Ja! kan man inte använda korpulent istället för kurvig? och stor? När jag säger kurvig tänker jag typ Jessica Rabbit, men folk uppfattar det alltid som korpulentGillar ordet korpulent, låter så fint.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja! kan man inte använda korpulent istället för kurvig? och stor? När jag säger kurvig tänker jag typ Jessica Rabbit, men folk uppfattar det alltid som korpulentGillar ordet korpulent, låter så fint.![]()
Telning använder jag ganska ofta! Det går liksom även upp i åldrarna.Parvel, ett ex brukade använda det ordet om en av mina katter.
Betyder liten gosse eller pys, som inte heller används så ofta längre.
Stavningen var svår. Men använder absolut. Hörselskadade verkar anseJag förklarade det nog konstigt. Tänk dig att någon säger något som barnet inte hör. Alla andra hade sagt va? Eller möjligen "jag hörde inte". Den här ungen sa vad sa? Eller mer vasa. (Det är så svårt att förklara i skriven text, man förstår om man säger det). Men som vadfalls fast vad sa?
Barnet var typ nio dessutom. Det var ju gulligt att ett så litet barn/ung person använde ett så gammalt uttryck, jag har bara hört det av en gammal döv dam i tvserien Pip-Larssons före.
Dessutom låter mycket roligare än festJamen ja, vem vill inte gå på en galej, eller baluns liksom?
Galej kan jag använda i frågeform, "ska ni ut på galej?" T.ex. om någon är lite uppklädd.
Gammelmormor sa att man inte skulle tvesövla! mycket viktigt. Säger det till ungen också. Åh nej tvesövlat! om det är ost o skinka på mackanJag gillar uttrycket sovlet. Min mamma sa alltid när jag var liten att man inte bara skulle äta sovlet på tallriken, utan även äta upp potatisen eller riset.
Numera skämtar vi lite om att många mest bara äter sovlet och knappt något till det.
Sovlet är alltså det man äter till kolhydraterna och salladen, alltså typ proteinet och såsen.
Jag har allid tolkar korpulen som överviktigt. Inte jättetjock utan bara tjock.Ja! kan man inte använda korpulent istället för kurvig? och stor? När jag säger kurvig tänker jag typ Jessica Rabbit, men folk uppfattar det alltid som korpulentNär jag säger att en person är stor tänker jag lång, rejäl och muskulös, men folk tänker att personen är liten och korpulent. Svinsvårt att beskriva en person.
Det är vad mamma kallade mitt rum när jag var liten om det var ostädatJag har också en diktan och traktan att använda ordet kökkenmödding mycket oftare än jag har anledning till det, på grund av det är ett väldigt roligt ihopsatt ord.
Detta bör dessutom ha varit första gången i mitt + 50åriga liv som jag använt uttrycket diktan och traktan, endast tack vare nya lärdomar i denna tråd. Men kanske inte sista?
Spisade skivor, åt dom upp dom?Dessutom låter mycket roligare än fest
(festa typ, bara vara full o kräla runt o luta sig obehagligt över folk)
Helt ärligt verkade mamma o co (40-talister) ha haft väldigt väldigt roligt på sina fester som i att de spisade skivor och dansade på borden typ en lördag eftermiddag med mörklagda fönster (iofs för att alla tjejer skulle hem till tio). Eller springa runt nakna på strandenmitt i natten i blandat sällskap o sådant.
För att inte tala om sexamat framåt småtimmarna.
Det är ju ungefär det jag skrev. Kurvig-Jessica Rabbit, timglasformad. Men om du läser tidningar idag betyder kurvig korpulent och lite mer ibland äppelformad. Jag tänkte korpulent kunde komma tillbaka.Jag har allid tolkar korpulen som överviktigt. Inte jättetjock utan bara tjock.
Kurvid är en kvinna med stora bröst oich rumpa. Absolut inte överviktig utan bara med kurvor i siluetten.
Spisade skivor, åt dom upp dom?![]()
Kommer från Medelpad och här är jag uppvuxen med ordet, men under de många år jag bodde i södra Sverige träffade jag sällan på någon som förstod det. Förstod dom det var det alltid hästfolk.![]()
Så bra ord! även om jag inte använt det själv kanske jag ska börja. Det är en så exakt beskrivning!Särbon från Västerbotten använder också det
Vi hästfolk vet ju (alltför väl) vad skvättig är![]()
Ska jag vara helt ärlig hade jag inte vetat om jag inte hade haft så många underliga fantasier runt denna visa och jazzen och glassen som dagisbarn (alltså glassen har jag aldrig fått någon förklaring på. Är det knas eller är det glace au four (jättegott btw).Spisade skivor, åt dom upp dom?![]()
Ordförslagen verkar vara både manliga och kvinnliga?Korpulent har jag uppfattat manligt kodat (och en rejäl kagge är ett måste för att kunna kallas korpulent). Värdeneutralt eller något positivt ord för en stor kroppshydda, sammankopplat med pondus/status. (Kurvig går att vara även utan övervikt och känns kvinnligt kodat.)
Tillägg: jag kan verkligen tänka att korpulent skulle kunna återkomma utan könskodning. Det känns som exakt en sådan betydelseförskjutning som kan ske av att ett ord blir utdaterat, okänt och därmed börjar användas igen något ”felaktigt” enligt den äldre generationen men att de som inte känner till det historiskt börjar använda det utan genuskodning.
Btw kom en hel uppsjö av intressanta ord här.Han beskrivs som en medelålders och smått korpulent man med tangorabatt.
Det känns skönt att stordåd kan uträttas av en korpulent ung kvinna.
En korpulent engelsk sergeant med rödaktigt hår och skelande blick gjorde honnör för mig.
En korpulent man som satt bredvid Shinza skymde honom större delen av tiden.
Jag håller med. För mig har man inte ”stor kroppshydda” som jag skrev om armar och ben är pinniga.Ordförslagen verkar vara både manliga och kvinnliga?
Korpulent tänker jag nog inte rejäl kagge utan mer liksom stabil med kagge. (tex inte smala armar och ben och kagge).
Mullig är lite mer fluffigt och feminint?
Även om det kanske låter lite manligt ändå? Min farmor sa tex bara rätt och slätt att hon var tjock. Tänker korpulent är lite mer diskret än tjock?
https://www.synonymer.se/sv-syn/korpulent
Han beskrivs som en medelålders och smått korpulent man med tangorabatt.
Det känns skönt att stordåd kan uträttas av en korpulent ung kvinna.
En korpulent engelsk sergeant med rödaktigt hår och skelande blick gjorde honnör för mig.
En korpulent man som satt bredvid Shinza skymde honom större delen av tiden.
Frodig ät ett ord jag börjat använda efter att en arbetskamrat sa att hon alltid sågs frodig ut på kortOrdförslagen verkar vara både manliga och kvinnliga?
Korpulent tänker jag nog inte rejäl kagge utan mer liksom stabil med kagge. (tex inte smala armar och ben och kagge).
Mullig är lite mer fluffigt och feminint?
Även om det kanske låter lite manligt ändå? Min farmor sa tex bara rätt och slätt att hon var tjock. Tänker korpulent är lite mer diskret än tjock?
https://www.synonymer.se/sv-syn/korpulent
Btw kom en hel uppsjö av intressanta ord här.
Trind är ju väldigt fint och knubbig.
Tänkte att trind var värsta ordet att använda innan jag såg synonymerna sfärisk och klotrundFrodig ät ett ord jag börjat använda efter att en arbetskamrat sa att hon alltid sågs frodig ut på kort
”Solen glimmar blank och trind, vattnet likt en spegel”v (Bellman)Tänkte att trind var värsta ordet att använda innan jag såg synonymerna sfärisk och klotrundklotrund gillar jag annars om djur. Annars rundnätt?
Joo men ibland är ju ett djur liksom klotrunt om magen, tycker du inte?”Solen glimmar blank och trind, vattnet likt en spegel”v (Bellman)
Klotrund om djur?
Klot är ju som bowlingklot eller bouleklot. JHur är ett ett djur klotrunt?
Rundnätt är fint. Inte nedvärderande alls