Bukefalos 28 år!

Operation av lösa benbitar, hasled

Qwuanto

Trådstartare
Vi opererade vår tre-åring i måndags för ostechondros i båda bakhaserna. I går var första gången som vi skulle lägga om bandaget hemma och det var inte helt lätt.. Efter lite meck tyckte jag ändå att jag fick till det hyffsat bra. Men icke, idag när jag kom till stallet hade det ena bandaget glidit ner en bit och hamnat under stygnen:cry: Han var jätte svullen över hasen (vilket han inte var igår)... Ringde vet direkt och de sa att så länge han inte är halt eller har feber ska jag inte oroa mig för mycket över svullnaden (han har ingen feber, 37,4 och haltar inte).. MEN jag oroar mig i alla fall!!!! SNÄLLA, är det någon som har gjort en liknande operation av sin häst och som fått svullnad, kan ni inte berätta hur det gick för er!!
 
Sv: Operation av lösa benbitar, hasled

Din veterinär har rätt. Så länge hästen inte har feber så behöver den inte behandlas. Jag hade en häst som lätt fick lymfangit, o min veterinär ville inte behandla förrän hon var klart över 39 grader varm. Mycket riktigt, efter två dagar släppte det. Jag skulle se till att tvätta det väldigt noga innan det läggs på mer bandage, jodopax, handsprit, eller vad du har som en sista puts innan bandage.
 
Sv: Operation av lösa benbitar, hasled

Våran tvåring har man städat upp i hasleden efter en inflammation .
Bandaget skulle han ha helst i 5 dagar men ramlade det av innan så skulle det få vara .
Det går ju inte att linda hasleden för det är väldigt lätt att låsa blodförsörning och senor ?

Vad använde du för bandage ?

Vad fick du för konvalecenschema för din ?
 
Sv: Operation av lösa benbitar, hasled

Använd SNÖGG för bandage kring hasen är mitt tips, kan köpas hos ATG-klinikerna och säkert på andra ställen också. Lätt att fixera kompressen whatever utan att riskera att stasa eller att det glider.
 
Sv: Operation av lösa benbitar, hasled

Svullnaden var borta nästa dag och fortfarande ingen feber, men det går inte att få bandaget att sitta uppe:( Imorse hade det åkt ner igen.. Jag använder kompresser längst in, sedan massor av bomull från hovleden och uppåt (avslutar ca 1 dm ovanför hasen) sedan fixerar jag detta med gaslinda för att sedan avsluta med elastiskt, självhäftande bandage.. Enligt konvalesans-schemat skall han ha bandage på i två veckor efter operationen, sedan skall stygnen tas.. Det har nu gått en vecka.. tack för tips om SNÖGG, skall köpa det men måste dessvärre vänta till imorgon då de inte har öppet idag.
 
Sv: Operation av lösa benbitar, hasled

Jag lägger babytvättlappar innerst mot såren. (såna i skumplast, de är kärva, oh glider inte.
Sen nåt enstaka lager bomull. Jag trixar med de, så jag inte har bomull över hasspetsen.
Sen toppar jag med vanlig vet-flex, som jag lindar korsvis över/under hasspetsen.
De sitter uppe, även när de får gå ut i sjukhage. Man får inte dra åt för hårt över hasens baksida, den senan är känslig. Men tack vare tvättlapparna klistras typ bandaget uppe.
 
Gammal tråd men skriver här så jag slipper göra en ny om samma problem.. Har gjort samma operation och bandaget glider ner hela tiden.. Men ska prova med skum tvättlapparna

Men hon har börjat bita i bandagen, hur kan jag förhindra det?
 

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 746
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 434
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min tre-åring blev opererad för två veckor sedan för osechondros i båda bakhasorna. I förrgår tog vi av bandage och stygn. Allt såg...
Svar
6
· Visningar
2 956
Hästvård Lång historia kort, min avelsmärr (11 år) behandlades för masit (5d penicillin), blev feberfri på direkten. Sista injektionen var i...
Svar
12
· Visningar
4 093
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp