Bukefalos 28 år!

Ont i hälarna och sjukgymnast

MissFideli

Trådstartare
Vissa kanske minns att jag haft en tråd om att jag får ont i hälarna när jag går. Det är inte bättre, jag testade ett hälinlägg som hjälpte lite men inte tillräckligt. Jag får nu ont i hela fotsulan ibland och bara hälen ibland.
Har läkartid den 16:e men distriktssköterskan som jag bokade tiden hos sa att jag kunde gå till sjukgymnast först. Nu hinns inte det med, men vad gör en sjukgymnast för sånna här problem? Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på nått alls :o

Nån som vet?
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Det kan vara att du kan öva upp muskulaturen i foten eller stretcha något som blivit för kort. Jag var hos sjukgymnast i ett annat ärende och passade på att fråga om en smärta i ena foten, och hon såg direkt att jag hade trampat igenom fotvalvet. Lite stretching och träning på rätt ställe så slutade det göra ont.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Finns massor med muskler och annat i både fötter och ben som kan behöva tränas för att fötterna ska må bra, så sjukgymnasten kan komma med allt från styrketräning för hela benen till finlir med tårna. :)
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Har inte läst din andra tråd, men kan det vara hälsporre?
Hade problem med att jag fick ont i ena hälen när jag gick eller stod upp mycket, samt precis när jag steg upp på morgonen. Köpte inläggssulor med ordentligt stöd för hålfoten (har högt fotvalv) och började stretcha foten några gånger/dag. Tog ca en månad så var problemen borta. Använder fortfarande sulor i skorna men det är mest för att skorna blir så mycket bekvämare att gå i :)

Om hälsporre och stretchövningar: http://www.ryggochidrottskliniken.se/tips-rad/halsporre.html
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Det kan det kanske vara, men jag har inte ont på morgonen. Vi får se vad läkaren säger. En variant av hälsporre eller kollapsad hålfot sa distriktssköterskan jag pratade med.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Ny fråga:
Hur länge bör man vila fötterna? Jag skulle vilja gå på promenad, men vågar inte. Ska väl i alla fall vänta tills jag fått inlägg. Vilket jag ska skaffa så fort helgerna är slut. Eller i alla fall prova ut.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Alltså, det kan ta låååång tid innan smärtan är borta även efter att du har fått inlägg.
Vill du gå en promenad, gör det. Men begränsa sträckan lite kanske, så du inte får mer ont än nödvändigt.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Det är så svårt bara, ibland gör det ont efter 30 min, ibland tar det flera timmar. Men korta promenader sen när inläggen är på plats borde vara okej då?
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

För det första kan vi komma fram till vilka strukturer som tycks göra ont. Fötter är komplicerade saker. Utifrån det kan vi sen göra mer eller mindre för att åtgärda problemet. Ibland är det en väldigt enkel manipulation/mobilisering som går fort, ibland råd kring träning och inlägg och ev hjälp med tapning för att avlasta och ibland kan vi göra ingenting alls.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

:bow:
Jag tror det jag har kallas plantar fasciit? För jag tror inte jag har hälsporre egentligen. Det var så läkaren sa i alla fall.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Inte helt samma, jag har nog ingen sån där kalkgrej utan "bara" en inflammation än så länge.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Av den som känner på foten först. Beror på kompetens, generellt hänvisas den här typen av problem till primärvårdssjukgymnast av allmänläkare eftersom vi oftast är bättre på dem.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Av den som känner på foten först. Beror på kompetens, generellt hänvisas den här typen av problem till primärvårdssjukgymnast av allmänläkare eftersom vi oftast är bättre på dem.

Precis. Det är inte mycket läkarna gör åt onda hälar /plantarfascior mer än hänvisa till skoilägg och sjukgymnast. Förr, och på vissa håll fortfarande, sprutades det med kortison. Den forskning som finns, visar att det är något man ska låta bli...
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

Beställt tid för utprovning av inlägg i alla fall. Läkaren gjorde, som du skriver, inget. Inte ens skrev ut medicin.
 
Sv: Ont i hälarna och sjukgymnast

kl

Vid hälsporre vill jag gärna tipsa om att få hjälp med att få fötterna tejpade, det avlastar enormt!

För mig bra mycket bättre än vad sulor gör på kort sikt i alla fall men optimala sulor som ev korrigerar om det behövs är nödvändigt för att råda bot på det på lång sikt samt minimera det som orsakar inflammationen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 935
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 142
Senast: illusion
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp