Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Rent allmänt så vill jag slå ett slag för att hålla igång bruket av de ord som inte ännu är utgångna. De som har lokal förankring och speglar variation och särart i de olika varianterna av språket som finns.

Då ställt i kontrast till formella, skriftspråkliga, normerade och centraliserade varianter. Som ofta framställs om bättre, mer korrekta eller högre värderade trots att det inte finns grund för det. De har sin roll i de sammanhang där de hör hämma, men det finns inte någon anledning att låta den bli expansiva och undanträngande. (...eller de är de ju, men man kan undvika att bidra till det mer än nödvändigt...)

Annorlunda/udda är vad jag har trott men i trådstarten står det skamsen/pinsam vilket ju är något annat, så jag antog att jag missförstått.
Det är cringe som är pinsam. Eljest betyder annars, men kan på vissa dialekter användas för annorlunda/udda.

Jag gillar ordet ohemult, och det får mig att tänka på Hemulen. Men hemult, finns det ordet? Vad betyder det i så fall?
Hemul är typ en medeltida juridisk fackterm.

Något är ohemult om man inte lyckas bevisa det man är skyldig att kunna redovisa (dvs. hemul - som rör grunder för tidigare ägande/överlåtelser -ish) och då betyder det att giltigheten av det avtal som var uppe till prövning i rätten faller.

Ungefär. Eftersom de juridiska förhållanden som det handlar om är komplicerade och inte riktigt existerar på ett översättbart sätt idag är det begripligt bara till en viss nivå om man inte är rättshistoriker...

Eljest är jag väl bekant med, det är cringe jag inte fattar.

cringe​

pinsam

Exempel​

Jag förstår till och med att jag som förälder är cringe nästan jämt. Göteborgs-Posten 26 maj 2017

Kommentar:
Kommentar: Av engelskans cringe som i vardaglig användning förekommer så väl som substantiv, adjektiv, verb och utropsord som uttryck för pinsamhet. Det används också som beteckning för en speciell genre av pinsamma komedier. På svenska förekommer även adjektivformen cringeig, liksom verbformen cringea med betydelsen ’reagera med obehag för att något är väldigt pinsamt’. av eng. cringe

https://www.isof.se/svenska-spraket/nyord/nyordssoket/2017/cringe

Håller med om ohemult, ypperligt ord :up:

Hemult är också trevligt men inte ett ord jag helt förstått än. Svårare att förstå ord som väldigt sällan används också.

Även diverse dialektala ord tycker jag är trevligt när man hör unga använda. Skåne har många men vi har många här på Dal och i Värmland också. Att stå i bott, förstår resten av Sverige det uttrycket? Min mor gjorde det inte men det är ett jag använder flitigt vid passande situationer.

Jag har för egen regel att alltid använda svenska ord så långt som möjligt. Ibland går det inte, framförallt inom nya biologiska diskussioner blir det per automatik svengelska. När jag haft tråkigt i skolan har jag tagit det som en utmaning att använda ett så formellt och gammeldags språk som möjligt (på uppgifter där språket uttryckligen inte spelar någon roll, så blev det fel gör det inte något). Ganska underhållande.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka