Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 598

Bukefalos 30 år!

Hoodie och något på s som jag bara kommer ihåg när jag ser det.
Aaah, det kanske vi också använder ibland. 🤔 Inte hoodie så ofta men sneakers har man väl sagt om en viss typ av sko väldigt länge? Sedan jag var barn i alla fall, men vi sa/säger gympaskor också.

Nu började jag tänka på (och googla) om alla sneakers är gympaskor @Görel .

Jag har liksom tänkt att på svenska är sneakers gympadojjor som modedetalj medan på amerikansk engelska är hela paraplyet av både faktiska tränings- och sportskor, samt modeskor som ser ut som/är sportskor. Liksom converse - det finns väl ingen samtida idrottare som skulle använda dem som sportsko i sin tävlingsgren utan faktiska gympadojor har utvecklats massor i funktion sedan converse var högsta funktionalitet för sport någon gång efter andra världskriget?

Jag vet inte om jag är ensam om att tänka att orden har lite olika definition. Om jag (mot förmodan) skulle vilja köpa löparskor skulle jag aldrig be om hjälp att välja sneakers för löpning, för i min inre vokabulär är sneakers sådana gympaskor som väljs som modestatement (kolla min casual, avslappnade stil) mer än efter funktionalitet.

Googlingen (ecosiaingen?) gör gällande att fler tänker som jag, men jag skummade bara ett par träffar.

Nu började jag tänka på (och googla) om alla sneakers är gympaskor @Görel .

Jag har liksom tänkt att på svenska är sneakers gympadojjor som modedetalj medan på amerikansk engelska är hela paraplyet av både faktiska tränings- och sportskor, samt modeskor som ser ut som/är sportskor. Liksom converse - det finns väl ingen samtida idrottare som skulle använda dem som sportsko i sin tävlingsgren utan faktiska gympadojor har utvecklats massor i funktion sedan converse var högsta funktionalitet för sport någon gång efter andra världskriget?

Jag vet inte om jag är ensam om att tänka att orden har lite olika definition. Om jag (mot förmodan) skulle vilja köpa löparskor skulle jag aldrig be om hjälp att välja sneakers för löpning, för i min inre vokabulär är sneakers sådana gympaskor som väljs som modestatement (kolla min casual, avslappnade stil) mer än efter funktionalitet.

Googlingen (ecosiaingen?) gör gällande att fler tänker som jag, men jag skummade bara ett par träffar.
Jag tänker också att sneakers är typiska "stadsskor" alltså sådana där med helplatt gummisula som man ofta får lite ont i fötterna av om man försöker göra något ordentligt med dem. :D Absolut inte träningsskor aka gympadojor.

Inspirerad av tråden om vad som var bättre förr, vilka ord tycker ni att man borde använda mera? Det kan vara sådana som helt fallit ut ur språket, eller sådana som finns kvar men kanske hamnat i skymundan till förmån för någon engelsk variant.

Mitt förslag: eljest
Betydelse:
Annars, eller annorlunda.

Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.
Man. Av människa, mänsklighet.

har aldrig förstått hur person skulle var mer neutralt. Anglosaxsisk smitta och missförstånd.

Styv, visst bonus är ett positivare ord, men är allt positivt? Styv anger mer den relevanta släktförbindelsen, utan värdering.

Personal Personalavdeling, personalvetare, vad är en mänskligresurs?

Chefsarprirant Då vet man i varje fall varför vederbörande är där.

Jag gillar det ganska sällsynta ordet ”kanalje”, det har en skön klang på något sätt, men som beskrivning av en människa är det lite svårt att hitta rätt typ av person för att kunna använda det.

Därför hajade jag till rejält när jag hörde det faktiskt användas beskrivande i en podd om kidnappningen av "Uppsalastudenten" för kanske tio år sedan. En av de misstänkta (med enorm svada) använde det för att beskriva en av de andra misstänkta. Jag är inte helt övertygad om att jag skulle beskriva den andre personen som just "en kanalje", men det var ändå ett festligt och ovanligt inslag i ett helt bisarrt och ganska ovanligt ärende.
Min syn på kanalje är antagligen ganska så förgad av gamla serietidningar som lilla Fridolf och liknande, så jag skulle kanske kunna säga kanalje om en ohyfsad man som t.ex. tränger sig före någonstans, eller släpper igen dörren framför näsan på en :D
Jag tänker också att sneakers är typiska "stadsskor" alltså sådana där med helplatt gummisula som man ofta får lite ont i fötterna av om man försöker göra något ordentligt med dem. :D Absolut inte träningsskor aka gympadojor.

Jag skulle också använda sneakers om likadan skor som du menar. Annars är det roligt här i finland för vi har ju en del låneord från finskan, så samma skor kan även vara tennarit.
Munktröja är huppari här (av finskans huppu=huva)
Och har jag köpt ett par nya skor att springa med så kanske jag berättar åt en vän att jag köpt nya länkare.

Den här tråden fick mig att tänka på en kompis till min lillasyster som sa vad sa (uttalat utan d:et visserligen med vår dialekt) istället för va när hon inte hörde när de var små. Hon var flera år yngre än syrran och hade unga föräldrar, de var bara dryga tio år äldre än mig, så vi förstod aldrig riktigt vart hon snappat upp det vansinnigt ålderdomliga uttrycket ifrån. Men alla gamla älskade henne, hon blev så lillgammal och artig när hon sa så. :D

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka