Operation Patellaupphakning

Bukefalos 30 år!

landan

Trådstartare
Sökt mycket i gamla trådar men svårt att hitta information.
Jag har en 6 åring med patellaupphakning där vi var in till veterinären för snart ett år sedan som egentligen bara konstaterade att hon har patellaupphakning och att vi ska träna mer samt gav några övningar. Efter det har det varit lite till och från men under vintern och våren har hon börjat haka flera gånger i veckan och ibland flera dagar i rad. Hon går på lösdrift och motioneras dagligen med minst 60 minuters promenad för hand och varierar tömkörning, ridning på bana/i skogen.
Jag märker att hon blir nedstämd/deppig när hon har hakningarna och hon har även börjat bli lite ovillig att gå när man rider, stannar gärna och bara står still.
Nu har vi fått tid på Ultuna för undersökning men där dem också bokat in operation dagen efter ifall det blir utfallet från undersökningen.
Är det någon som gjort denna som dem säger "enkla" operation på sin häst? Gjorde ni båda benen? Hur lång rehab, boxvila, sjukhage? Har det blivit bra efter? Tog försäkringen kostnaden och om inte, vad kostade det?
Tacksam för alla svar jag kan få 🙏

Jag har en 6 åring med patellaupphakning där vi var in till veterinären för snart ett år sedan som egentligen bara konstaterade att hon har patellaupphakning och att vi ska träna mer samt gav några övningar. Efter det har det varit lite till och från men under vintern och våren har hon börjat haka flera gånger i veckan och ibland flera dagar i rad. Hon går på lösdrift och motioneras dagligen med minst 60 minuters promenad för hand och varierar tömkörning, ridning på bana/i skogen.
Jag märker att hon blir nedstämd/deppig när hon har hakningarna och hon har även börjat bli lite ovillig att gå när man rider, stannar gärna och bara står still.
Nu har vi fått tid på Ultuna för undersökning men där dem också bokat in operation dagen efter ifall det blir utfallet från undersökningen.
Är det någon som gjort denna som dem säger "enkla" operation på sin häst? Gjorde ni båda benen? Hur lång rehab, boxvila, sjukhage? Har det blivit bra efter? Tog försäkringen kostnaden och om inte, vad kostade det?
Svårt att hitta info om dagens försäkringssituation eller dagens kostnader i gamla trådar, det kan jag förstå.

Det jag lärt mig om patella. Patella då backar duhästen som träning, gärna bakåt i uppförsbacke , vid handen till att börja med. Jämnt backa hästen som uppvärmning, som lydnad, som träning. Patella hoppas jag har blivit mer ovanligt, borde vara bättre hästmaterial och bättre utbildning, träning på hästarna idag. Rätta mig om jag har fel.

Svårt att hitta info om dagens försäkringssituation eller dagens kostnader i gamla trådar, det kan jag förstå.

Det jag lärt mig om patella. Patella då backar duhästen som träning, gärna bakåt i uppförsbacke , vid handen till att börja med. Jämnt backa hästen som uppvärmning, som lydnad, som träning. Patella hoppas jag har blivit mer ovanligt, borde vara bättre hästmaterial och bättre utbildning, träning på hästarna idag. Rätta mig om jag har fel.
Patella är en led, det är inte en diagnos. Patellan ska vara en stadig ganska flat led som låses för att hästen ska kunna stå och sova. Ibland blir det knas. Patellaleden är inte detsamma som bakknät, vilket folk verkar tro.

De kan ha upphakningar eller luxuera. Upphakningar har jag uppfattat kommer av att benet är lite urskålat så det inte glider som det ska. Och luxuera (som min gamla häst gjorde) beror på att ledytorna i patellaleden är lite rundare, typ konvexa, ofta i kombination med långa ledband. Båda problemen kan vara så allvarliga att operation är det alternativet som behövs. Ofta provar man med rehab först (men det verkar vara gjort i det här fallet).

Jag har en 17-åring some opererad för patellaupphakning som åttaåring. Blev toppenbra! Inga konsekvenser, önskar att jag gjort det tidigare :)

Jag har en 17-åring some opererad för patellaupphakning som åttaåring. Blev toppenbra! Inga konsekvenser, önskar att jag gjort det tidigare :)
Vad kul att höra! Är det den operationen som då görs på endast sedering och typ ett snitt i senan? Gjorde ni båda benen eller bara ett? Hur lång tid tog rehabiliteringen? 😊

Nu har min tjej fått operera båda bakbenen samtidigt på Ultuna.
Fick hämta henne dagen efter operationen och hon var pigg, glad och ohalt. Fick gå i sin vanliga hage direkt och så ska vi gå promenader i 4 veckor innan återbesöket, ser det bra ut då kan vi börja komma igång igen.
Nu håller jag bara tummarna att det läker bra utan infektioner.
Försäkringen stod för operationen som skulle kosta 15000 kr. Totalt med övernattningar, skoning med kilklack, dagvård osv har jag fått betala ca. 9000 kr, totala fakturan va ca. 25000 kr så det mesta tog försäkringsbolaget och jag har 25% självrisk.
Hoppas detta kan hjälpa någon framöver, tänkte även att jag uppdaterat om några månader.

Jag såg inte den här tråden när det var aktuellt, men om någon går in i den framöver och läser.

Jag hade en minishettisunghäst med väldigt kraftiga upphakningar på ett ben. Hon hade bara problem med ena benet, men det var rejält med problem - mååånga gånger varje dag, och hon började lära sig att röra sig trots att benet var upphakat. Hon opererades på våren när hon fyllde 3 år, och hon hade då gått på lösdrift hela livet och vi hade först testat med träning, hovslagare etc. Men eftersom hon hakade hela tiden hjälpte inte träning, då det inte riktigt gick att träna utan att hon rörde sig så att musklerna inte tränades upp korrekt.

Hon var inte inne över natten, utan hon opererades, vaknade upp och sen åkte vi hem. Efter det fick hon gå några veckor i box, sen några veckor i sjukhage. Och schema med promenader och annat. Sen var det några månader till med rehab - leden blev bra direkt, men hon var ju felmusklad och hade en inlärd rörelsestörning som vi behövde få bukt med.

Tyvärr blev hon inte mer än 6 år pga kolik, men hon blev helt bra från patellaupphakningsoperationen.

Det här var 2019 och operationen kostade då 11 000 kr (på en av de stora kedjorna). Men sen kostade det ju mer totalt i och med förbesök med röntgen, efterbesök, rehab etc.

Liknande trådar

• Fång
  • Gasig häst
  • Tips om brunst!
  • Korsbandsskador hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat