I vilket sammanhang använder du det? Har nog aldrig hört någon säga det ordet.
Om märkliga människor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vilket sammanhang använder du det? Har nog aldrig hört någon säga det ordet.
Jag tror stt sophög/soptipp heter kas på romanes!Kasa.
Istället för gödselstacken. Mycket smidigare ord.![]()
Kasa.
Näe?På tal om dialekt och ett ord som jag faktiskt gillar: RÄLIGT (dvs äckligt). Jag använder det då och då till min pappas förtjusning.
Vi använder det till båda sakerna. Man kan till och med kasa ned från kasa, men det är lite äckligt.Vi använder det som glida/kana.
Har en backe här som kallas kasbacken eftersom den alltid blir vansinnigt hal på vintern och alltid är det några som inte får stopp och kasar rakt igenom en korsning och in i ett staket![]()
I min värld och säkert många andra skåningar betyder räligt äckligt.Näe?
Räligt är väl tråkigt, opassande?
I min värld inget äckel alls.
Näpp. Det betyder absolut äckligt här. Pappa är från Malmö.Näe?
Tillbringare kanske?Men det finns väl inget annat svenskt ord som kan ersätta?
Du våååågar inte äta den räliga grodan.Näe?
Vi säger skvätträdd, men i sammanhanget skulle jag absolut förstå skvätten också!Ett bra dialektalt ord som jag ofta använder är skvätten. Skvätta, skvatt, skvatt. Att skvätta till, vara skvätten av sig.
Undrar om jag inte hört endel människor säga dyngkasan om gödselstacken på den här sidan om kvarken också.Kasa.
Näe?Tillbringare kanske?
Räligt!Vi använder det till båda sakerna. Man kan till och med kasa ned från kasa, men det är lite äckligt.![]()
Där fick jag lära mig något nytt! Min släkt har använt ordet fel i hela mitt livNäe?
I min värld är tillbringare en kanna med hällpip. En karaff är en flaska med en kork - företrädesvis av glas även den.
Tillbringaren har handtag. Karaffen har det inte.
Visa bifogad fil 189204
För mig är det mer långtråkigt, trist, drygtNäe?