Att tjudra. Som i att dela internet från sin telefon till en annan enhet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjudring
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det sa vi alltid om de där tjocka strumpbyxorna som man hade på sig inomhus, bland annat på förskolanKalasbyxor hörde jag i en bok för en stund sedan. Aldrig något jag haft i min vokabulär dock.
Aldrig förekommit hos migJo, det sa vi alltid om de där tjocka strumpbyxorna som man hade på sig inomhus, bland annat på förskolan.
Jag är nog lite äldre än vad du ärAldrig förekommit hos mig![]()
Ja, det minns jag också!Jo, det sa vi alltid om de där tjocka strumpbyxorna som man hade på sig inomhus, bland annat på förskolan.
Kalasbyxor hade jag som barn på 60-talet. Märkligt ord när man tänker efter. Definitivt inget som man hade enbart på kalas.Jo, det sa vi alltid om de där tjocka strumpbyxorna som man hade på sig inomhus, bland annat på förskolan.
Här i Finland säger vi tjurdra om att bilda fast nåt djur. Tex Tjuren stod tjurad i ladugården. Men så kanske ni säger i Sverige ocksåAtt tjudra. Som i att dela internet från sin telefon till en annan enhet
Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.
Det betyder samma sak i Sverige, jag har aldrig hört det när man talar om teknologi. Å andra sidan har jag aldrig hört någon säga "tethered" i den betydelsen här i UK heller trots attt det verkar vara korrekt. Det kanske är teknikspråk, jag skulle mest bli förvirrad.Här i Finland säger vi tjurdra om att bilda fast nåt djur. Tex Tjuren stod tjurad i ladugården. Men så kanske ni säger i Sverige också
7 förstår jag inte. Jag vet ju vad en skvätt är, men inga av de andra orden står i bestämd form?Fick syn på den här på Instagram:
Visa bifogad fil 190011
Mormor sa alltid jumper, det slog mig nu att jag nog inte hört det ordet sedan hon gick bort
Det kom upp tidigare i tråden att det används likadant som man (i alla fall där jag är ifrån7 förstår jag inte. Jag vet ju vad en skvätt är, men inga av de andra orden står i bestämd form?
Skvätten kallar jag människor och hästar som hoppar till för saker. Jag skvätter ofta till när någon kommer bakifrån eller någon plötsligt låter, då säger jag att jag är skvätten.7 förstår jag inte. Jag vet ju vad en skvätt är, men inga av de andra orden står i bestämd form?
AhaaaSkvätten kallar jag människor och hästar som hoppar till för saker. Jag skvätter ofta till när någon kommer bakifrån eller någon plötsligt låter, då säger jag att jag är skvätten.
Kommer från Medelpad och här är jag uppvuxen med ordet, men under de många år jag bodde i södra Sverige träffade jag sällan på någon som förstod det. Förstod dom det var det alltid hästfolk.AhaaaTack, fullkomligt okänt ord i min värld!
Tjudrar gör man utomhus.med långt rep/kedja så de kan beta. (Tror det är förbjudet numera) inomhus är de bundna.Här i Finland säger vi tjurdra om att bilda fast nåt djur. Tex Tjuren stod tjurad i ladugården. Men så kanske ni säger i Sverige också
Nu när du säger det har jag nog hört "att skvätta till" om hästarKommer från Medelpad och här är jag uppvuxen med ordet, men under de många år jag bodde i södra Sverige träffade jag sällan på någon som förstod det. Förstod dom det var det alltid hästfolk.![]()
På Norska så är jumper det samma som T-shirt. Växte upp med det på 60 o 70 talet. Även klosett och nattsärk används fortfarande om Toalett och pyjamas för tjejer.Fick syn på den här på Instagram:
Visa bifogad fil 190011
Mormor sa alltid jumper, det slog mig nu att jag nog inte hört det ordet sedan hon gick bort
Skvätten kallar jag människor och hästar som hoppar till för saker. Jag skvätter ofta till när någon kommer bakifrån eller någon plötsligt låter, då säger jag att jag är skvätten.
Den Wikipedia artikeln ger jag inte mycket för!Att tjudra. Som i att dela internet från sin telefon till en annan enhet
Känner att jag kommer bli rättad. Men hade velat ha ett alternativ till brukare som används i dagligt tal. Vet inte vad man hade förut. Men mina instinkter tänker hela tiden att någon som brukar en person förbrukar den och det känns inte snällt.Man. Av människa, mänsklighet.
har aldrig förstått hur person skulle var mer neutralt. Anglosaxsisk smitta och missförstånd.
Styv, visst bonus är ett positivare ord, men är allt positivt? Styv anger mer den relevanta släktförbindelsen, utan värdering.
Personal Personalavdeling, personalvetare, vad är en mänskligresurs?
Chefsarprirant Då vet man i varje fall varför vederbörande är där.