efter min fot, dock blev det inte mkt bättre.
Testade att tejpa mina fötter, var lite jobbigt med dusch osv men med tejpen på kändes det lite bättre.
Efter detta blev det snart som innan..
Kunde knappt gå på jobbet och fick sätta mig ofta mellan varven för det gjorde för ont att gå..

Jag köpte mig ett par Joya sandaler och då som först kände jag en skillnad!
kunde då genomföra mitt jobb men har fortfarande problem med värken.
Skaffade även Joya stövlar till fritiden men kan ju inte ha dem i stallet så där har jag "dåliga" skor, med de inläggen i som jag fick utprovade.

Äter ipren när det är som värst men vet inte om det hjälper så mycket.
(Har även citodon för annan värk i kroppen men är ju bara en tillfällig lösning för smärtan)

Jag såg rådet om att träna upp foten/stretcha och det är något jag vill testa, sen är man ju lagom glömsk att göra det tre gånger varje dag men kanske värt att prova.
Börjar ge upp hoppet att slippa värken dagligen i mina hälar :(
Sover även med back on track strumpor de flesta nätter.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

En bekant till mig hittade nån som så att säga slog sönder hälsporren och smärtan försvann då.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Hm, slog bort? Vet att dom kan operera och tror att de skär bort den broskbiten eller vad "taggen" kallas så man kan ju se om man kan få en röntgen gjord för att kolla upp detta, är dock inte glad i allt som har med operationer att göra så därför inte bett om röntgen utan testat annat.

Det är väl en inflammation som blir så antiinflammatoriska värktabletter borde ju lindra, iaf för stunden.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Ni blandar ihop det som ortopeder kallar hälsporre med en annan åkomma, som många andra kallar hälsporre.

Det första är en pålagring baktill på hälbenet, alltså en "sporre". Den kan opereras bort om den blir för besvärlig.

Det andra är en inflammation i hålfotens bakre fäste, dvs längst fram på hälkudden, under foten. Den kallar vi plantarfasciit.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Ja, precis :bow: Varav jag tror jag har plantar fasciit. Eller hoppas i alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 935
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 142
Senast: illusion
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp