Bukefalos 28 år!

Ord ni älskar att använda!

Sv: Ord ni älskar att använda!

Uuuuuuurk så vidrigt, hatar det ordet :yuck:

KL

Jag älskar engelskans infatuated :love:
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

kl

hihi så rolig tråd!

Mitt mest missbrukade ord är definitivt "Haha", skriver det överallt, hela tiden och försöker verkligen att inte använda det så mycket men det går inte! Använder tillochmed "haha" när jag pratar som ett ord och inte ett skratt, oftast sarkastiskt.

Jag håller med många andra och gillar "dock", väldigt bra ord men man får använda det på rätt plats annars ser det konstigt ut.

Fuck. Bra ord, speciellt lite fult försvenskligat "fack" ;) Och annars väldigt mycket engelska ord.

Och jag skriver alltid "Oki" istället för OK ända sedan typ sju år tillbaka då min ponny hette Oki och det liksom fastnade :)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

"synnerligen"
"emellertid"
"Gaaah" (lite varierande stavning)
"Mög"
"Holians" (detta är verkligen ett utmärkt uttryck som förtjänar att spridas som alternativ till alla "jätte"-förstärkningar)
"fascinerad"
"excellent"
"kökkenmödding"
"ju" (väldigt ofta får jag korrekturläsa mina inlägg/texter och medvetet stryka cirka hälften av alla "ju", som ju har en tendens att bara trilla in i överflöd)

I en så kallad varulvslek häromsistens skaffade jag mig också ett nytt favorituttryck som jag har lite svårt att släppa, nämligen "att korrigera" någon. Eller som mitt alter ego i leken, Herr Otto Flick, uttryckte det - i kursiv text - "att.... korrigera" någon. Men just uttrycket är egentligen stulet från Delbert Grady i The Shining "but I... corrected them". (Vilket i just det fallet betydde att han högg sina döttrar i bitar med en yxa.)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Grabbarna på jobbet säger ofta "bajsmacka" om somliga uppgifter att utföra, så det har jag börjat använda.
Är annars glad i att använda ordet pajsare. Jag tycker det låter roligt.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

En liten pallevante, säger en på mitt jobb. Vet inte vad det betyder- men gulligt låter det.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag gillar också ord och att skapa roliga och fina meningar med orden vi har!

Huruvida
Således
Angående
Givit
Därmed
Synnerligen
Sedvanliga

Fan vad gammal som gatan jag känner mig nu ;) Alla de orden fick vi lära oss på en kurs i svenska, att man inte ska använda när man skriver brev till patienter, i patientjournaler och brev i allmänhet där någon annan läser och ska förstå innehållet, eftersom de räknas som föråldrade! :o
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

MÖG!!! Det är nog världens mest användbara ord! Det betyder ju allt, typ!

"Jävla mög!!!" med ordentlig kraft i orden, det slår minsann det mesta :P
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

:love:

Åh, det här underbara verbet använde jag flitigt under min gymnasietid men sedan måste det ha fallit i glömska. Baxa är liksom mindre anklagande/dramatiserande än ta, stjäla eller snatta och faktiskt väldigt användbart!

Varför tror du jag älskar att säga knycka? :D (Norpa funkar, men jag föredrar knycka)
 
Senast ändrad:
Sv: Ord ni älskar att använda!

*KL*

För några år sedan skapade jag tillsammans med andra engelskspråkiga kollegor (som alla kunde svenska) en lista över svenska ord som vi älskade och som vi tyckte borde finnas på engelska. Vi hade regler för vilka som fick vara med, bl a fick det inte finnas en exakt ettordsmotsvarighet på engelska och att ordet måste vara utbrett och inte bara dialektalt. Några var:

badkruka, barnfamilj, betonghäck, djurförbud, fiffig, fiffla, fika, finansvalp, fräck, fulsnygg, hemmablind, huvudbry, höstrusk, jantelagen, julgransplundring, kioskvältare, kvinnofridsbrott, lagom, maska, matglad, mojäng, motivering, mys (alla ord, t ex. mysa, mysig, mysfaktor, fredagsmys) alla ord med – mässig som suffix, orka, skadeglad, solkatt, stolpen ut, streber, utebli, viktigpetter, åttondelsfinal.

Kom inte o säg att svenskar inte är ett uppfinningsrikt folk :D
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

kl

Jag och brorsan älskar att sätta fisk framför allt som är dåligt, fiskbil, fiskbåt, fiskmat, jädrans fiskare om någon varit dum.
Sen som jag skrev i förra tråden, strömming! Isället för el eller ström.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

knapp

- It doesn't make sense/Es macht kein sinn (oerhört störande att det inte finns någon vettig svensk översättning)

skummade igenom tråden och vet inte om någon redan hunnit skriva detta, men det svengelska uttrycket "det makear inte sense" är guld värt! :up:
Jag använder det säkert 20 gånger om dagen :p
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

kl

Jag gillar också dock, ett bra och enkelt ord.

Som skällsord är mitt ord helt klart ollon.

Ett sånt djävla ollon! Tycker det är riktigt bra :D
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 459
Senast: monster1
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 074
Senast: Grazing
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp