Ord ni älskar att använda!

Sv: Ord ni älskar att använda!

*KL*

För några år sedan skapade jag tillsammans med andra engelskspråkiga kollegor (som alla kunde svenska) en lista över svenska ord som vi älskade och som vi tyckte borde finnas på engelska. Vi hade regler för vilka som fick vara med, bl a fick det inte finnas en exakt ettordsmotsvarighet på engelska och att ordet måste vara utbrett och inte bara dialektalt. Några var:

badkruka, barnfamilj, betonghäck, djurförbud, fiffig, fiffla, fika, finansvalp, fräck, fulsnygg, hemmablind, huvudbry, höstrusk, jantelagen, julgransplundring, kioskvältare, kvinnofridsbrott, lagom, maska, matglad, mojäng, motivering, mys (alla ord, t ex. mysa, mysig, mysfaktor, fredagsmys) alla ord med – mässig som suffix, orka, skadeglad, solkatt, stolpen ut, streber, utebli, viktigpetter, åttondelsfinal.

Kom inte o säg att svenskar inte är ett uppfinningsrikt folk :D

Fast ganska många av de där orden har ju engelska motsvarigheter? Jag hinner inte skriva ner dem nu men nog finns de :)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

badkruka, barnfamilj, betonghäck, djurförbud, fiffig, fiffla, fika, finansvalp, fräck, fulsnygg, hemmablind, huvudbry, höstrusk, jantelagen, julgransplundring, kioskvältare, kvinnofridsbrott, lagom, maska, matglad, mojäng, motivering, mys (alla ord, t ex. mysa, mysig, mysfaktor, fredagsmys) alla ord med – mässig som suffix, orka, skadeglad, solkatt, stolpen ut, streber, utebli, viktigpetter, åttondelsfinal.

Kom inte o säg att svenskar inte är ett uppfinningsrikt folk :D

Underbart nördig och kul idé:)

Jag funder på -mässig. Kan inte det vara -wise ibland?

Och viktigpetter, är det busybody? Eller är busybody mer "om sig och kring sig" (hur nu det annars skulle uttryckas på engelska:D)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Fast ganska många av de där orden har ju engelska motsvarigheter? Jag hinner inte skriva ner dem nu men nog finns de :)

Svenskan som språk är ganska unikt vad det gäller att skapa nya ord genom att sätta ihop två gamla :)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Underbart nördig och kul idé:)

Jag funder på -mässig. Kan inte det vara -wise ibland?

Och viktigpetter, är det busybody? Eller är busybody mer "om sig och kring sig" (hur nu det annars skulle uttryckas på engelska:D)

Busybody är mera nån som lägger sig i andras affärer.

En fin synonym till viktigpetter är mallgroda, också ett helt fantastiskt ord :D
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Eller hur! Det är världens bästa ord :D

Niffe, så omogen du är som inte fattar att bajsprat är värsta grejen :grin:
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Ja, men det är väl precis vad det är! Jag tycker det är så svårt att beskriva hur man menar med andra ord, så ordbajs är ju världens bästa ord! Men mundiarré gillar jag inte :yuck:
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Lägger sig i - javisst, så är de ju.

Mallig är överhuvudtaget ett bra ord! Jan Guillou brukade kalla DN "Sveriges malligaste morgontidning" men jag vet inte om han gör det längre.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

kl

Jag gillar många av de ord som nämnts i tråden: dock, emellertid och således är några exempel. Men de är nog vanligare i skriven text än talad.

Två andra ord jag gillar är djävulusisk och ohemulskt, de fungerar så härligt som förstärkningsord! :) (Men jag vet ärligt talat inte om de är "riktiga" ord...)

Och en tredje kategori av ord, där placerar jag sånt som jag egentligen inte tycker om i egentlig mening, men ändå någonstans uppenbarligen gör det eftersom jag använder dem så ofta. Där hamnar t.ex. (och) tjosan i betydelsen "och liknande". Fråga mig inte var det kommer ifrån, men jag insåg faktiskt just idag att det är Även sjukt som förstärkningsord förekommer lite (för) ofta...
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Japp! Och "Hej och hå" likaså. Det brukar jag använda lite sarkastiskt nedlåtande (jag vet vad ni tänker; Lården - nedlåtande, vafalls?! Men även solen har sina fläckar...) när någon lite klumpigt misslyckas med någonting. Typ om någon snubblar.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag kom på ett annat ord jag älskar, visserligen också det på engelska men ändå: amazeballs. Både töntigt och användbart - precis som jag!
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

skummade igenom tråden och vet inte om någon redan hunnit skriva detta, men det svengelska uttrycket "det makear inte sense" är guld värt! :up:
Jag använder det säkert 20 gånger om dagen :p
Jag med! Trodde i min enfald att jag var någorlunda ensam om det. Säger i och för säg "makear ingen sense" istället för inte. Men det är ju petitesser.

kl

Åh ett till ord jag älskar och önskar att jag använde mer: Bös.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Bös är fult. Dråpligt däremot :love:
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

"ju" (väldigt ofta får jag korrekturläsa mina inlägg/texter och medvetet stryka cirka hälften av alla "ju", som ju har en tendens att bara trilla in i överflöd)

DÄR sa du nåt! Fy bubblan vad jag överanvänder "ju". Kommer på mig själv ibland med att skriva två meningar här på Buke och lyckats få in tre ju på den texten... Jag är glad varje gång jag upptäcker det innan jag publicerar, vill inte veta hur många gånger jag aldrig märker nåt! :o
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

*kl*
Kom på ett till ord som jag gillar och använder ofta: "Hoppsan-sa"!
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Nej, inte som enstaka ord. Omskrivningar finns det alltid.

Fast vissa saker kan ju inte bli ett enda ord på engelska. Law of Jante till exempel, det blir ju automatiskt tre ord, och round of 16 åttondelsfinal.

Streber finns det flera ord för men careerist är väl det vanligaste. Stolpe ut - poster. Motivering = incentive, mysig = cosy / snuggly, viktigpetter = bighead... och så vidare.

(mandalaki, busybody kan absolut användas om viktigpetter också i vissa delar av Storbritannien)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag också! Varje gång jag skriver något avslutar jag med en ju-rensning i förhandsgranskningen.

Anna: tack! Hur säger man Jag orkar inte? Det har jag funderat på redan innan det dök upp här. I'm too tired täcker ju bara en del av "orka".
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 415
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 776
Senast: Grazing
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp