Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Här i Finland säger vi tjurdra om att bilda fast nåt djur. Tex Tjuren stod tjurad i ladugården. Men så kanske ni säger i Sverige också
Det betyder samma sak i Sverige, jag har aldrig hört det när man talar om teknologi. Å andra sidan har jag aldrig hört någon säga "tethered" i den betydelsen här i UK heller trots attt det verkar vara korrekt. Det kanske är teknikspråk, jag skulle mest bli förvirrad. :D

Att tjudra. Som i att dela internet från sin telefon till en annan enhet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjudring
Den Wikipedia artikeln ger jag inte mycket för!

Tjudra betyder ju att binda upp (binda fast) ett djur, oftast använt om nötdjur.

Det betyder det engelska tethering också.

Att man sedan i överförd betydelse använder det för att koppla ihop två IT-enheter, innebär inte att den grundläggande betydelsen plötsigt upphört.

Artikel borde kompletteras med den grundläggande betydelsen också.

Man. Av människa, mänsklighet.

har aldrig förstått hur person skulle var mer neutralt. Anglosaxsisk smitta och missförstånd.

Styv, visst bonus är ett positivare ord, men är allt positivt? Styv anger mer den relevanta släktförbindelsen, utan värdering.

Personal Personalavdeling, personalvetare, vad är en mänskligresurs?

Chefsarprirant Då vet man i varje fall varför vederbörande är där.
Känner att jag kommer bli rättad. Men hade velat ha ett alternativ till brukare som används i dagligt tal. Vet inte vad man hade förut. Men mina instinkter tänker hela tiden att någon som brukar en person förbrukar den och det känns inte snällt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka