Ord ni inte står ut med?

Tunn, tynnre, tunnast. I Uppland, då.
Min sambo säger tunn, tynnre, tynnst. Hade aldrig hört det innan jag träffade honom! Jag är uppväxt i en förort till Stockholm men har bosatt mig högre upp och får höra för mig nya ord nu och då. Min son säger "lagd",till exempel den lagd på stolen. Så säger en del här tydligen.
 
Min sambo säger tunn, tynnre, tynnst. Hade aldrig hört det innan jag träffade honom! Jag är uppväxt i en förort till Stockholm men har bosatt mig högre upp och får höra för mig nya ord nu och då. Min son säger "lagd",till exempel den lagd på stolen. Så säger en del här tydligen.
När vi nu är inne på sådana bekännelser, så jag har också en. Min man (och hela hans skånska familj) säger "bebis" istället för bäbis :cry:
 
Min sambo säger tunn, tynnre, tynnst. Hade aldrig hört det innan jag träffade honom! Jag är uppväxt i en förort till Stockholm men har bosatt mig högre upp och får höra för mig nya ord nu och då. Min son säger "lagd",till exempel den lagd på stolen. Så säger en del här tydligen.

Tynnst! Hur kunde jag missa det under mina Upplandsår?

Det är faktiskt kul med dialektala ord, och även dialekter.
 
Jag avskyr ordet klutt. Särskilt när det används i matsammanhang, snacka om att jag tappar aptiten när det pratas om en klutt majonnäs eller liknande. Hu!
 
Det senaste året har "gå emellan" blivit ett uttryck som framkallar enorma aggressioner hos mig. Enbart pga chefens tendens att pricka in när jag har som absolut mest att göra (jag har kommit in i ett flow och jobbar med något som kräver lite fokus) och säga: "Kan du inte gå emellan med det här?" :banghead::rage::arghh:
 
Hen, jag kan verkligen inte med det ordet. Hur sjutton kan hen som på engelska blir höna vara könsneutralt? Otroligt fult ord i mina ögon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp