Åh vilka fina OCH fula ord ni kommer på, vilken ljuvlig tråd! :love:

Och om det är någon som är bra på vackra namn så är det ju @Victovie (och hennes familj?!) Namnen på hennes hästar och dess avkommor är ju nästan mer än man klarar av, så vackra sagonamn! :love::love::love:
 
Jag vill ha ett bra ord för engelskans you're welcome.
Jag tycker det är ett trevligt uttryck.
Vad säger man på svenska när någon tackar för hjälpen? Ingen orsak, tack själv.
Låter fånigt.
Väl bekomme har jag lärt mig att man kan säga i såna situationer :)

Kl
Ett ord som vi har använt i skolan en del och som jag tycker är vackert är gerotranscendens! Innebörden är också vacker; att man tänker tillbaka på sitt liv och reflekterar över det.
 
Involvens tycker jag är ett vackert latinskt ord :love:

Fråga mig inte varför jag tycker om det, för mig är det nämligen glidmedelslösning för typ kalvningar. Det har dock en bredare innebörd och finns med bl.a. i flera artnamn från växtriket, men det lärde jag mig senare ;).
 
Intressant att ord jag har positiva associationer till upplevs som negativa. Som slida. För mig antingen en (fin!) del av min kropp eller knivslida. Det senare andas täljkniv i skogen eller kniv i bältet för att kunna tälja i trä, vid behov. Hela ordet andas färskt trä, eller granbarr.

För en oherrans massa år sedan röstades balja fram till ett av språkets fulaste ord. Instämmer. Sagt med tjocka "L" är det gräsligt.
 
Nu kom jag att tänka på ordet kontrapropositionsvotering, som i sig rymmer så mycket.

Vid en votering bör endast två förslag stå mot varandra, så att ett av dem får majoritet vid omröstningen. Det är samma princip i länder som har en andra valomgång, om ingen kandidat fått mer än 50 % av rösterna. Vid ett sammanträde gör man det i flera steg. Om det begärs votering, när det finns tre förslag, måste man ta ställning till vilket förslag som ska vara motförslag (kontraproposition) i huvudvoteringen. Blir det votering också om detta, är det en kontrapropositionsvotering.
Det ordet ska man använda i leken "hänga gubbe"
Även om det är en märklig lek att rita upp en gubbe som blir hängd :confused:
 
Vilket är det konstigaste, finaste, värsta, bästa etc ord du vet?
Just nu har jag fastnat på Ketchup. Tycker det är ett konstigt ord. Speciellt uttalet...
Vilka ord har fastnat hos dig?
Hemul är mitt favoritord, det låter så mysigt. Ohemul inte långt efter.

Kökkenmödding var jag väldigt förtjust i som liten, tydligen såg mitt rum ut som en sådan :D
 
Det absolut värsta ordet jag vet är "slida". Vet inte varför men jag får rysningar så fort jag hör det och vill bara hålla för öronen.

Har väl inte direkt något favoritord men "jodå" är ett väldigt bekvämt ord.
Jag vill bygga på -knivslida! Envisas med att inte riktigt klara säga det utan säga skida istället, som för svärd.
 
Hm, tja det är inte ett ord som fastnat utan en mening "makes sense", jag grubblar fortfarande hur man kan direktöversätta det. Så man skulle kunna säga att jag fastnat för ordet "sense" - mening på svenska.

Kanske "Det är förståeligt /det är helt oförståeligt" (Makes sense/Makes no sense)?

Min amerikanska värdmamma fick ett brev från en svensk gammal släkting som skrev att det var "så ljuvligt med björkarnas skira grönska". Tycker inte jag fick till någon riktigt bra engelsk översättning varken då eller nu men minns att jag reflekterade över att svenskan har så vackra ord!

Har svårt för ordet fjärta men gillar ordet fjär
 
Fy jag hatar engelska ordet utensils
Blä vilket fult ord, jag kan inte läsa det, inte säga det. Jag blir nästan arg av att titta på det:mad:
 
runka = vagga, gunga, sätta i rörelse etc.
Avledningen runkelig finns inte som självständigt ord utan just bara i sammansättningen kull-runkelig resp. oomkullrunkelig (enligt SAOB)
Det förklarar varför en svensklärare som jag hade i gymnasiet pratade om ankor som runkade omkring! Hon var rätt gammal, blev pensionär under tiden jag gick i gymnasiet. Men det uttrycket skapade alltid en massa fniss i klassen ;)
 
Det förklarar varför en svensklärare som jag hade i gymnasiet pratade om ankor som runkade omkring! Hon var rätt gammal, blev pensionär under tiden jag gick i gymnasiet. Men det uttrycket skapade alltid en massa fniss i klassen ;)

Intressant! Det är första gången jag hör ett exempel på att ordet i modern tid skulle ha använts i den betydelsen.
 

Liknande trådar

Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
19 076
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 254
Senast: Kakis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade en skicklig terapeut tyckte jag som jag litade på. Men hon pushade väldigt hårt. Och jag pushade mig själv för jag ville klara...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp