Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

Nä det vet jag väl inte.. Har inte hänt ngt mer i utredningen utan det blir väl nu i höst. Börjar jobba mån v 32 och bara tanken på att gå tillbaka och jobba på samma ställe med honom som jag anmält ger mig lätt ångest. Speciellt eftersom ryktet går och "alla" vet. Sen har det hänt en del annat i mitt liv som gör att livet just nu inte är så roligt och jag får se om jag orkar med detta i höst. Som det känns just nu kommer jag inte göra det, men tiden får väl utvisa.

Du vet om att du faktiskt kan sjukskriva dej pga detta ...
Detta ger ju då även en stor signal till arbetsgivaren att du mår väldigt dåligt i situationen som uppstått. Det anses inte va en "brist" utan faktiskt vettigt ! Du måste tänka på ditt eget välmående och inte andras !
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Nej det visste jag faktiskt inte. Men tror inte jag kommer göra det. För dåkommer jag ändå bara gå hemma och tänka på det här. Tog bort min häst för några veckor sedan så har inte ens en häst att åka till för att tänka på annat liksom. Minns inte om jag skrivit det tidigare men vi bor båda i bostadsrätt och våra höghus är bredvid varandra, ca 75-100 m från varandra. Känns lite olustigt.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Fick höra på avvägar vad en person jag trodde stod på min sida sagt, som faktiskt sårade mer än jag trodde. En kollega hade nämnt allt det här och då svarade personen med "vi avvaktar utredningen så får vi se vem som talar sanning". Helt ärligt, den sved.

Jag förstår att det sved, men folk har så svårt att hantera sånt här. Och tyvärr tror jag det är vanligare i din typ av "bransch", det har säkert dessutom förekommit denna typen av anklagelser utan substans och då vet folk inte vilken fot de ska stå på...

En man i min bekantskapskrets blev anklagad för sexuella trakasserier. Jag har läst en hel del om "fallet" och jag måste säga att det var en raffinerad tjej som anklagade honom. Hon gjorde nämligen som så att hon inte påtalade något för företaget, utan hon skrev ett brev till det nationella kansliet. Vilket ju gjorde att de ringde upp ledningen och undrade hur de kunde låta sexuella trakasserier gå förbi obemärkt, de såg väl ut så här :confused:
Mannen förflyttades snabbt, degraderades. Hon var kvar. Jag har träffat henne flera gånger, känner henne ganska väl och maken till kaninkokerska får man leta efter. Kollegorna i detta fallet har haft extremt svårt att tackla detta, dels har de inte fått någon hjälp och dels är det ingen som vet vad som verkligen hänt.

I ditt fall finns bevis, det finns en saklig polisanmälan och jag tror faktiskt inte det är särskilt många som tvivlar. Men det finns ju alltid de som är skeptiska till det mesta, det viktiga är att Du vet att Du gjort rätt. Vilket du har.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jo det är klart, det här har blivit så jäkla smutsigt alltihopa, dels iochmed vart vi båda jobbar och för att han anmält mig (facket bad honom låta bli men han valde ju att göra det ändå). Sen påstår han ju hela tiden att vi haft ett förhållande (vilket vi INTE har) för att försöka förstöra min trovärdighet antar jag men det spelar väl egentligen ingen roll om vi så hade varit gifta, säger jag tack men nej tack och ber honom lämna mig ifred ska han ju göra det oavsett.

Var tvungen att googla vad kaninkokerska var :p jag är så glad att jag har bevis! Just nu känns allt skit och allmänt dåligt men jag vet att om några dagar kommer jag bli arg, måste väl helt enkelt bryta ihop innan Jag kan bita ihop.

"Någon" (vilket med största sannolikhet är den här killen och hans få vänner) har börjat sprida osanna rykten om mig, också för att skada min trovärdighet. Har inget bevis för att det är dom så kan inte göra så mkt men det är inte kul.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Stå stark, du har bevis. Jag förstår att allt är komplicerat med tanke på var ni jobbar, såna ställen brukar ha otroligt svårt för att hantera detta, men det är deras skyldighet.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Tack, känner mig allt annat än stark de flesta dagar. Fick höra på avvägar vad en person jag trodde stod på min sida sagt, som faktiskt sårade mer än jag trodde. En kollega hade nämnt allt det här och då svarade personen med "vi avvaktar utredningen så får vi se vem som talar sanning". Helt ärligt, den sved.

Men du, vad ska han säga? Det där var ju ett officiellt svar och inget du behöver ta personligt.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

När det gäller jobbet, kan du inte sjukskriva dig om inte chefen lyckas förflytta äcklet?
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

När det gäller jobbet, kan du inte sjukskriva dig om inte chefen lyckas förflytta äcklet?

TS har redan svarat på detta:

Nej det visste jag faktiskt inte. Men tror inte jag kommer göra det. För dåkommer jag ändå bara gå hemma och tänka på det här. Tog bort min häst för några veckor sedan så har inte ens en häst att åka till för att tänka på annat liksom. Minns inte om jag skrivit det tidigare men vi bor båda i bostadsrätt och våra höghus är bredvid varandra, ca 75-100 m från varandra. Känns lite olustigt.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Kl

Imorgon ska jag till polisen och vara där i några timmar så att de kan tömma min telefon. Sen på eftermiddagen ska jag träffa en högre chef och lämna min version av allt.

I övrigt är det inte jättekul på jobbet. Alltså det är roligt att vara tillbaka och de av mina kollegor som jag tycker om är det ju skitkul att hänga med igen men även om vi är många anställda jobbar vi rätt tätt så jag träffar den här killen hela tiden. Han går och hånler mot mig hela tiden, seriöst psyko. Lyckas ändå för det mesta vara glad och sånt men när jag var hos en av cheferna förut och han frågade hur det verkligen var trodde jag att jag skulle börja grina, det var iaf nära :p

Aja det är så det är hittills. Inte sådär jättekul.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

KL

Läst tråden och det finns många goda råd. Den här killen är helt klart inte vid sina sunda vätskor. Lider med TS som får gå igenom detta. Har själv råkat ut för liknade händelse. Efter att upprepade gånger MYCKET tydligt talat om att jag inte ville ha någon kontakt öht vände jag mig till en vän som är polis för att få råd. Min stalker bodde på annan ort och kontakten bestod i sms och telefonsamtal i oändlig mängd och inte alltid så trevliga. Råden jag fick var följande, kanske de kan hjälpa någon mer...

1. Har du en gång tydligt sagt ifrån att du inte vill ha kontakt så svara inte mer. det sporrar bara personen till att fortsätta då ALL uppmärksamhet den får, bara det att du ids svara, ger bränsle till beteendet.

2. Fortsätter kontakten så smsa att du polisanmäler vid nästa kontaktförsök. Att göra det på sms är för att du ska ha kvar uppmaningen som bevis ifall det behövs.

3. Vid nästa kontakt så polisanmäl.

4. Spara alla sms och samtalslistor. Om du är passiv och ger tusan i att svara på samtal så kommer samtalslistorna att bevisa det.
Var beredd på att personen kommer att föröka skylla ifrån sig på dig och säga att du uppmuntrat osv så därför är det viktigt att spara allt. Det som är bevis mot personen är bevis FÖR dig.

5. Finns du på facebook och andra offentliga forum så blocka, ligg lågt osv tills situationen lugnat sig. Orättvist? Absolut!

6. Sist men inte minst. Skicka ALDRIG kollegor, vänner mm med budskap om att låta dig vara ifred mm. Det kan vändas emot dig!


Jag hoppas verkligen att ingen här någonsin behöver använda råden. Efter att jag följt hennes tips tog det nära 5 månader innan det äntligen blev tyst i min telefon. Då hade jag fått byta telefonnummer men det lyckades han få tag på, han hade varit på min ort vid min lägenhet och sökt mig, han hade skapat ett nytt FB-konto så han kunde skicka privatmeddelanden ( jag hade blockat det gamla) och tillslut skickade han ett paket med en present till mig ( som jag aldrig hämtade ut så den returnerades)

Ta hand om er // Voff
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Vad i mitt inlägg får dig att fälla den komentaren? :crazy:

Du kanske ska läsa inlägget ordentligt innan du svarar................
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Händer nada. Polisen har ju tömt min telefon på alla meddelanden men i övrigt är det knäpptyst från dom. Hade jag vetat att det skulle hanteras med sån flathet från polisens sida hade jag inte anmält och skulle jag råka ut för ngt liknande nån annan gång vet jag ju nu att det inte är någon idé att anmäla.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Klart det är meningsfullt att anmäla!
En utredning går ju oftast inte på ett par veckor utan tar lång tid. Och bara att snubben vet att han är polisanmäld tror jag gör skillnad. Jag tycker att det är grymt bra av dig att du anmält!
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Förstår att det känns otroligt jobbigt att gå och vänta, men håll ut - det kan hinna hända en hel del i förhörsväg utan att du informeras hur långt polisen har kommit.

Hade din anmälan och dina uppgifter bedömts som ett hopplöst ärende att driva vidare, alltså dåligt bevisläge eller inte tillräcklig omfattning av trakasserier för att straffrättsligt bedömas som ofredande, så hade risken varit större att anmälan lagts ner direkt när telefontömningen var klar. Nedläggningsbeslut brukar inte ligga och skvalpa längre än nödvändigt. Så ur den synvinkeln är det bättre att behöva vänta lite än att få ett negativt besked snabbt!

Motanmälan angående förtal har däremot med mycket stor sannolikhet redan lagts ner, för det är extremt ovanligt att sådana anmälningar anses höra under allmänt åtal alldeles oavsett. Det brukar inte vara många dagar från anmälan till beslut där. Dock så får du inte per automatik besked om det beslutet eftersom du inte har delgetts misstanke.

Tyvärr gör semestertiderna även hos polisen att det är ärenden med absoluta tidsfrister som måste prioriteras främst (häktade etc). Men jag tror och hoppas att man väger in i ditt ärende att du faktiskt jobbar på samma ställe som den du anmält så att du hamnar lite högre upp i prioritetsordningen åtminstone.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 853
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 797
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 700
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp