Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Har nog bara hört Pottsork i denna.

Kanalje är väl dessutom ett ord som Kapten Haddock använde åtminstone i äldre översättning.

Sötvattenspirater är väl ett ord som kanske inte annars används så ofta.

Ett annat ord som inte har med skor att göra:
Hämsko, visste faktiskt inte att det även var hästrelaterat.

Pottsork och pösmunk!

Det första om en lite störig person och det andra om en självgod person. Ser dem som lite mildare förolämpningar som också kan sägas med glimten i ögat.
Pottsork är ett sorgligen försummat ord😁
Min pappa brukade använda det. Har aldrig hört någon annan använda det så jag trodde faktiskt han hittat på det själv. Men uppenbarligen inte!

Kommer oxå från Halland och vi använde flitigt ordet räligt. Med ett tydligt skorrande r ”rrrrääälit”. Så det är inte bara skånskt.

Har nog bara hört Pottsork i denna.

Kanalje är väl dessutom ett ord som Kapten Haddock använde åtminstone i äldre översättning.

Sötvattenspirater är väl ett ord som kanske inte annars används så ofta.

Ett annat ord som inte har med skor att göra:
Hämsko, visste faktiskt inte att det även var hästrelaterat.
Tvåa på bollen. 😅

Den här tråden fick mig att tänka på en kompis till min lillasyster som sa vad sa (uttalat utan d:et visserligen med vår dialekt) istället för va när hon inte hörde när de var små. Hon var flera år yngre än syrran och hade unga föräldrar, de var bara dryga tio år äldre än mig, så vi förstod aldrig riktigt vart hon snappat upp det vansinnigt ålderdomliga uttrycket ifrån. Men alla gamla älskade henne, hon blev så lillgammal och artig när hon sa så. :D
Sått det i sammanhang. Jag begriper inte vad det är för ålderdomigt med vad?

Jag saknar gamla hederliga svenska ord som gympadojor och munkjacka. Alla i min omgivning använder dem men vi verkar vara rätt ensamma om det.

Haha, men vad säger man istället?! Alla (typ fem) människor jag pratar svenska med använder de orden. De är ändå lite utspridda och i olika åldrar tycker jag.

Hoodie och något på s som jag bara kommer ihåg när jag ser det.

Just det, tack!
För mig är gympadojor och sneakers olika saker. Sneakers är vardagsskor av "sporttyp" och gympadojor är träningsskor. Jag har både sneakers och gympadojor i hallen, men ena används för stadspromenader och andra för skogspromenader. :D

Sen gällande munkjacka och hoodie så är även det olika saker för mig. Googlade munkjacka dock och insåg att det tydligen inte är så. Men det enda jag nånsin kallat munkjacka är de mjuka jackor i nån slags tjock softshell, nästan lite skumgummikänsla med glansig yta, som var superpopulära i slutet av 90-talet, och användes som just jackor. Har aldrig sagt det till en vanlig huvtröja.

Sått det i sammanhang. Jag begriper inte vad det är för ålderdomigt med vad?
Jag förklarade det nog konstigt. Tänk dig att någon säger något som barnet inte hör. Alla andra hade sagt va? Eller möjligen "jag hörde inte". Den här ungen sa vad sa? Eller mer vasa. (Det är så svårt att förklara i skriven text, man förstår om man säger det). Men som vadfalls fast vad sa?

Barnet var typ nio dessutom. Det var ju gulligt att ett så litet barn/ung person använde ett så gammalt uttryck, jag har bara hört det av en gammal döv dam i tvserien Pip-Larssons före.

Jag förklarade det nog konstigt. Tänk dig att någon säger något som barnet inte hör. Alla andra hade sagt va? Eller möjligen "jag hörde inte". Den här ungen sa vad sa? Eller mer vasa. (Det är så svårt att förklara i skriven text, man förstår om man säger det). Men som vadfalls fast vad sa?

Barnet var typ nio dessutom. Det var ju gulligt att ett så litet barn/ung person använde ett så gammalt uttryck, jag har bara hört det av en gammal döv dam i tvserien Pip-Larssons före.
Återigen bevisas hur gammal jag är :rofl:
Hade nog inte ens reagerat. Framförallt inte tyckt det var ålderdomligt. Hade tänkt att det var kort för vad sa du

Nu började jag tänka på (och googla) om alla sneakers är gympaskor @Görel .

Jag har liksom tänkt att på svenska är sneakers gympadojjor som modedetalj medan på amerikansk engelska är hela paraplyet av både faktiska tränings- och sportskor, samt modeskor som ser ut som/är sportskor. Liksom converse - det finns väl ingen samtida idrottare som skulle använda dem som sportsko i sin tävlingsgren utan faktiska gympadojor har utvecklats massor i funktion sedan converse var högsta funktionalitet för sport någon gång efter andra världskriget?

Jag vet inte om jag är ensam om att tänka att orden har lite olika definition. Om jag (mot förmodan) skulle vilja köpa löparskor skulle jag aldrig be om hjälp att välja sneakers för löpning, för i min inre vokabulär är sneakers sådana gympaskor som väljs som modestatement (kolla min casual, avslappnade stil) mer än efter funktionalitet.

Googlingen (ecosiaingen?) gör gällande att fler tänker som jag, men jag skummade bara ett par träffar.
I min värld finns det ingen som gör skillnader som du gör. De skillnader som finns är typ löpdojor och fotbollsdojor men inte skillnad på de som används till sport och de som man går i.

För mig är gympadojor och sneakers olika saker. Sneakers är vardagsskor av "sporttyp" och gympadojor är träningsskor. Jag har både sneakers och gympadojor i hallen, men ena används för stadspromenader och andra för skogspromenader. :D

Sen gällande munkjacka och hoodie så är även det olika saker för mig. Googlade munkjacka dock och insåg att det tydligen inte är så. Men det enda jag nånsin kallat munkjacka är de mjuka jackor i nån slags tjock softshell, nästan lite skumgummikänsla med glansig yta, som var superpopulära i slutet av 90-talet, och användes som just jackor. Har aldrig sagt det till en vanlig huvtröja.
Munkjackor är öppna i fram som en kofta och har oftast blixtlås, alla varianter från fina i velour till träningsjackor. När jag fick mina första på 70-talet vill jag minnas att de bara fanns som träningskläder. Huvtröja hör jag användas om tröjor som inte är öppna i fram, såna använder jag inte själv.
Hoodie används för båda av de jag hör prata om plaggen.

I min värld finns det ingen som gör skillnader som du gör. De skillnader som finns är typ löpdojor och fotbollsdojor men inte skillnad på de som används till sport och de som man går i.
Jag har inte heller skor (eller skoanvändning) som motsvarar skillnaden i språkbruk som jag noterar i samhället. :)

Munkjackor är öppna i fram som en kofta och har oftast blixtlås, alla varianter från fina i velour till träningsjackor. När jag fick mina första på 70-talet vill jag minnas att de bara fanns som träningskläder. Huvtröja hör jag användas om tröjor som inte är öppna i fram, såna använder jag inte själv.
Hoodie används för båda av de jag hör prata om plaggen.
Dottern säger hoodie om luvtröja utan dragkedja och ziphoodie om de med. För mig är det munkjacka med och luvtröja utan.

Dottern säger hoodie om luvtröja utan dragkedja och ziphoodie om de med. För mig är det munkjacka med och luvtröja utan.
När jag tänker efter så har jag nog också sagt munkjacka om tröjan som har dragkedja och luvtröja om den andra, men unga människor verkar oftare säga hoodie/ziphoodie. Jag säger nog trots allt fortfarande mest luvtröja.

Här säger många sneakers om det som på "vår tid" hette gympaskor eller gympadojor. Typ klassiska Adidas eller Converse sa de flesta gympaskor om när jag växte upp, det hade inget med träning att göra då för tränade gjorde man om man typ spelade fotboll i fotbollskor.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka