Oönskat närmande från kollega

Jag tycker att man får fundera på om man vill ta hjälp av HR. Beroende på hur det fungerar på arbetsplatsen. Hos oss är instruktionen tydlig att göra det vid den typen av händelser, men hur allvarligt det betraktas beror lite på vilken arbetsrelation som föreligger och var/när det hände.

Är det chef/underställd eller hände på arbetstid / arbetsplats är två av de faktorer som gör att disciplinära åtgärder direkt kommer sättas igång, ihop med erbjuda stöd till utsatt, övervakning av repressalier och ihop med utsatt prata om rättsliga efterföljder.

Varje år blir vi matade med utbildning om det, och om än lite jobbigt repetitivt, så är det tydligt vad som gäller.
Ärligt talat, det där är utopi. Att dra in HR är ju att först göra en höna av en fjäder, men sen är det också att lämna bort makten över situationen till någon annan, som kanske har en helt annan agenda. Aldrig i livet att jag hade utlämnat mig till någon där jag tappar kontrollen över situationen.

Och ärligt, hahaha, ska man sitta där sen i möte med honom och förklara hur man känner framför chefer och HR? Men aldrig i livet.

Snälla, var smartare än så nu.
 
Jag kan bara svara att jag tycker rådet är helt uppåt väggarna. På min arbetsplats hade det lett till avsked om det uppdagas.
Vi har uppenbarligen helt olika syn på detta. TS har inte gjort något fel. TS behöver inte skämmas. TS ska inte behöva stå till svars för någonting!!
 
Vi har uppenbarligen helt olika syn på detta. TS har inte gjort något fel. TS behöver inte skämmas. TS ska inte behöva stå till svars för någonting!!
Nej, men hennes agerande kommer döma henne om hon skulle följa ditt råd. Hu så osmakligt att börja utpressa en kollega och vem vet vad en pressad person kan hitta på, snacka om osund arbetsplats det kommer att bli för TS att elda på en tråkig situation till att bli än värre. Bättre att säga ifrån klart och tydligt en gång för alla.
 
Ärligt talat, det där är utopi. Att dra in HR är ju att först göra en höna av en fjäder, men sen är det också att lämna bort makten över situationen till någon annan, som kanske har en helt annan agenda. Aldrig i livet att jag hade utlämnat mig till någon där jag tappar kontrollen över situationen.

Och ärligt, hahaha, ska man sitta där sen i möte med honom och förklara hur man känner framför chefer och HR? Men aldrig i livet.

Snälla, var smartare än så nu.
Nej, så går det inte till. Men ”att dra in HR” fungerar så oerhört olika på olika arbetsplatser, det är därför jag skrev att man får fundera på det. Jag vet ju inte heller mer om vad som hände än det som uppgivits i skrift, men vi kan väl lugnt säga att jag inte tycker att det här låter som en ”fjäder”.
 
Jag kan inget annat än bli lite glad över att du fått makten. Det är ju du som är en större människa. Det är ju du som är åtråvärd, inte han. Du har makten i dina händer - använd den nu!

Ta tillfället i akt att utnyttja att han tycker om dig. Använd honom för att göra bättre ifrån dig på jobbet, för att få bättre resultat och sen ska du se till så att din lön blir därefter. Ta det som någonting positivt att du har makten över honom!

Män har i alla tider fått kvinnor att göra deras skitgöra för att sen ta all cred själv.

Fast varför ska hon utnyttja att han tycker om henne för att göra sitt jobb bättre? Det kan/ska hon ju göra oavsett om han gillar henne eller inte? Det är ju inte hennes arbetsinsats som är problemet.
 
Jag var jätteförvånad över att så många kommenterade utan att nämna HR!

Den sortens gränslösa beteende har ingenting på en arbetsplats att göra och kan bidra till att du känner dig otrygg och nervös på jobbet - absolut inte OK!

det är upp till dig att bedöma om du vill blanda in HR eller ej, men var trygg i vetskapen om att det är en helt rimlig reaktion, och det är mannen i fråga dom har agerat fel!
Börja absolut inte spela några dumma maktspel med honom - är det en vardag som du är bekväm med? Och vad skulle hända om han, eller någon annan, iskall rapporterar dig för olämpligt beteende- är du beredd att förklara situationen då?

Du har helt klart makten här, men fundera istället på hur du vill att detta ska lösa sig? Vill du inte arbeta med honom längre? Vill du helst gå vidare och jobba på "som vanligt"?

Det är helt upp till dig! Vad skulle kännas bäst för dig?
Om det senare, ett kort samtal i stil med "Ditt beteende var gränslöst, oprofissioneklt och direkt olämpligt. Jag är beredd att lägga detta bakom oss om du aldrig beter dig liknande igen, alternativet är att jag tar detta till HR"
 
Jag var jätteförvånad över att så många kommenterade utan att nämna HR!

Den sortens gränslösa beteende har ingenting på en arbetsplats att göra och kan bidra till att du känner dig otrygg och nervös på jobbet - absolut inte OK!

det är upp till dig att bedöma om du vill blanda in HR eller ej, men var trygg i vetskapen om att det är en helt rimlig reaktion, och det är mannen i fråga dom har agerat fel!
Börja absolut inte spela några dumma maktspel med honom - är det en vardag som du är bekväm med? Och vad skulle hända om han, eller någon annan, iskall rapporterar dig för olämpligt beteende- är du beredd att förklara situationen då?

Du har helt klart makten här, men fundera istället på hur du vill att detta ska lösa sig? Vill du inte arbeta med honom längre? Vill du helst gå vidare och jobba på "som vanligt"?

Det är helt upp till dig! Vad skulle kännas bäst för dig?
Om det senare, ett kort samtal i stil med "Ditt beteende var gränslöst, oprofissioneklt och direkt olämpligt. Jag är beredd att lägga detta bakom oss om du aldrig beter dig liknande igen, alternativet är att jag tar detta till HR"
Man kan ju även tala om detta för HR och be dem sköta det utan att dra igång något stort. Man kan omplacera personal utifrån mindre problem än det här.

Att släta över det hela är en sådan där grej som jag personligen inte skulle tolerera men TS ska självfallet göra så som hon känner är bäst för henne (inte för honom).
 
Man kan ju även tala om detta för HR och be dem sköta det utan att dra igång något stort. Man kan omplacera personal utifrån mindre problem än det här.

Att släta över det hela är en sådan där grej som jag personligen inte skulle tolerera men TS ska självfallet göra så som hon känner är bäst för henne (inte för honom).

Absolut detta - TS vad du beslutar dig att göra ska vara vad som känns bäst för DIG!
Mannen har redan tagit sitt beslut med sitt beteende.

Fundera absolut inte på "vad jag tydlig nog?". Nej. Mannen har gjort fel här du var absolut ingen skyldighet att släta över något.
 
Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått.

Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag har många bra kollegor. Under de senaste månaderna har jag kommit närmare en av kollegorna, vi har klickat väldigt bra mycket på grund av att vi har samma intressen/samma åsikter/syn på livet. Nu råkar denna kollega vara en kille, men jag tycker att man kan ha bra vänner oavsett om det är en kille eller tjej.

Senaste tiden har jag dock blivit lite uppmärksam och börjat fundera på om kollegan ser något mer än den vänskap vi har. Jag har INTE uppmuntrat till något, inte svarat på kommentarer som kan tolkas som medgivande. Jag har dock inte sagt ifrån heller, vilket såhär i efterhand kanske kan tolkas som tyst medgivande? Kollegan är många år äldre än mig med sambo sedan många år tillbaka och barn, varför det inte funnits i min värld att det skulle finnas något annat än vänskap mellan oss.

Idag slutade det dock med att kollegan försökte kyssa mig varför det inte råder någon tvekan om hans avsikt. Jag sa stopp direkt och sa att det inte var någon bra idé. Jag sa att han skulle ångra sig och att han inte är singel. Han menade att känslorna var slut i hans förhållande, men att det pga barnen inte bara var att separera. Jag vill inte medverka till otrohet. Sedan är jag inte intresserad av honom på det sättet (något jag inte sa till honom, ville inte såra honom -svårt också att i stunden finna sig och säga "rätt" saker). Det är även för många år mellan oss. Han sa att han förstod men envisades dock med att en puss inte kunde skada trots allt (jag blev lite arg för att mitt nej inte respekterades)

Vi var och är överens om att denna incident inte ska få förstöra relationen på jobbet då vi jobbar nära varandra där i en inte alltför stor arbetsgrupp. Det kanske kommer att kännas lättare om några dagar men just nu är jag bara ledsen, arg och frustrerad för balansen är ju ändå rubbad nu..

Jag skäms för att jag kanske borde varit tydligare tidigare (även om han visste att jag dejtat en annan kille de senaste månaderna– han vet inte att jag och denne kille inte ses längre).

Till kollegan sa jag ju nu att det främst inte var en bra idé pga att han har en sambo. Även om han skulle bryta med sambon är jag ju inte intresserad – ska jag vara tydlig och säga det eller kan jag tro att han har fattat mitt nej? Jag vill ju helst begrava detta och aldrig mer tänka på att det har hänt typ. Jag har ju älskat mitt jobb och vill inte att detta ska förstöra så att jag kanske måste byta jobb… J*kla skit.
Jag hade något liknande med en kollega. Vi hade upplevt mycket tillsammans och när vi var ute och festade en kväll berättade han vad han kände för mej. Jag förklarade att jag tyckte om honom och den vänskapen vi hade men att jag inte alls var kär i honom. Vi fortsatte att jobba ihop och har idag fortfarande en väldigt bra kontakt.

Tydlighet är viktigt. Vill han sen inte va din vän så är det hans förlust. Men han måste respektera dig och ditt val
 
Mina strumpor är hyfsat djuprosa, men jag tänker att gränsdragning och respekt för gränser handlar om kommunicerade gränser.

Ja, TS kollega har ett sorgligt dåligt omdöme och till det dålig känsla för situationer och har mer önsketänkande än inkännande. Därför drar TS en gräns, nu, genom sitt svar.

OM inte DEN gränser respekteras är det i min bok dax för HR. Då behöver jag hjälp eftersom jag gjort vad jag kan (meddelat var gränsen går) och mitt ord inte respekteras.

Men att i det här läget dra in HR eller utomstående såsom chef hade t o m jag tyckt var lite övermaga.
 
Jag hade något liknande med en kollega. Vi hade upplevt mycket tillsammans och när vi var ute och festade en kväll berättade han vad han kände för mej. Jag förklarade att jag tyckte om honom och den vänskapen vi hade men att jag inte alls var kär i honom. Vi fortsatte att jobba ihop och har idag fortfarande en väldigt bra kontakt.

Tydlighet är viktigt. Vill han sen inte va din vän så är det hans förlust. Men han måste respektera dig och ditt val

Precis. Detta. Jag har själv missuppfattat signaler (men inte gett mig till att försöka kyssa någon för det). När jag förstått att jag missuppfattat har jag dragit mig tillbaka och självklart respekterat detta.
 
Först hade jag väntat några dagar och låtsats som att det aldrig hänt.

Om det kommer upp igen så måste du ta upp det med honom och vara så tydlig du kan så att det inte kan lämnas till att bli feltolkat.

Börja med att du inte är intresserad av honom alls och att du verkligen älskar ditt jobb och att du har noll intresse av att det här ska påverka dig och ditt jobb.

Om han inte får in det i huvudet så lista allt annat du nämnt,

- du är äldre än vad jag är intresserad av
- jag tänker på dig som en nära kollega och vän
- oavsett om du har sambo eller inte, är jag inte intresserad av något form av ett förhållande med dig
Etc.., skadar inte om du blir sur lr iaf väldigt direkt.

Han ska tåla att höra såpass, det är en vuxen människa. Blir han sårad är det nog mest egot som spelar in, kanske. Men det går över, såsom det mesta och det är inget du kan styra över, hur han reagerar. Är du tydlig och låter det gå ett tag tror jag chansen är högre för att det går över. Det mesta löser sig med tydlig kommunikation och förhoppningsvis så kommer ni tillbaka till att kunna jobba som ni gjort, om inte, så var det inget du gjort iaf. Han gjorde ett misstag och en felbedömning, det borde han få veta, loud and clear.

Och om inte det hjälper, kanske prata med HR. Men oavsett, vilken jobbig situation och korkad kollega. Du har iaf inget att be om ursäkt för, hoppas det löser sig och att du kan gå tillbaka till att fokusera dig på ditt roliga jobb.
 
Tack för era svar. Även om jag egentligen vet att jag inte gjort något för att uppmuntra blir det ändå att man lägger skulden på sig själv, så det är så skönt att läsa era svar där ni skriver att skulden inte är min. Tack ❤️.

Jag vill inte blanda in HR/chef i dagsläget. Kollegan skulle inte kunna omplaceras inom företaget då vi har väldigt specifika arbetsuppgifter, utan hade behövt sluta i så fall. Min förhoppning är att kollegan backar helt och släpper detta så att vi båda kan ha en jobbrelation på jobbet. Jag är dock fortfarande lite sur för att han inte var lyhörd och backade direkt när jag sa stopp. Att han fortsatte tjata om pussen och att han fortsatte att prata om att det var så synd att jag sa nej…Jag tror aldrig att jag kommer att få någon ursäkt från honom, då jag inte tror han förstår att hans agerande var över gränsen. (Han är gammal nog att vara min pappa, vilket också var en del i att jag aldrig såg oss på det sätt han gjorde…)

Han skrev till mig igår kväll (vi har tidigare hörts ibland utanför jobbet så det i sig var inte något konstigt). Han skrev angående ett TV-program vi båda följer, så jag hoppas han bara skrev för att släta över och prata om något vi normalt pratar om, om ni fattar. Jag har dock inte svarat ännu (ville markera lite genom att inte svara på sekunden). Funderar nu på att svara angående TV-programmet och sedan lägga till ”För att förtydliga från igår så uppskattar jag dig som kollega/vän, men är inte intresserad av något annat”. Då har jag varit extremt tydlig och skulle han göra någon form av närmande efter det kommer jag att bli arg och får isf fundera på hur jag ska agera.
 
Tack för era svar. Även om jag egentligen vet att jag inte gjort något för att uppmuntra blir det ändå att man lägger skulden på sig själv, så det är så skönt att läsa era svar där ni skriver att skulden inte är min. Tack ❤️.

Jag vill inte blanda in HR/chef i dagsläget. Kollegan skulle inte kunna omplaceras inom företaget då vi har väldigt specifika arbetsuppgifter, utan hade behövt sluta i så fall. Min förhoppning är att kollegan backar helt och släpper detta så att vi båda kan ha en jobbrelation på jobbet. Jag är dock fortfarande lite sur för att han inte var lyhörd och backade direkt när jag sa stopp. Att han fortsatte tjata om pussen och att han fortsatte att prata om att det var så synd att jag sa nej…Jag tror aldrig att jag kommer att få någon ursäkt från honom, då jag inte tror han förstår att hans agerande var över gränsen. (Han är gammal nog att vara min pappa, vilket också var en del i att jag aldrig såg oss på det sätt han gjorde…)

Han skrev till mig igår kväll (vi har tidigare hörts ibland utanför jobbet så det i sig var inte något konstigt). Han skrev angående ett TV-program vi båda följer, så jag hoppas han bara skrev för att släta över och prata om något vi normalt pratar om, om ni fattar. Jag har dock inte svarat ännu (ville markera lite genom att inte svara på sekunden). Funderar nu på att svara angående TV-programmet och sedan lägga till ”För att förtydliga från igår så uppskattar jag dig som kollega/vän, men är inte intresserad av något annat”. Då har jag varit extremt tydlig och skulle han göra någon form av närmande efter det kommer jag att bli arg och får isf fundera på hur jag ska agera.
Jag tror att jag hade försökt avstyra kontakt utanför arbetstid. Annars är risken att du försöker undvika dålig stämning genom att svara tillbaka på ett trevligt sätt och han fortsätter höra av sig, du svarar trevligt och det eskalerar.

Jag hade gjort det antingen
genom att inte svara alls när han hör av sig utanför arbetstid/om icke arbetsrelaterade saker och istället på måndag öga mot öga säga "jag är enbart intresserad av en professionell relation, inget annat, jag hoppas att du kan respektera det" eller liknande.

Eller svarat på smset något i stil med att vill att ni gärna håller kontakt på ett yrkesmässigt plan och enbart under arbetstid och att du hoppas att han kan respektera det.

Jag hade inte blandat in ord som "uppskatta" eller "vän" det kan lätt misstolkas. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar. Även om jag egentligen vet att jag inte gjort något för att uppmuntra blir det ändå att man lägger skulden på sig själv, så det är så skönt att läsa era svar där ni skriver att skulden inte är min. Tack ❤️.

Jag vill inte blanda in HR/chef i dagsläget. Kollegan skulle inte kunna omplaceras inom företaget då vi har väldigt specifika arbetsuppgifter, utan hade behövt sluta i så fall. Min förhoppning är att kollegan backar helt och släpper detta så att vi båda kan ha en jobbrelation på jobbet. Jag är dock fortfarande lite sur för att han inte var lyhörd och backade direkt när jag sa stopp. Att han fortsatte tjata om pussen och att han fortsatte att prata om att det var så synd att jag sa nej…Jag tror aldrig att jag kommer att få någon ursäkt från honom, då jag inte tror han förstår att hans agerande var över gränsen. (Han är gammal nog att vara min pappa, vilket också var en del i att jag aldrig såg oss på det sätt han gjorde…)

Han skrev till mig igår kväll (vi har tidigare hörts ibland utanför jobbet så det i sig var inte något konstigt). Han skrev angående ett TV-program vi båda följer, så jag hoppas han bara skrev för att släta över och prata om något vi normalt pratar om, om ni fattar. Jag har dock inte svarat ännu (ville markera lite genom att inte svara på sekunden). Funderar nu på att svara angående TV-programmet och sedan lägga till ”För att förtydliga från igår så uppskattar jag dig som kollega/vän, men är inte intresserad av något annat”. Då har jag varit extremt tydlig och skulle han göra någon form av närmande efter det kommer jag att bli arg och får isf fundera på hur jag ska agera.
Jag tycker det låter som ett rimligt resonemang. Hoppas att det löser sig på ett bra vis för dig.
 
Tack för era svar. Även om jag egentligen vet att jag inte gjort något för att uppmuntra blir det ändå att man lägger skulden på sig själv, så det är så skönt att läsa era svar där ni skriver att skulden inte är min. Tack ❤️.

Jag vill inte blanda in HR/chef i dagsläget. Kollegan skulle inte kunna omplaceras inom företaget då vi har väldigt specifika arbetsuppgifter, utan hade behövt sluta i så fall. Min förhoppning är att kollegan backar helt och släpper detta så att vi båda kan ha en jobbrelation på jobbet. Jag är dock fortfarande lite sur för att han inte var lyhörd och backade direkt när jag sa stopp. Att han fortsatte tjata om pussen och att han fortsatte att prata om att det var så synd att jag sa nej…Jag tror aldrig att jag kommer att få någon ursäkt från honom, då jag inte tror han förstår att hans agerande var över gränsen. (Han är gammal nog att vara min pappa, vilket också var en del i att jag aldrig såg oss på det sätt han gjorde…)

Han skrev till mig igår kväll (vi har tidigare hörts ibland utanför jobbet så det i sig var inte något konstigt). Han skrev angående ett TV-program vi båda följer, så jag hoppas han bara skrev för att släta över och prata om något vi normalt pratar om, om ni fattar. Jag har dock inte svarat ännu (ville markera lite genom att inte svara på sekunden). Funderar nu på att svara angående TV-programmet och sedan lägga till ”För att förtydliga från igår så uppskattar jag dig som kollega/vän, men är inte intresserad av något annat”. Då har jag varit extremt tydlig och skulle han göra någon form av närmande efter det kommer jag att bli arg och får isf fundera på hur jag ska agera.
Han är säkert nervös över hur du tog situationen, tror jag. Kanske orolig över hur du kommer att agera. Om du inte vill blanda in HR/chef så gör inte det. Du har sagt nej, det räcker. Du är inte skyldig att förklara varför, ett nej ska räcka för att han ska backa. Vill du ge en förklaring får du självklart göra det också, det finns inga rätt eller fel :)
 
Jag har dock inte svarat ännu (ville markera lite genom att inte svara på sekunden). Funderar nu på att svara angående TV-programmet och sedan lägga till ”För att förtydliga från igår så uppskattar jag dig som kollega/vän, men är inte intresserad av något annat”. Då har jag varit extremt tydlig och skulle han göra någon form av närmande efter det kommer jag att bli arg och får isf fundera på hur jag ska agera.

Jag tycker du är väldigt tydligt, vänlig och visar en respekt som en kan kräva att visas tillbaka. Vad som hänt, vem som sagt vad, gjort hur etc fram till att du kommunicerat gränsen när han ville hångla är helt egalt. NU har du satt en gräns, den ska respekteras. Och förtydligandet är i min värld klockrent.
 
Jag tror att jag hade försökt avstyra kontakt utanför arbetstid. Annars är risken att du försöker undvika dålig stämning genom att svara tillbaka på ett trevligt sätt och han fortsätter höra av sig, du svarar trevligt och det eskalerar.

Jag hade gjort det antingen
genom att inte svara alls när han hör av sig utanför arbetstid/om icke arbetsrelaterade saker och istället på måndag öga mot öga säga "jag är enbart intresserad av en professionell relation, inget annat, jag hoppas att du kan respektera det" eller liknande.

Eller svarat på smset något i stil med att vill att ni gärna håller kontakt på ett yrkesmässigt plan och enbart under arbetstid och att du hoppas att han kan respektera det.

Jag hade inte blandat in ord som "uppskatta" eller "vän" det kan lätt misstolkas. Tyvärr.
Jag vill ju helst undvika dålig stämning :angel: och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.
Han är säkert nervös över hur du tog situationen, tror jag. Kanske orolig över hur du kommer att agera. Om du inte vill blanda in HR/chef så gör inte det. Du har sagt nej, det räcker. Du är inte skyldig att förklara varför, ett nej ska räcka för att han ska backa. Vill du ge en förklaring får du självklart göra det också, det finns inga rätt eller fel :)
Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
 
Jag tycker du är väldigt tydligt, vänlig och visar en respekt som en kan kräva att visas tillbaka. Vad som hänt, vem som sagt vad, gjort hur etc fram till att du kommunicerat gränsen när han ville hångla är helt egalt. NU har du satt en gräns, den ska respekteras. Och förtydligandet är i min värld klockrent.
Tack, min tanke med att skicka mitt förtydligande är dels att vara extremt tydlig så att han fattar att jag inte är intresserad, men tänker också att det är bra att ha det i text ifall det skulle bli problem framöver.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 738
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 297
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp